HAVEN Smart Tourism

Turist će odabrati što želi vidjeti ili jesti, a aplikacija će mu ponuditi rješenja

storyeditor/2022-03-16/Glavna.jpg
Foto: Igor Šoban/PIXSELL
1/3
25.03.2022.
u 19:51

Zagrebačka IT tvrtka BISS razvila je aplikaciju kojaće pomoći i turističkom sektoru i turistima

Informacijske tehnologije nisu samo kodiranje niti su vezane samo za digitalno komuniciranje. Ovo danas najnaprednije poslovno polje pruža cijeli niz mogućnosti razvoja, pa i disrupcije, povezanih s različitim aktivnostima. U tvrtki BISS iz Zagreba radi 65 vrhunskih IT stručnjaka koji razvijaju aplikacije za različite primjene poput, primjerice, turizma, ili prometa, ili poboljšanja poslovne učinkovitosti, pa onda u svemu tome i primjene GDPR-a.

Na niz pitanja o BISS-u odgovorio nam je tvrtkin osnivač i direktor Robert Dimitrovski. Kako na početku kaže, BISS je kompanija kojoj je jedan od fokusa sigurnost ljudi i imovine, koju ostvaruje obradom podataka i izradom rješenja najnaprednijim tehnološkim alatima.

"Tražim riblji restoran"

Tim okuplja ljude sa znanjima o telekomunikacijama, sigurnosti i najnaprednijim tehnologijama programiranja. Posebno nas je zanimala posljednja aplikacija u nizu koju je razvila ova tvrtka, a to je HAVEN Smart Tourism.

– HAVEN Smart Tourism je nastao iz dva projekta – HAVEN Reverse 112 i rješenja za praćenje analize kretanja grupa osoba u epidemiji COVID-19. Naš HAVEN Reverse 112 je sustav za upravljanje kriznim situacijama i slanje notifikacije korisnicima prilikom izvanrednih situacija. Prilikom svake krizne situacije osobe koje su zadužene za reakciju moraju biti svjesne situacije na terenu. Ono što naš sustav osigurava jest pregled situacije na terenu te, recimo, u slučaju požara, može se osigurati broj potrebnih vozila za slučaj evakuacije i osigurati osobe s poznavanjem određenih stranih jezika ako je to potrebno – kaže Dimitrovski spominjući i rješenje COVID-19 koje je fokusirano na analizu kretanja grupa osoba kojim se osigurava pregled potencijalnih novih žarišta u odnosu na kretanje stanovništva.

Foto: Srećko Niketić/PIXSELL

– BISS koristi najmodernije metode anonimizacije. Anonimizacija podataka radi se u realnom vremenu. U odabir i razvoj anonimizacijskih metoda uložili smo tri godine. Radi vizualizacije veličine izazova, svaki podatak koristi vlastiti ključ anonimizacije, a anonimizira se u realnom vremenu 16.000,000.000 podataka/dnevno, u najvećem opterećenju 800.000 podataka u sekundi. I sada kada je osigurana anonimnost, otvoren je set mogućnost rada podatkovnih znanstvenika na tim podacima. Osim dva gore navedena proizvoda, BISS ima algoritme koji računaju srednju brzinu kretanja vozila po cestama – kaže osnivač BISS-a.

Znat ćemo strukturu gostiju

Ono što HAVEN Smart Tourism osigurava, nastavlja, dodavanje je novih izvora podataka kojima se osigurava još novih pogleda na pregled situacije.

– Na primjer, implementacija i analiza podataka s eVisitora i brojača prometa s cesta upotpunili bi sliku turističkim analitičarima za sljedeću sezonu. S druge strane, uz pomoć HAVEN Smart Tourisma može se za određenu lokaciju koja je interesantna turistima izračunati prosječno vrijeme boravka. Ako se na tu lokaciju potom postavi dodatni sadržaj, prati se je li povećano vrijeme zadržavanja. U slučaju da želite skratiti vrijeme zadržavanja ljudi, recimo u trajektnim lukama, možete uvođenjem elektroničke naplate karte skratiti vrijeme čekanja i sve to pratiti na portalu – objasnio je Robert Dimitrovski.

Nagađamo da bi ova aplikacija mogla imati i drugih primjena, primjerice olakšati pronalaženje gastronomskih točaka.

– Ideja sustava je analiza velikog broja podataka. Ono što mi imamo u planu ponuditi turističkim institucijama jest mobilna aplikacija koja bi osigurala dinamičku autorizaciju korisnika. Najvažnije je što turist postaje individualna osoba koja je dala privolu prilikom instalacije. Primjerice, turist odabere svoje interese, kao što je "riblji restoran u radijusu 10 km", aplikacija mu daje ponudu. Vlasnik restorana, s druge strane, može davati kroz istu aplikaciju vaučere s popustima kojima bi punio restoran u terminima kada mu je restoran prazniji. Također, potencijalno bi mogao prilagođavati ponudu temeljem informacija iz kojih zemalja su trenutačno turisti u tom mjestu i okolici – doznajemo, a Dimitrovski dodaje kako sustav analizira kretanje grupe turista, a individualni pristup turistu moguć je jedino nakon njegova davanja privole.

Foto: Srećko Niketić/PIXSELL

– U tom bi slučaju to bili različiti podaci, odnosno interesi, od restorana, izleta, koncerata, sportskih događanja. Podatkovni znanstvenici koji se bave proučavanjem turizma i marketinškim dijelom ovim alatom osigurali bi nove izvještaje od visokog značaja za razvoj poslovanja. Također, bili bi dostupni "use casevi" za nautičare, njihova kretanja iz marina i sigurnost na moru – kaže odgovarajući nam kako se integracijom na sustave financijskih izvještaja može pratiti trend potrošnje na određenim područjima u odnosu na broj turista, s podjelom na zemlje iz kojih turisti dolaze.

– Fokus sustava je podići kvalitetu ponude, kojom će se osigurati povećanje turističkog prometa. Hrvatska je limitirana u vrhu sezone kapacitetom smještaja. Ono što mi želimo jest digitalizacijom povećati potrošnju istoga broja turista. Za to je potreban sustav kojim ćete upoznati navike gostiju koji dolaze u Hrvatsku. HAVEN Smart Tourism je digitalni poslovni analitičar koji će osigurati praćenje razvoja novih usluga od velikih investicija, tipa izgradnje hotela, do najmanjih koraka, poput dodavanja izleta u lokalnoj turističkoj agenciji – opisao je osnivač BISS-a.

Može li se konkretnom ugostitelju ili upravitelju neke turističke lokacije preporučiti kako točno putem ove aplikacije može brzo unaprijediti poslovanje?

– Sustav je, kao što sam već spomenuo, poslovni analitičar koji će pomoći u stvaranju "veće slike". Recimo, ugostitelj je imao u ponudi talijansku kuhinju prošle sezone. Te sezone dominantni gosti bili su Poljaci i Česi, promet je bio slabiji i ugostitelj može odlučiti prilagoditi jelovnik gostima iz tih zemalja. Istovremeno, prati u realnom vremenu je li i u tekućoj sezoni struktura gostiju ista. Drugi primjer, turistička agencija prodaje 25 izleta. Na sustavu vidi da iz njihova mjesta ljudi idu u posjet mjestu koje agencija nema u ponudi. Kad imaju tu informaciju, mogu vrlo brzo reagirati i izmijeniti svoju ponudu – objašnjava Dimitrovski.

Zanimljiv je sustav Aimago koji obrađuje slike i videostreaming.

– Trenutačno imamo tri mogućnosti uporabe ove naše aplikacije koje radimo na sustavu: obradu videa praćenja paketske dostave o statusu i izgledu paketa, sustav upravljanja vozilima i sustav analize kretanja korisnika u prostoru. Čim su u pitanju osobe, BISS ima poseban naglasak na GDPR. Sustav ne pohranjuje slike ili videe kojima bi potencijalno bio narušen osobni identitet. Aimago u ovom slučaju sprema kumulative većeg broja ljudi – kaže Dimitrovski.

Zanimala nas je ovdje dodatno zaštita privatnosti.

– Pitanje je izvrsno, ne postoje definirane smjernice u razvoju AI sustava i zaštiti privatnosti. To znači da svaka tvrtka temeljem vlastitih iskustava ugrađuje zaštitne mehanizme u svoja rješenja. Međutim, ne postoji način verifikacije rješenja kojim bi rješenja dobivala dozvolu korištenja i nakon toga, ne postoje kontrolni mehanizmi. Sam sustav je temelj desetogodišnjeg rada našeg CTO-a, dr. Aleksandera Radovana s novookupljenim timom mladih vrhunskih inženjera. Sustav obrađuje velike količine slika i videa kojima naši inženjeri dodaju nove ili dorađuju postojeće algoritme. Sa svakom novom slikom ili videom sustav postaje bolji i precizniji – rekao nam je Robert Dimitrovski.

Pomoć i vatrogascima

Aplikacija HAVEN First Responder učinila nam se odmah kao korisna aplikacija za službe čija je brzina reagiranja od ključne važnosti.

– BISS se, zahvaljujući ljudima koji rade kod nas, mijenja i raste – otišli smo našim korisnicima kako bismo čuli njihove izazove u poslu koji obavljaju i kako mi možemo našim znanjima digitalizirati njihovo poslovanje. HAVEN first responder je sustav koji osigurava javnim službama upravljanje vlastitim resursima i kompletnom kriznom situacijom. Razgovorom s vatrogascima, doznali smo dvije krucijalne stvari u krizi – vrijeme i pregled situacije. Prvo što smo počeli rješavati je vrijeme i napravili smo mobilnu aplikaciju za brzo okupljanje kriznog tima koji izlazi na intervenciju sa svim podacima o timovima i opremi koju koriste, te izradom završnih izvještaja nakon završetka intervencije. Također u ovoj fazi je osigurano praćenje broja ljudi obuhvaćenih krizom – kaže navodeći kako je tvrtka sada u fazi rješavanja svjesnosti situacije.

– To radimo uključenjem streaming videa s pregledom stanja na terenu i vizualnim praćenjem vatrogasaca prilikom ulaska u kritične objekte. Komunikacija će biti dodatno osigurana dinamičkom prioritetizacijom mobilnog podatkovnog prometa kojom osiguravamo da slika s terena sigurno dođe u operativne centre s najvišim prioritetom slanja usluge. Na ljeto ove godine krećemo s testiranjem body kamere u sklopu HAVEN rješenja, a kamera je djelo naše partnerske firme ORQA iz Osijeka. Ovdje moram naglasiti važnost Vatrogasne zajednice Grada Zagreba s kojom surađujemo na izradi i testiranju rješenja.

Vatrogasna vozila i oprema DVD-a Vodice 05.01.2019., Vodice - Vatrogasna vozila i oprema DVD-a Vodice. rPhoto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL, ilustracija

Ti ljudi imaju veliku važnost u digitalizaciji vatrogastva u Hrvatskoj i važan su kotač u realizaciji ovog projekta. Projektne ugovore za potreba prijave na INTERREG fond smo potpisali s Vatrogasnom zajednicom grada Zagreba, Javnom vatrogasnom postrojbom grada Osijeka, Javnom vatrogasnom postrojbom grada Ljubljane i Vatrogasnom postrojbom iz Trnovca, Slovačka. Ono što je jednako važno je način naplate ovoga rješenja – odlučili smo se za mjesečnu pretplatu. Iznos još nije definiran, ali će sigurno biti manji od mjesečnih pretplata na razne zabavne aplikacije ili igre. Ono što još želim naglasiti, početna cijena je nula kuna i razvoj aplikacije je kontinuiran i uključen u mjesečnu pretplatu zajedno s održavanjem – kaže Dimitrovski, a nas je zanimao i razvoj aplikacije za predviđanje zastoja u prometu. Može li se i kako bolje od Google Mapsa?

Google Maps ima višegodišnju prednost u razvoju algoritama i tima koji je posvećen razvoju te usluge. Prednost BISS-a je potencijalna obrada puno veće količine podataka i mogućnost integracija s ostalim izvorima, primjerice brojačima cestovnog prometa. Još jedna prednost su razvijeni mehanizmi notificiranja korisnika u slučaju krizne situacije i neočekivanih događanja na cesti – kaže Robert Dimitrovski.

Komentara 1

FR
franjo
13:41 26.03.2022.

Hoće li mu aplikacija povrigati i jaja.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije