VEČERNJI TV

Nataša Novaković: Povjerenstvo za sukob interesa gubi svrhu, ne znam je li riječ o pritiscima

Natasa Novakovic
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
1/5
03.02.2021.
u 11:45

Smanjuju li se ovlasti Povjerenstva, postoje li politički pritisci i kakva je budućnost tog tijela?

Visoki upravni sud u predmetu Milana Bandića presudio je da Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa dužnosnika nije imalo pravo donositi odluku na temelju zakonom propisanih načela djelovanja jer za njihovo kršenje nije propisana kazna. 

Koliko će to suziti ovlasti Povjerenstva i što bi nakon takvog pravorijeka uopće bila njegova svrha, u studiju Večernjeg lista pitamo predsjednicu Povjerenstva Natašu Novaković.

Emisiju vodila: Iva Boban Valečić

Povjerenstvo je na temelju spornog članka donijelo čak trećinu svojih odluka. Znači li to sada da te odluke nisu imale zakonsko uporište?

Visoki upravni sud donio je odluku kojom osporava mogućnost da vodimo postupke na temelju čl. 5. Povjerenstvo će dati stoga prijedlog DORH-u za izvanredno preispitivanje takve pravomoćne presude. Dok se taj postupak ne dovrši, predmeti će jednostavno stati i čekat ćemo rasplet situacije.

O čemu bi DORH trebao odlučivati, odnosno na čemu ćete temeljiti vaš zahtjev?

Ne bih sad o tome govorila. Sjest ćemo u Povjerenstvu sljedeći tjedan i usuglasiti se. U svakom slučaju povezali bismo članak 5. i članak 2. koji opisuju sukob interesa, ali bez propisane sankcije i načela. Na to ćemo se referirati jer su to članci ključni za rad Povjerenstva. 

Ne tako davno Visoki upravni sud u jednom drugom predmetu donio je suprotnu odluku, točnije kod slučaja Bajić. Tu su vam dali za pravo da odlučujete sukladno članku 5.

Tako je, riječ je o dvije kontradiktorne presude istog suda. 

Stječe se dojam da upravni sudovi i visoki upravni sudovi pomalo mijenjaju sudsku praksu i idu prema tome da vam zabranjuju odlučivanje u onim predmetima gdje su ključne zakonske odredbe koje ne propisuju sankciju. Zašto se dogodio takav zaokret, tim više što očito odluka Ustavnog suda za upravne sudove nije važna?

Čini se da odluka Ustavnog suda uistinu nije važna jer postoji očigledna praksa nakon nje. Naši postupci koje smo vodili na temelju članka 5. postali su sporni prije otprilike dvije godine. Do tada je sudska praksa bila ujednačena i nigdje taj članak nije bio sporan. Niti u pravosudnim niti u političkim krugovima. 

Vi ste otvorili niz predmeta, baš na načelima djelovanja, protiv visokih dužnosnika. Između ostalog, vode se i predmeti protiv samog premijera Andreja Plenkovića. Je li stoga moguće da se sudska praksa mijenja pod pritiskom politike?

To ne mogu tvrditi, ali mogu pričati o činjenicama. A činjenice su da se propitivanje tog važnog članka dogodilo prije dvije godine. Još dok je Lovro Kuščević bio ministar. Odjednom je to postalo pitanje koje se počelo isticati u političkim krugovima, a paralelno s time mijenjala se i sudska praksa. Ja, naravno, ne mogu tvrditi da je to povezano jedno s drugim. 

Vratimo se na članak 2. koji spominjete. Riječ je o odredbi koja nedvosmisleno kazuje kako državni dužnosnik ne smije staviti privatni interes ispred javnog. To je odredba koja definira sukob interesa. Po presudi Visokog upravnog suda ispada da vi de facto više ne možete obavljati svoj posao.

Obrazloženje te presude jest da ne možemo voditi postupke na temelju tih odredaba jer one ne podrazumijevaju sankciju. Ali naši postupci općenito ne pretpostavljaju sankcije pa se onda ostavlja pitanje koja je uopće naša svrha. 

03.02.2021., Zagreb - Natasa Novakovic, predsjednica Povjerenstva za odlucivanje o sukobu interesa. Photo: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL (ilustracija)

Upravo je zbog toga tijelo Vijeća Europe GRECO više puta upozorio Hrvatsku da je potrebno osigurati zakonski okvir za nesmetani rad Povjerenstva. Hoće li to biti izvedivo i kako?

Što se tiče njihovih preporuka one stoje niz godina netaknuta. Poput one o donošenju etičkog kodeksa za saborske zastupnike. Takve preporuke bi svaka ozbiljna država trebala uzeti u obzir. Njihove preporuke svakako idu u smjeru jačanja Povjerenstva pa čak i u tom smjeru da se za članke 2. i 5. propišu sankcije kako bi naše djelovanje bilo efikasnije.

Posljednjih dana iz kuloara vladajućih krugova čuju se prijedlozi da bi trebalo ukinuti javne natječaje za imenovanje dužnosnika na čelo javnih tvrtki. U kakvom smjeru to ide Hrvatska? Je li to pokušaj izoliranja javnosti?

To je protivno našem mišljenju i djelovanju. Time bi se otvorio golem prostor za netransparentne radnje, što bi Hrvatsku vratilo mnogo koraka unatrag.

Vratimo se na preporuke GRECO-a. Zar propisivanje sankcija u člancima 2. i 5. ne bi značilo da Povjerenstvo postaje tijelo progona?

Slažem se. Nama to nije ni cilj niti se za to slažemo. Mi smo preventivno tijelo. Osim toga, vrlo teško bi bilo odrediti sankciju za sukob interesa i povredu nekih načela. Sama javna objava da je neki dužnosnik u sukobu interesa na neki je način preventivna sankcija i upozorenje da se tako ne treba ponašati. Ali formalno gledano, propisane pravne sankcije nema.

U svakom slučaju, nakon promjene sudske prakse treba se ići u promjenu zakona. On je davno najavljen...

Da, on je najavljen još dok je Dalija Orešković bila na čelu Povjerenstva. Posljednji radni sastanak imali smo u studenome, no još uvijek se nije počelo raditi na njemu niti ima naznaka u kojem smjeru će ići promjene.

Očekujete li da će se Vlada, Ministarstvo i Sabor držati preporuka GRECO-a?

Nadam se da hoće, pa mi smo članica Vijeća Europe.

Po nekim izjavama premijera Plenkovića stječe se dojam da će se ići u selektivnu provedbu njihovih preporuka?

U tom slučaju Hrvatska će kao država trebati stati pred GRECO i objasniti svoje postupke. Ne samo da smatram da što hitnije treba usvojiti njihove preporuke već treba implementirati i one zakašnjele.

Vi kao Povjerenstvo imate određeni utjecaj na javnost. Često vas se proglašava zadnjom branom od samovolje političara. Vi imate i skupinu postupaka vezanu za skupinu Borg. Tu je donesena jedna odluka protiv Martine Dalić. Ona je to rušila jer se vi niste izuzeli iz postupka. U kojoj je to fazi?

To je sad upitno nakon presude Visokog upravnog suda. To je stalo na pitanju oko mog izuzeća. Preduvjet za rješavanje tog postupka je moje izuzeće. Odluka Ustavnog suda došla je na Badnjak, no budući da je riječ o člancima vezanima za načela postupanja, s time će se trebati stati, pa i s mojim izuzećem, jer mi ne možemo voditi postupke na temelju članka 5.

Prema posljednjim informacijama Martina Dalić trebala bi stići na čelo uprave Podravke, kako to komentirate?

Nemam komentara.

Komentara 12

GO
goriodgorijeg
12:14 03.02.2021.

Plenki kao All Capone.

MA
Majkomoja
11:38 03.02.2021.

Nema svrhe ali ti i dalje uzimaš lovicu

CA
cavecanem
11:40 03.02.2021.

Ja bih dao ostavku i ne bih uzimao novac za nešto sto nema smisla.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije