ukupno 456 stipendista

Studentima matematike i fizike 600 eura stipendije: Cilj je pokušati riješiti deficit nastavnog osoblja

Foto: Damir Špehar/PIXSELL
1/2
19.09.2023.
u 18:00

Novi natječaj za STEM nastavničke stipendije za iduću akademsku godinu bit će raspisan u listopadu

Točno 2,462.400 eura izdvojeno je u akademskoj 2022./2023. godini za nastavničke stipendije za ukupno 456 studenata koji su odlučili školovati se za profesore predmeta koji su u hrvatskim školama i više nego deficitarni. Riječ je o stipendijama koje se studentima nastavničkih studija matematike, fizike, biologije, kemije i informatike, i to u iznosu od 600 eura, koji je znatno veći nego stipendije za ostala STEM područja, koje iznose 300 eura, a cilj je pokušati riješiti deficit nastavnog osoblja u važnim predmetima s kojim se suočavaju mnoge osnovne i srednje škole.

Novi natječaj STEM nastavničke stipendije za nadolazeću akademsku godinu bit će raspisan u listopadu. Iako je broj dodijeljenih nastavničkih STEM stipendija nešto veći nego ranijih godina, kada se STEM stipendije nisu razdvajale, je li 600 eura u nekoj većoj mjeri motiviralo mlade da izaberu nastavničke studije kako bi se u osnovnim i srednjim školama iskorijenila praksa nestručne zamjene? Sudeći po upisima na fakultete u ovogodišnjem ljetnom upisnom roku na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, i ne mogu biti pretjerano zadovoljni.

VEZANI ČLANCI:

Naime, 2022. godine na nastavničkom smjeru fizike i kemije nije bilo brucoša, a ovo ljeto taj je smjer prijavilo 26 studenata, no pravo upisa ostvarilo je tek troje studenata. Slika je nešto bolja na nastavničkom smjeru matematike. Naime, 2022. godine taj je studij upisalo 55 brucoša od 72 koliko se moglo upisati, a ove je godine, barem na ljetnom roku, od ukupno 72 pravo upisa nastavničkog smjera matematike ostvario 61 student.

No to ne znači da za taj studij nije bilo interesa. Ove godine 290 maturanata prijavilo je nastavnički smjer matematike, za 50 njih to je bio i prvi izbor koji žele studirati. Kada je riječ o nastavničkom smjeru matematike i informatike, na splitskom Prirodoslovno-matematičkom fakultetu na ljetnom upisnom roku taj je studij upisalo tek deset brucoša.

VIDEO Sandra Benčić o neispunjavanju imovinske kartice

 

Komentara 3

BA
batanac777
19:59 26.09.2023.

U posljednjoj kolumni ‘Znanstveni zor’ (Vijenac Matice hrvatske) uvaženi dekan PMF-a promašio je u potpunosti znanstveni zor. Reći da je fakultet na dobrom putu zato što je u drugom (jesenskom) roku upisao tek nekoliko brucoša na nastavne smjerove matematike i fizike je totalni promašaj kad se uzme u obzir činjenica da su to brucoši koji se nigdje drugdje nisu upisali. Već nekoliko godina za redom upisi na nastavne smjerove u prvom roku su prava katastrofa… minimalno, pa sve do čiste nule. Zašto je tome tako? Jedan poveliki razlog je i neatraktivnost tih studija i to studija gotovo poraznih kriterija. Problem seže u prošlost barem 30 godina kada je 'unutarnjom reformom’ PMF odlučio za nastavne smjerove upisivati brucoše od prve godine. Tada sam upućivao primjedbe zagovorniku te ideje akademiku Slavenu Barišiću. Do tada se na nastavne smjerove prelazilo tek nakon završene druge godine odgovarajućeg studija. Prve dvije godine su bile iste za sve sto se tiče programa, a još što je važnije i kriterija.

BA
batanac777
21:14 22.09.2023.

Usporedba pak s finskim obrazovnim sustavom i objašnjenje zašto su njihovi 15 godišnjaci uspješni na PISA testovima je djelomično točna, ali potpuno je kriva u tvrdnji da u njihovim školama vrijedi paradigma da svi učenici moraju baš svo gradivo savladati na jednako kvalitetan način. Autor 'Znanstvenog zora' bi morao znati da postoji Gaussov zakon prirodne raspodjele i da je taj pedagoški obrazac totalna zabluda. Da, Finci su bili uspješni početkom provođenja PISA projekta i tada su shvatili da je za to zaslužan kriterij odabira najboljih diplomanada za nastavnike, ali i ‘sinergija’ roditelja i škole koja ima za posljedicu da roditeljima ne pada na pamet vršiti pritisak na školu i nastavnike glede ocjenjivanja. No, i tu je posljednje desetljeće sve pokvareno intervencijom pedagoga i vrlih metodičara u sustav (da spomenem Pasy Sahlberga s kojim sam prije 2o godina surađivao). Kada nas je prije cca 10 god posjetio predsjedatelj PISA projekta sugerirao nam je da naše hrvatske porazne rezultate popravimo tako da djecu do 15 godine naučimo barem dva jezika temeljito. Na pitanje naših ravnatelja škola koja su to dva jezika rekao je: ”Engleski i … matematika.”

BA
batanac777
21:11 22.09.2023.

Što smo dobili time? Dobili smo jednostavan ‘circulus vitiosus’ koji nije potrebno posebno pojašnjavati. Loši nastavnici generiraju loše znanje učenika posebno iz ‘tvrdih’ predmeta, loše rezultate na PISA testovima, ali i pad kriterija na maturi i prolaznost većeg broja neznalica. Usuđujem se reći da takvi upisani brucoši, njih nekolicina u jesenskom roku, bolje je da i ne završe studij jer će opće društvena šteta biti manja. Može se također zaključiti da će i tzv. stimulativne stipendije biti samo kontraproduktivne. Nadalje, tvrdnja autora ’Znanstvenog zora’ da će po završetku nastavnog studija diplomandi otići u IT sektor ne drži vodu jer takvih je zanemariv broj s obzirom na njihova stečena znanja na nastavnom smjeru i to nije sigurno razlog pomanjkanja te vrste nastavnika u obrazovnom sustavu.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije