Darko Celovec, Baby Beef:

Vlada mora uvjetovati trgovce da prodaju domaće proizvode, a u javnu nabavu ih treba uvesti 100%

Darko Celovec iz Udruge Baby Beef
Foto: Damir Špehar/Pixsell
1/7
24.04.2020.
u 14:27

U jakim i uspješnim EU članicama stočarstvo je u poljoprivredi zastupljeno sa oko 65%, a u Hrvatskoj samo 35%.

Vlada mora zaštiti hrvatske poljoprivrednike od prekomjernog uvoza i niskih cijena kojima mi ne možemo konkurirati. Uvjetovati trgovačke lance kao što su to i druge članice učinile na prodaju domaćih proizvoda. Uvesti reda u označavanje i deklariranje, te to kontrolirati. Uvesti u javnu nabavu domaću proizvodnju 100%. Ubrzati postupak dodijele sredstava iz EU fondova pošto taj postupak kod nas traje puno dulje nego u drugim zemljama. Rasteretiti nas poreza i nepotrebnih davanja. PDV, primjerice, u Poljskoj ostaje primarnom proizvođaču te u ovakvim krizama stati iza proizvođača i nadoknaditi nastale gubitke kao što to rade i druge članice - predlaže Darko Celovec, predsjednik Udruge za uzgoj i tov junadi Baby Beef, nakon što je niz stručnjaka ovih dana upozorio kako bi se svjetsko, a tako i domaće tržište, u drugom dijelu godine moglo naći u ozbiljnim problemima jer će zbog prekinutih lanaca opskrbe na policama trgovina znatno uzmanjkati poljoprivrednih proizvoda.

Problem u Hrvatskoj je to izraženiji zna li se da se vrijednost poljoprivredne proizvodnje u lanjskoj godini svela na 17 milijardi kuna, dok nam je proizvodnja 2008. godine bila 22 milijarde, a početkom 90-ih prošlog stoljeća i 30 milijardi kuna. Lani smo uvezli poljoprivredno-prehrambenih proizvoda za 3,4 milijarde eura, a uvezli za 2,2 milijarde što znači da smo u deficitu s hranom za oko 1,2 milijarde – i gotovo u ničemu nismo dostatni, goveđem mesu, svinjetini, mlijeku, voću, povrću...

- Na na nekoliko naših zahtjeva za nadoknadom gubitka vezano uz dosadašnju problematiku, ministarstvo gura glavu u pijesak i negira probleme - kaže Celovec.

Da bi se poljoprivreda digla na višu razinu potrebno je izraditi dugogodišnju strategiju, ne može se to učiniti preko noći, ističe on. Treba vidjeti koji su sektori važni koji nisu. Napraviti smjernice, ali nadasve podići poljoprivredu s dna ljestvice prioriteta na višu razinu.

- Godinama Udruga Baby Beef ukazuje na lošu poljoprivrednu politiku, a posebno na politiku nakon ulaska u EU. Naime, naša Vlada smatra da nije potrebno imati vlastitu poljoprivrednu proizvodnju pošto sve možemo kupiti iz drugih članica EU.

Godinama naša Vlada dozvoljava prekomjeran "uvoz" koji uništava hrvatsku poljoprivredu, hrvatske proizvođače u svim sektorima. Proizvodima koji dolaze iz drugih članica EU hrvatski proizvođači ne mogu konkurirati jer su ti proizvodi najčešće mnogo jeftiniji od hrvatskih proizvoda. Zašto su mnogo jeftiniji? Pa zato što druge zemlje članice EU subvencioniraju svoje proizvođače raznim mjerama dok naše ministarstvo godinama ne može naći način kako da unutar EU dogovora pomogne svojim proizvođačima - napominje Celovec.

Najčešće svi ti proizvodi koji dolaze iz uvoza predstavljaju suvišak proizvodnje tih zemalja pa je vladama tih zemalja u interesu da subvencioniraju svoje izvozu orijentirane proizvođače. Na taj način uništava se proizvodnja drugih članica. Zemlje članice EU samodostatne su u većini poljoprivredne proizvodnje, a višak hrane izvoze.

- Neravnopravnost unutar EU je najveći problem, a u prilog tome govori i činjenica da konkurentnost proizvoda naši proizvođači ne mogu postići pošto je Hrvatska zadnja ušla u EU i nije koristila bespovratna sredstva u tom obimu kao druge članice. Druge članice ne dozvoljavaju uvoz, "zatvaraju" granice kad im to odgovara - napominje on te dodaje kako je hrvatska junetina proizvođača okupljenih u Baby Beef neusporedivo bolje kvalitete od uvozne junetine. No na hrvatskom je tržištu prodaju bez profita iz razloga što niske cijene uvoznih proizvoda diktiraju cijenu.

- Jedina profitabilnost naše proizvodnje je u izvozu za tržišta Italije i Libanona. Na tom izvozu mi već godinama malo po malo dižemo našu proizvodnju, ali nas jako smeta što ne možemo naš proizvod prodati na hrvatskom tržištu jer politika naše Vlade podržava uvoznike. Svake sezone cca 20 milijuna turista dođe u Hrvatsku, a u to vrijeme potražnja za našom junetinom pada. To sve govori. Uz sve probleme koje su članovi Udruge ove godine proživjeli (zatvaranje tržišta Libanona, zatvaranje tržišta Italije i pad potražnje junetine na domaćem tržištu zbog korona virusa), sigurni smo da nedostatak turista ove godine neće utjecati na našu proizvodnju tj. prodaju, pošto niti jedne godine u vrijeme sezone nema potražnje za našim proizvodom - objašnjava Celovec.

Smatra da bi hrvatski poljoprivredni proizvođači vrlo brzo mogli dostići potrebnu samodostatnost i samostalnost, ali samo uz podršku Vlade. Ministarstvo poljoprivrede mora prepoznati važnost stočarstva kao pokretača poljoprivrede, multiplikatora dodane vrijednosti i tada će hrvatska poljoprivreda krenuti u dobrom smjeru. Poznato je da je u jakim uspješnim EU članicama stočarstvo u poljoprivredi zastupljeno s oko 65%, a u Hrvatskoj sa samo 35%, zaključuje Celovec.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije