O sljedećim potezima Hrvatske u arbitraži oko Ine, o tome je li u sukobu s kolegom iz Vlade te o smanjenju cijene plina, razgovarali smo s ministrom gospodarstva Tomislavom Panenićem.
Treba li prekinuti arbitražu koju Hrvatska i MOL vode oko Ine? Je li to samo vaš stav ili je to službeni stav Vlade RH?
Arbitražni procesi nastali su zbog nemogućnosti da se dva najveća dioničara, MOL i Vlada RH, dogovore o rješenju ključnih problema oko upravljanja i razvoja Ine. S obzirom na to da do sada od MOL-a nismo dobili prijedlog rješenja koji je prihvatljiv Vladi RH te koji će štititi nacionalne interese u smislu da imamo nacionalnu naftnu tvrtku koja će trajno osiguravati stabilnu opskrbu tržišta naftnim derivatima te koja će osigurati istraživanje, proizvodnju i preradu nafte iz domaćih izvora, arbitraža se nastavlja. U uvjetima političkih nestabilnosti kojima se danas susrećemo u okruženju, smatram da su naši zahtjevi opravdani. Posebno je to opravdano u situaciji kada su dokazane koruptivne i manipulativne radnje koje su dovele do sadašnjeg stanja u Ini. Sredstva za potporu arbitražnom procesu osigurana su u proračunu RH koji je potvrdila i Vlada RH i Sabor RH, te prema tome to je službeni stav Vlade RH.
Koji će biti sljedeći potezi Vlade vezani uz Inu? Što će biti s hrvatskim rafinerijama?
Financijska izvješća za proteklu godinu pokazuju da postoje značajne razlike u intenzitetu investiranja i ostvarenja zacrtanih planova između MOL-a i Ine na štetu naše kompanije. Hrvatske rafinerije pokazale su da su u uvjetima niskih cijena naftnih proizvoda na tržištu izrazito bitne za pozitivne poslovne rezultate kompanije, te ćemo inzistirati na nastavku investicija u rafinerije te njihovu jasnom pozicioniranju kako u sklopu kompanije tako i u regiji. Svako odstupanje može se postići isključivo uz suglasnost obaju najvećih dioničara i, naravno, uz investicije u neke druge projekte koji će osiguravati radna mjesta i konkurentnost Ine.
O energetici u javnosti vrlo često govori HDZ-ov ministar poduzetništva Darko Horvat. Jeste li vi i on u sukobu? Koji je ministar zadužen za energetiku?
S obzirom na to da je energetski sektor od izrazite važnosti za razvoj gospodarstva i sigurnost opskrbe energentima, smatram da Vlada i svi njeni članovi moraju imati usklađen stav kojim jasno ističu strateške interese države. Budući da je energetika u nadležnosti Ministarstva gospodarstva, putem mojeg ministarstva provodi se službena politika Vlade, te ne vidim kako bismo ministar Horvat i ja mogli biti u sukobu. Brojne su interesne skupine koje zastupaju privatne interese u energetskom sektoru, a vrlo često ti su interesi suprotni interesima kako Hrvatske tako i hrvatske industrije i krajnjih potrošača. Naš je interes da imamo kvalitetnu opskrbu hrvatskog tržišta energentima po najnižim mogućim cijenama uz investicije koje maksimalno uključuju domaće tvrtke i njihovu proizvodnju i usluge. Naravno, mi nemamo ekskluzivno pravo, niti to želimo. Da, raspravljamo o razvoju energetike u RH, ali ćemo jasno zastupati interese hrvatske države i hrvatskih potrošača te se boriti protiv pojedinačnih štetnih interesa.
Vlada je donijela odluku o smanjenju cijene plina od 1. travnja. Vi ste procijenili da će građani u prosjeku plaćati oko 18 posto nižu cijenu plina. Jeste li zadovoljni novim cijenama plina za kućanstvo, koliko je plin u prosjeku stvarno pojeftinio za kućanstva?
Ministarstvo gospodarstva pažljivo prati odluke lokalnih distributera plina i toplinske energije. Očekujem da će sva 34 distributera donijeti odluke u korist potrošača. Neki od njih već su donijeli odluke o smanjenju cijena do čak 24%, te pozivam sve ostale da pomognu građanima u ovim teškim vremenima značajnim smanjenjem cijena. Ne mogu se složiti s nekim najavama da će pokrivati gubitke iz proteklog razdoblja niti želim da se visoke cijene toplinske energije skrivaju iza razdjelnika.
O sada već famoznom LNG terminalu na Krku govori se već godinama. Hoće li se terminal uopće graditi? Kada će biti u funkciji?
To je jedan od strateških projekata Vlade i od izuzetnog značenja za RH. Sigurno će se graditi, a trebao bi biti u funkciji do kraja 2018. godine. Imamo snažnu potporu EK i u vrlo kratkom roku kreće se u realizaciju tog projekta.