Novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu koji, među ostalim, liberalizira tržište taksi-usluga pojednostavljenjem izdavanja licencija i ukidanjem ograničenja broja taksi-dozvola usvojen je nedavno u Saboru. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković ovih dana krenuo je s procedurom donošenja pravilnika koji detaljnije razrađuju odredbe tog zakona.
Taksimetar i aplikacija
Zakonom je omogućena legalizacija Ubera u Hrvatskoj pa je tako, među ostalim, dozvoljena, osim taksimetra, upotreba i internet-aplikacije za obračun i naplatu vožnje. Iako je Uber tražio da bude posebna kategorija prijevoza, to mu nije prošlo te zakon i njegove vozače tretira kao taksiste. A prijedlog Pravilnika o uvjetima koje moraju ispunjavati vozila kojima se obavlja djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika i tereta te vozila kojima se obavlja prijevoz za vlastite potrebe određuje da vozila za autotaksi-prijevoz moraju na krovu imati oznaku koja sadrži riječ “taxi”. Usto i na vanjskim bočnim stranama vozila moraju imati istaknutu barem riječ “taksi” te ime i prezime i mjesto prebivališta fizičke osobe – obrtnika prijevoznika, odnosno naziv tvrtke i sjedišta pravne osobe prijevoznika. U taksi-vozilu mora biti ugrađen taksimetar, osim ako se naknada za prijevoz ne određuje uz pomoć elektroničke aplikacije. A oni koji imaju taksimetar morat će imati cjenik autotaksi-usluge postavljen na korisniku vidljivom mjestu u vozilu. Taj cjenik pak nije obvezan u slučaju elektroničke aplikacije. Pravilnik propisuje i da taksi-vozilo ne smije biti starije od sedam godina, a od 1. siječnja 2021. ne smije biti starije od pet godina. U prijedlogu Pravilnika o licencijama u djelatnosti cestovnog prometa navedeno je da su osobe koje obavljaju djelatnost autotaksi-prijevoza, a nemaju licenciju, dužne u roku od osam dana od dana stupanja na snagu Pravilnika podnijeti zahtjev s dokumentacijom kojom dokazuju ispunjavanje uvjeta za dobivanje licencije. Ti su uvjeti navedeni u zakonu. Prijedlog Pravilnika o početnoj i periodičnoj izobrazbi vozača određuje da se provjera znanja za stjecanje početnih kvalifikacija za upravljanje autotaksi-vozilima obavlja polaganjem ispita iz poznavanja prometnih propisa, koji se sastoji samo od teorijskog dijela.
Uberov centar za vozače
Božo Miletić, predsjednik Udruženja taksi-prijevoznika pri HOK-u, kaže da taksisti pozdravljaju uvođenje jednakih uvjeta za sve, ali ističe da su ti uvjeti postojali i prije, a strana tvrtka koja nije registrirana u RH tada je tvrdila da oni nisu taksi-prijevoznik i da se uvjeti i zakon na njih ne odnose. Navodi i da je sad pitanje hoće li ta tvrtka poštovati i ovaj zakon kao onaj dosadašnji. Miletić kaže da se taksisti nadaju da će Pravilnik uvesti reda gdje ga nije bilo zadnje dvije godine pa očekuju, primjerice, da sva taksi-vozila budu prepoznatljiva. Kako neslužbeno doznajemo, Uber je, kako bi se njegovi partneri vozači prilagodili na novi zakon i dobili potrebne licencije i dozvole, osnovao novi centar za individualne konzultacije u kojem će vozači moći obaviti većinu administrativnih obaveza u skladu s novim zakonom i pravilnicima.
"Pravilnik propisuje i da taksi-vozilo ne smije biti starije od sedam godina, a od 1. siječnja 2021. ne smije biti starije od pet godina." He, he, he, pa onda otprilike 85% taxista u Zagrebu neće smjeti voziti...