Trebao je to biti ne luksuzan, ali solidan hotel u Rimu, doček Nove
godine jedinstven, a putovanje u cjelini za pamćenje, no za naše je
sugovornike završilo tako da sve žele što prije zaboraviti. Bračni par
Zagrepčana kući se vraća razočaran i ogorčen. Bili su, kako su u SMS-u
kazali prijateljima, smješteni na “debeloj periferiji Rima”, hotel je
nalikovao na trećerazredni dom umirovljenika – u sobama ni televizora
ni radija, a kao znak novogodišnjeg ugođaja u svakoj se sobi našla tek
po jedna prskalica.
Lista pritužbi
S listom pritužba vraćaju se i neki putnici koji su odlučili 2006.
godinu dočekati na Siciliji. Krenuli su iz Zagreba čarter avionom 30.
prosinca poslijepodne, no netom su stigli u Palermo, čekalo ih je
iznenađenje. Obećana je večera navodno izostala. Sutradan su, pak,
upućeni u drugi hotel na večeru pa je novogodišnje veselje u većine i
te kako splasnulo. Da sve bude gore, u tom drugom hotelu, uza sve se
tanjure nije se našao i sav potreban pribor za jelo.
Ostala je nada da će drugi dio putovanja, u Kataniju, biti bolji. No, i
ona je kratko trajala. Nakon cijelog puta doznali su kako nema dovoljno
slobodnih kreveta pa su, kako su nam se potužili, premještani te su,
umjesto u dvokrevetne sobe, po dvije osobe smještane u jednokrevetne.
Mladim parovima to i nije bio problem, ali dvojicu mladića ta
ideja nije razveselila, kao ni vremešnije članove grupe. Ni izleti nisu
išli po planu pa su vodiči morali pregovarati s lokalnim vodičima na
samom mjestu.
Grupa se najviše veselila vulkanu Etni te naselju podno njega. Na
njihovu žalost, umjesto odlaska u naselje, završili su u restoranu koji
je nudio samo špagete za 15 eura. A jučer ujutro dočekalo ih je još
jedno iznenađenje – sobe su trebali napustiti već u 7 sati, s ledenim
pecivom za doručak.
Prelazak iz stare u novu godinu nije prošao kako treba ni za brojne
hrvatske građane koji su odlučili Novu godinu dočekati u nekom od
domaćih restorana. Primjerice, u Zagrebu je, prema najavama
organizatora, trebao biti najekskluzivniji doček Nove godine u petom
paviljonu Zagrebačkog velesajma.
No, završilo je ponajmanje ekskluzivno. Od najavljenih osam floorova
uređenih vodom, ledenim skulpturama, vatrom... nije bilo ništa jer su
jedini odvojeni floorovi bili VIP i Folk. Ostali floorovi bili su u
istoj dvorani, jedino što se dobro čulo bila je neopisiva buka koja je
dolazila sa svih pultova DJ-eva. Čekalo se na sve, za ulazak tri tisuće
ljudi na doček predviđena su bila samo jedna vrata, jedna garderoba,
premalo je bilo i WC-a, pa su žene bile prisiljene ulaziti u muške
zahode. Obećano piće dobrodošlice dobilo je samo nekoliko ljudi, a
šampanjac u ponoć – nitko nije vidio.
Razočarani gosti
Najavljivane hrane sa svih strana svijeta nije bilo, a ono što je
ponuđeno malo je tko želio kušati – po jelima je bilo prolivenog
alkohola. Razočarani posjetitelji najavljuju tužbe budući da za
ulaznice po cijeni od 150 do 700 kuna nisu, kažu, dobili ništa od
obećanoga.
Hoće li ovaj slučaj uistinu završiti na sudu, vidjet će se. Naime, naši
se građani žale puno manje negoli je europski prosjek, a još rjeđe
putem suda istjeruju pravdu smatraju li da su bili zakinuti na nekom
događaju, odnosno putovanju. Teško je vjerovati da dobivaju bolju
uslugu od Europljana. Vjerojatnije je da jednostavno nemaju naviku
stavljanja pritužaba ili ne vjeruju da žalbom mogu nešto postići.
– Kod nas je agencija puno, konkurencija je velika pa su one prisiljene
raditi dobro. Skloniji sam manjak pritužaba objasniti time što je svake
godine novih putnika u inozemstvo sve više, a oni nemaju iskustva te
često očekuju više no što je realno.
Neke su agencije za Novu godinu, recimo, imale petodnevni aranžman
autobusom u Rim po 1400 kuna. To jest nevjerojatno jeftino i
primamljivo, ali to je i cijena jednog noćenja u dobrom rimskom hotelu
pa je jasno što se može dobiti za 1400 kuna. Često upravo mladi, koji
još nisu puno putovali, uzmu tako jeftine aranžmane pa poslije imaju
gomilu prigovora – kazuje Ivan Pukšar, direktor Udruge hrvatskih
putničkih agencija
Konkretno, u agenciji koja je organizirala spomenuto putovanje u
Palermo i Kataniju, pak, opovrgavaju većinu pritužaba koje su stigle do
naše redakcije.
– Od 99 naših putnika 75 ih je kupilo aranžman u hotelima s četiri
zvjezdice. U last minuteu je prodano 29 aranžmana. Samo je nekolicina
imala u paketu i hotel s tri zvjezdice, a to su upravo i ljudi koji se
sada žale. Nije nam jasno zašto jer su oni zbog prebukiranosti, umjesto
hotela s tri zvjezdice, dobili hotel s četiri zvjezdice.
Riječ je o tome da nisu dobili klasične bračne krevete, nego francuske
ležajeve – kazao je Dominik Marjanović iz Bantoursa. – No, čekamo da se
vrate i čujemo što se uistinu dogodilo te jesu li neke uzance stvarno
prekršene.
Zbog rana odlaska i hladna doručka putnici su, doznajemo od turističkog
vodiča u Kataniji, jučer počašćeni ručkom.
U Bitacori nije bilo Hrvata
U vrijeme najveće popularnosti Kanarskog otočja mnogi su Hrvati odlazili tamo na odmor. I to i ljeti i zimi, zbog ugodne klime i vječna proljeća, s prosječnom godišnjom temperaturom od 25 stupnjeva Celzijevih. Kanarsko je otočje tako bilo jedno od odredišta naših ljudi i za doček nove 2006. godine. S ljubljanskog se aerodroma letjelo za Gran Canariju, jedan od dva najveća otoka arhipelaga. Organizator putovanja Atlas Airours odlučio se za taj otok u konkurenciji s Tenerifeom, otokom koji je, kako kaže Mislav Veselica, manje zanimljiv za prigode kakva je proslava Nove godine. – Tenerife je možda prirodno ljepši, no na otoku Gran Canaria je zabavnije, a većina putnika za Novu godinu upravo to i traži – kazao je Veselica. Organiziranih grupa Hrvata na Tenerifeu ove godine za dočeka nije bilo, pa ni u Bitacori, hotelu u kojem je uhićen general Ante Gotovina, a proteklih su godina hrvatske grupe turista često tamo odsjedale. (Ra. K.)
Komisija za pritužbe nikada se nije sastala
Jedan je od načina da nezadovoljni putnik istjera pravdu, barem teoretski, i arbitražna komisija Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA). Ta udruga okuplja dvjestotinjak agencija, preko kojih se obavlja oko osamdeset posto agencijskog posla u našoj zemlji. Komisija je osnovana kad i udruga, 1992. godine, međutim, dosad se nije još nijednom sastala. Svi su sporovi između putnika i agencije, ili između samih agencija, riješeni bez njena posredovanja. I to na dva načina: dogovorom dviju strana, najčešće, ili eventualno na sudu. (Ra. K.)
Izvan zemlje 10.000 građana
Broj onih koji putuju u inozemstvo raste iz godine u godinu, no to nema veze sa standardom, nego s činjenicom da je raspon cijena putovanja sve veći, a tržište je često bombardirano i cijenama “ispod svake cijene”. Kako bilo, za doček 2006. putovanje u inozemstvo priuštilo si je oko 10.000 Hrvata. Neki su putovali avionima iz Zagreba – mnogi neubičajeno brojnim čarterima iz našeg glavnog grada, te iz Ljubljane, Graza... Mnogi su na doček Nove godine izvan zemlje otputovali autobusima, a neki i individualno, bez aencijskog posredovanja. (Ra. K.)