Vojni analitičar Jan Ivanjek u razgovoru za HRT govorio je o problemu obuke pilota u Hrvatskoj koji nemaju na čemu letjeti, a zadnji noćni let obavljen je 2011. Također je govorio o tome kada Hrvatska kreće u obnovu vojnih zrakoplova.
– Postupak je već krenuo i bitno je da se to što prije izvede. Znamo da će se posebno evaluirati ponude za nove zrakoplove i za one rabljene. Novi su vrlo skupi, a isporuka bi se dulje čekala – kazao je Jan Ivanjek.
Smatra da bi se jako teško nabavilo 12 zrakoplova s tehnologijom i paketom obuke i logistike za 150 milijuna dolara. Ima prostora za kupnju Mirage zrakoplova. Kaže da je tehnološki usporediv s F-16 zrakoplovom. U razgovoru je istaknut i problem obuke pilota koji nemaju na čemu letjeti, a zadnji noćni let obavljen je 2011.
"Nažalost, sposobnost noćnog leta je zamrla. Postojala je mogućnost da se ona obnovi nakon remonta MiG-ova u Ukrajini, ali to se nije realiziralo. Nažalost, tako je, mi smo država koja čuva svoje nebo samo danju. To je razlog potpisivanja ugovora s Mađarskom. Sposobnost noćnog letenja vratit će se nakon nabave novih zrakoplova", kazao je.
Smatra kako se u regiji ne može govoriti o utrci u naoružanju, nego uglavnom o tekućim problemima obnove i revitalizacije vojne sposobnosti.
Video: Američki vojni zrakoplovi F-16
Moramo biti potpuno objektivni, Brazil j te Miraže prodaoj firmi iz francuske (10 komada za mislim, 534 tisuće dolara, dokument na stranicama Brazilskog ratnog zrakoplovstva), dakle onaj koji ih sada prodaje zaradio bi 60 milijuna dolara. Drugo Francuski avioni su odlični, no iako je dio dokumentacije preveden na engleski, jako puno je na francuskom jeziku. U Hrvatskoj stručnog zrakoplovnog prevoditelja nemate, a u cijelim OS RH ako imate 10 ljudi koji čitaju i pišu Francuski, od toga u zrakoplovstvu možda par ljudi, valjda vidite problem.Prvi puta u HRZ, 2007. godine provedena je obuka za noćno letenje(naporima ljudstva Zb Pleso) za mlade pilote školovane u RH i uvođenje u trenažu starijih pilota. Tada i samo tada, HRZ je imalo pilote u trenaži za borbena djelovana, zapamtite dobro, danju i noću u povoljnim i složenim meteorološkim uvjetima na svim visinama. Nažalost nismo znali sačuvati te pilote odoše u Croatia Airlines, ili u mirovinu.Razlozi tome su: primjena pravilnika o napredovanju u službi prepisana od stranih pješačkih postrojbi, gdje je vojnik sa 40 godina prirodno star za trčanje sa 40 kg na leđima u napadu, ali takav mehaničar ili pilot u zrakoplovstvu su tek najbolji. Slijedeće je kadroviranje "po babu i stričevima"i partijskim knjižicama, a ne po rezultatima rada. Zadnji razlog, ali bitan, je bila sramotna plača pilota nadzvučnog borbenog aviona . Najmanji problem sada, što piloti ne lete noću su avioni, problem je nedostatak iskusnog, ali i mladog kadra