Vinko Filipović, v.d ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) gostovao je danas u TV emisiji Večernjeg lista gdje govoriti o rezultatima ovogodišnje mature.
Rezultati pokazuju da su hrvatski učenici podbacili u hrvatskom. Više od 1000 maturanata predalo je prazan papir u esejskom dijelu mature iz hrvatskog jezika, Rezultati iz matematike su bolji. Možemo li biti zadovoljni? Emisiju je vodila Lana Kovačević.
Na pitanje možemo li biti zadovoljni rezultatima, kazao je: Sve dokle ima negativnih ocjena, naravno da nas to zabrinjava i da želimo da ih je sve manje. Ono što ohrabruje da ih je ove godine ipak manje.
Napomenuo je kako treba biti svjestan da je na učenike u posljednjih par godina utjecao štrajk, ali i pandemija koronavirusa.
- Ministarstvo je inzistiralo da učenici, osobito maturanti budu čim više u školi što je rezultiralo, po mnogima, boljim rezultatima nego što se očekivalo.
- Prag prolaznosti, kad se gleda od 2010. godine, je bio od 21 do 27 posto. Prag u matematici i u drugim predmetima je bio nešto više, ali prag prolaznosti što se tiče osnovne razine matematike je 25 posto. Imamo 2 tisuće manje jedinica iz matematike osnovne razine. Postoje neki dobri trendovi. Mislim da ne možemo biti zadovoljni činjenicom da je gotovo dvostruko više maturanata prijavljeno na osnovnu, a ne na naprednu razinu predmeta.
- Fizika, kemija i biologija i matematika su predmeti koji imaju niže ocjene od društvenih predmeta, pa čak i stranih jezika. Ta diferencijacija postoji od početka primjene državne mature. To je boljka, ali ne samo i hrvatskog sustava.
- Kad govorimo o nesrazmjeru ocjenjivanja, to je jedna dobra stvar državne mature i vanjskog vrednovanja. Rezultati državne mature trebaju biti smjernica svake škole.
Upitan smeta li mu što se radi analiza državne mature za statistiku, a ne za promjenu, ustvrdio je da mu smeta i da je i on sam kriv za to.
- Ako su rezultati državne mature samo statistika i ne koristiti se za poboljšanje, onda državna matura nije u dovoljnoj mjeri iskorištena. Nadam se kako će Ministarstvo i pripadajuće agencije iskoristi to kako se taj nerazmjer ne bi zadržao.
Rezultati iz hrvatskog
- Odluka o ukidanja praga na eseju kao uvjetu polaganja hrvatskog jezika je bila nespretna, da ne kažem loša. Osobito je indikativan podatak da je 1337 učenika koji nisu dobili niti jedan bod položili su hrvatski jezik. Sad ja gledam dalje i pretpostavljam da neki od tih 1337 mogu postati pravnici, nastavnici hrvatskog jezika, a da nisu napisali ništa. Esej doživljavam kao važan segment u poznavanju hrvatskog jezika, pogotovo u današnje doma. Mislim da je opća pismenost ugrožena, ja sam zagovornik u suradnji sa strukom da se vrati esej.
Kazao je da ozbiljno razmišljaju o tome da daju preporuku i da u slučaju da je Ministarstvo prihvati da neće biti kasno primijeniti za dvije godine, jer je već spremno sve za 2021./2022.
Potvrdio je da je 59 učenika kažnjeno ponavljanjem državne mature jer su prekršili pravila pristupanja. Sedam učenika jer su koristili mobitel, 18 učenika koji su se potpisali imenom i prezimenom i ostali jer su prepisivali.
Ove godine je bilo 3984 prigovora prema NCVVO-u, od čega je riješeno na prvoj razini 1157.
- Volim gledati čašu do pola punu. Unatoč niskim pragovima iz matematike, bilo je gotovo 2000 manje negativnih ocjena Rezultati iz fizike i kemije su obećavajući. Nismo zadovoljni da su niži rezultati iz hrvatskog i biologije. Mislim da su maturanti ozbiljno shvatili ovu maturu.
Obvezno vratiti esej, u njemu se vidi stvarna funkcionalna pismenost. Uostalom, jako je pozitivno bio utjecao na nastavu hrvatskoga jezika jer se napokon bilo počelo učenike sustavno podučavati pisanju analitičkih tekstova. Potpora! Bravo!