stravična nesreća na vijaduktu na A1

Vozače nisu obavijestili o poledici, nisu tražili da smanje brzinu i nisu posipali cestu iako je bila poledica

krpani
Foto: Filip Brala/PIXSELL
1/12
02.06.2016.
u 12:00

Osim što nije bilo nikakvih obavijesti, vozače je po izlasku iz tunela dočekala zaleđena cesta, temperatura zraka bila je oko minus deset stupnjeva a, što je najgore, cesta nije bila posipana, tako da nitko od vozača nije mogao kontrolirati vozilo ni smanjiti brzinu unatoč kočenju

Gotovo tri godine nakon stravične prometne nesreće na izlasku iz tunela Krpani, na autocesti A1, u kojoj su poginule četiri osobe, a njih 16 je ozlijeđeno, počelo je suđenje četvorici djelatnika HAC-ONC-a te trgovačkom društvu Hrvatske autoceste, održavanje i naplata cestarine.

Na Županijskom sudu u Karlovcu na klupu za okrivljenike sjeli su Ivo Klanac, ophodar na autocesti zadužen za osiguranje odvijanja sigurnog i nesmetanog prometa, zatim Lovro Šabić kao pomoćnik direktora Sektora za tehničke poslove, Kazimir Služek, šef Odjela za elektro i strojarsko održavanje u Sektoru za održavanje trgovačkog društva HAC, održavanje i naplata cestarine, te Jakov Pedisić, voditelj Tehničke jedinice Sveti Rok, zadužen za organizaciju i nadzor sigurnog i nesmetanog odvijanja prometa. Uime tvrtke HAC, održavanje i naplata na sud je pozvan Davor Bićanić.

Njih Županijsko državno odvjetništvu u Karlovcu smatra odgovornima jer su ugrozili promet propustivši postupati prema propisima i pravilima o sigurnosti prometa, čime su izazvali opasnost za život i tijelo ljudi. Naime, kobnoga jutra, 30. studenoga 2013. godine, na ulasku u tunel Krpani u smjeru Zagreba, a i kasnije nakon izlaska iz tunela i ulaska na istoimeni vijadukt, vozači nisu dobili informacije o tome kakve ih vremenske prilike očekuju, kojom brzinom moraju voziti ni bilo kakve druge podatke na obavijesnim pločama zbog kvara na elektropostrojenju, zbog čega su obavijesne ploče bile bez napajanja. Uz to, nije radila ni meteorološka stanica, odnosno kolnička sonda na vijaduktu Krpani koja je prikupljala meteorološke podatke i slala ih nadređenima koji bi onda te podatke objavljivali na portalu. Vozače je tek dočekala uobičajena obavijest da se smije voziti po tunelu i nakon njega brzinom od 100 kilometara na sat.

No, osim što nije bilo nikakvih obavijesti, vozače je po izlasku iz tunela dočekala zaleđena cesta, temperatura zraka bila je oko minus deset stupnjeva a, što je najgore, cesta nije bila posipana, tako da nitko od vozača nije mogao kontrolirati vozilo ni smanjiti brzinu unatoč kočenju. Zbog toga se čak 20-ak vozila prevrnulo, udaralo u zaštitne ograde, jedni o druge. Uglavnom, dogodilo se nekoliko lančanih sudara u kojima su sudjelovala osobna vozila, autobus, kombi, kamion s prikolicom. Na licu mjesta poginulo je troje ljudi; Ante Gligor i Zvonko Dražina te policajac Igor Katić koji nije sudjelovao u sudaru, ali je izišao kako bi pomogao u nesreći, dok je Ivica Vrgoč umro od posljedica sudara naknadno u KBC-u Zagreb. Svi osumnjičeni kazali su da nisu krivi za izazivanje prometne nesreće.

Tijekom prvog dana suđenja frapantnom se pokazala činjenica da HAC od ožujka 2013. godine pa do početka prosinca iste godine, nije imao ugovor s vanjskim izvođačem za otklanjanje kvarova, u ovom slučaju kvara na niskonaponskom kabelu, zbog čega je bez napajanja ostala meteorološka stanica Krpani. – Kvar je popravljen nakon nesreće, 12. prosinca, nakon što je Uprava HAC-a potpisala ugovor s vanjskim izvođačem. Do tada nismo imali alternative. Poklopila su se dva kvara; kvar na napajanju u meteorološkoj stanici i kvar kolničke sonde, tako da su svi portali, pa i onaj na ulazu i izlazu iz tunela, bili 'izbačeni'. Prijavio sam kvar kao hitan nadležnima i to je sve što sam mogao – kazao je Mario Budiša, voditelj elektroodržavanja u Tehničkoj jedinici Sveti Rok koji je bio svjedok na suđenju.

Kazao je da je kvar primijetio još 20. studenog i privremeno ga popravio, ali i obavijestio nadležne da se kvar ponovno pokazao i da ga treba kvalitetno riješiti. Anđelko Jureško, glavni inženjer u Odjelu za elektro i strojarsko održavanje, kazao je kako je još u prosincu 2012. tražio od Uprave da napravi aneks ugovora s tvrtkom koja je radila na održavanju elektroinstalacija jer je bilo dovoljno novca, ali mu je Uprava to odbila. U Upravi su čekali da istekne ugovor, pa su u svibnju 2013. proveli javnu nabavu. Na pitanje sutkinje Sande Janković kako su popravljali slične kvarove u vremenu nakon isteka ugovora, a do potpisivanje novog, Anđelko Jureško je kazao: – Baš nikako!. Na što je sutkinja konstatirala da su sedam mjeseci bili bez ugovora o održavanju.

– Bilo bi to kršenje zakona da smo nekoga slali da popravlja kvarove, a nemamo ugovor s njim. Osobno sam još u veljači napravio tender za javnu nabavu za odabir novog izvođača, a javna je nabava objavljena u svibnju. Kada sam doznao za kvar 25. studenoga, htio sam putem posebne narudžbenice naručiti popravak kvara, ali mi Uprava to nije odobrila. Rekli su da je izvođač odabran 24. listopada, da teku žalbeni rokovi, te da će ugovor s izvođačem biti potpisati za koji dan, pa se ne može izdati i narudžbenica – svjedočio je Jureško. Kako novi ugovor još nije bio sklopljen, nije imao ovlasti postupanja jer nije bio određen izvođač. Sutkinju je zanimalo i može li se portalima upravljati ručno i unositi podatke, pa iako se to može, kazali su svjedoci, nema svrhe ako nema struje. Tijekom postupka bit će saslušano čak 26 svjedoka.

>> Uhitili četvoricu iz HAC-a zbog sudara na A1, preminula i četvrta žrtva

Komentara 3

Avatar zrakomlat59
zrakomlat59
15:46 02.06.2016.

Zanimljivo, ponekada su krivi cestari a ponekada obijesna vožnja. Ako je na izlazu tunela bilo minus deset stupnjeva valjda je i na ulazu bilo hladno. Kada će ljudi shvatiti ako si sjeo za upravljač preuzeo si punu odgovornost za posljedice. Pretpostavljam da je barem jedna velika zvjerka sudjelovala u izazivanju nesreće tak da treba tražiti krivca.

KL
klek888
12:43 02.06.2016.

Sustav kontrole i nadzora upravljanja prometom je softiciran te sa istim upravljaju operateri u COKP no oni su po statusu referenti i kao takovi ne mogu samostalno donositi odluke i naredjivati ophodarima .smatram da u tom segmentu stoji problem jer operater je mogao vidjeti na susjednoj meterološkoj stanici bitne parametre ali problem je što on nije samostalan a ima upravo uvid u cijelokupan promet i meteo stanje,Šefovi rade od 7-15h, a promet se odvija 24h. na dan.Napominjem da problem održavanja pametnih sustava koji su ugradjeni na AC je kompleksan od zaštite autorski prava kod pojedinih do problema javne nabave,ušteda pa do neznanja onih koji su zaduženi za isto. Sa dubokim žaljenjem za izgubljene živote. LP

Avatar Hadezeov domoljub
Hadezeov domoljub
13:41 02.06.2016.

Čudno da nisu primjenili onaj sveopravdavajući paragraf - Nisu prilagodili vožnju uvjetima na cesti-

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije