Gradske ulice i zidovi odavno su postali velika platna za umjetničko izražavanje. Ta platna dodaju priču koja stvara novu dimenziju zgrade, ulice ili kvarta. Takva se vrsta ulične umjetnosti izrazito cijeni na svjetskoj razini, a zahvaljujući HEP ODS-u, domaći muralisti svojim su radom Zagrebu poklonili još jednu sjajnu izložbu na otvorenom.
Trafostanice glavnog grada postale su nova platna za oslikavanje, a sve je to dio inicijative Hrvatskog društva likovnih umjetnika (HDLU), koje je s HEP-om, organiziralo natječaj za oslikavanje tri transformatorske stanice HEP ODS-a. Pristiglo je 30 prijava članova društva, a o najboljima je odlučio stručni tim u sastavu: Slaven Lunar Kosanović, grafički dizajner, Sebastijan Dračić, slikar, Stjepan Šandrk, kipar i slikar, Jelena Bando, vizualna umjetnica i Krešimir Belko iz Odjela za transformatorske stanice Elektre Zagreb HEP ODS-a. Izabrani su umjetnici Goran Rakić, Klara Rusan i Danijel Žeželj koji su tijekom svibnja izveli murale na tri trafostanice naponske razine 10(20)/0,4 kV, uz potpunu slobodu da ih učine magičnom oazom boja, oblika i likova.
VIDEO: Vanja Babić i Ivana Pipal
- Svaki je grafit drugačija priča i iskustvo jer su svaki zid i podloga drugačiji, kao i ambijent koji ih okružuje. Moj su primarni rad stripovi, pa tako i grafite vidim kao formu vizualne naracije kroz sekvencu slika, ali na velikom formatu. Najdraži su mi grafiti koje sam realizirao u Brooklynu, od kojih jedan još uvijek stoji u Fenimore Street, te radovi u Bologni, ukupno pet graffita u Via Pratello. U Zagrebu nisam puno radio, ali nadam se da će biti još prilike - ispričao nam je Danijel Žeželj. Svjetski poznati strip crtač, slikar, ilustrator i autor preko dvadeset grafičkih novela stoji iza murala u Draškovićevoj 40.
- Trebalo mi je oko 15 sati, i oko 20 sati pripremnih radova, i radio sam uz pomoć prijatelja Veljka Brdara. Radi se o sekvenci od četiri slike koje prikazuju metamorfozu mačke u pticu i zatim u letećeg slona - pojasnio je Danijel. Dodao je da ulična umjetnost mogućnost izravne komunikacije s prolaznikom, odnosno gledateljem, osoba koja gleda grafit postaje i njegov akter jer se grafit percipira u kretanju i u različito doba dana i godine, te se utoliko neprestano mijenja, poput živog organizma. Ako umjetnost živi u oku promatrača onda je grafit jedan od najvitalnijih oblika umjetnosti jer se promatraču obraća neposredno i direktno, puno direktnije nego umjetnost u muzejima i galerijama.
Jedna od najzanimljivijih ilustratorica na domaćoj sceni je Klara Rusan koja je svojim umjetničkim potpisom obilježila trafostanicu u Ulici Vida Došena 26 u Španskom.
- Prijavila sam 3 različite ideje za 3 različite ponuđene lokacije, a na natječaju prošla ideja za trafostanicu u Španskom. Nisam ni znala dok se nisam krenula spremati za crtanje skice za natječaj da je Špansko kvart koji jako njeguje kulturu grafita i skejtanja. Istraživanjem i gledanjem Kvart Priča - Špansko, youtube serijala Vida Juračića, saznala sam kako je Špansko (od milja zvan Špaolin) od 1999. imao prvi skejt park koji su improvizirali i izradili Špaolinci, oko kojeg se razvio dobar dio priča i atmosfera kvarta. Na toj sam trafostanici naslikala skejtere kako izvode trikove na skejtu. Skejteri nose uniforme Shaolin monkova kao referencu na teretanu iz atomskog skloništa zgrade broj 4 u Španskom iz koje je izašlo puno dobrih boraca. Ono što mi je bilo najbitnije da uhvatim dio identiteta kvarta, da ljudima ostavim nešto što će ih veseliti i naravno poklon svim bivšim, sadašnjim i budućim skejterima. – rekla nam je Klara.
Mlada umjetnica smatra da izlaganje umjetnosti na ulici miče osjećaj da je sva umjetnost “zbunjujuća” i rezervirana za muzeje i kompleksne kartice teksta u programskim knjižicama.
- Umjetnost je sve to i još puno toga. Smatram da podiže ljepotu vizure ulica, kvarta i grada na višu razinu. Kao slika na zidu uličnog boravka. Što god mislili, svakako daje novu priču koja priča više poglavlja od nekog sivog zida. Daje priliku svima nama da se pokažemo i da kažemo nešto svoje. Ta mogućnost meni osobno puno znači. Da ispričam svoju verziju neke priče i odem na sljedeći zid - ispričala nam je Klara, zadovoljna još jednim završenim projektom.
Vizualni identitet transformatorske stanice u Miramarskoj ulici potpisuje Goran Rakić na sceni poznatiji kao Chez 186, umjetnik s nizom respektabilnih rezultata iza sebe, koji se grafitima i street artom aktivno bavi više od 20 godina.
- Na natječaj sam se odlučio prijaviti zato što mi se svidjela ideja oslikavanja kompletnog objekta kao cjeline koja ima kontinuitet između svojih stranica, činila mi se kao dobar izazov i u vrijeme kada nismo imali drugih opcija nego sjediti doma i raditi skice je bio idealno rješenje. Za oslikavanje trafostanice bila su mi potrebna tri dana po 4-5 sati, a definitivno je najveći izazov bio povezati sve te stranice u jednu cjelinu koja ima smisla, a nemoguće ih je sagledati sve odjednom, znači puno trčanja u krug oko trafostanice - kroz smijeh nam je rekao Goran.
To je odraz života, kulture mladih društva općenito, a imamo par umjetnika koji su na svjetskoj razini i moglo bi se puno toga oslikati što će se cijeniti i poštovati jos generacijama i definitivno prezentirati ovaj grad u drugom svjetlu - dodao je Goran.
Murali kojih je na ulicama hrvatskih gradova u posljednje vrijeme sve više, dokazuju da je potrebno samo dovoljno pokretačke inicijative. Ovaj primjer može se prenijeti na različite projekte od društvenog značaja, pa je tako najavljena i nova suradnja HEP grupe s umjetnicima okupljenim oko Hrvatskog društva likovnih umjetnika.
- HDLU kontinuirano potiče razvoj i produkciju umjetnosti u javnom prostoru, brojnim projektima od 2017. godine, implementirajući umjetnost u bolnice, zatvore, shopping centre te ulice grada Zagreba. Prije tri godine, prvi puta smo izveli mural na pročelju Osnovne Škole Matka Laginje, u okviru EU projekta CreArt, godinu dana nakon, u suradnji s umjetnikom Lavom Paripovićem za oslikavanje javnog prostora odabrana je trafostanica, upravo to, bio je početak nove suradnje s HEP-om te nagovještaj projekta TRAFOSTANICE kojeg ovim putem predstavljamo - rekla nam je ravnateljica Hrvatskog društva likovnih umjetnika Ivana Andabaka.
- Sa zadovoljstvom ćemo nastaviti implementirati umjetnost u javne prostore uz želju da stanovnicima grada Zagreba uljepšamo njihov kvart, i omogućimo izravan doticaj sa suvremenom umjetnošću te da umjetnicima omogućimo prezentiranje njihovog rada na trajan način na iznimno vidljivim mjestima. Nadamo se da će se projekt oslikavanja trafostanica nastaviti, ali da će doći i do novih vrsta kreativnih suradnja i inicijativa - zaključuje ravnateljica HDLU-a Ivana Andabaka.
Sadržaj nastao u suradnji s HEP-om.