Zapošljavanje u SOA-i u vrijeme dok joj je na čelu bio Tomislav Karamarko bilo je nedovoljno transparentno i diskrecijske naravi, zaključak je većine u saborskom Odboru za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost nakon što je radna skupina provela nadzor zapošljavanja u SOA-i u razdoblju od 2006. do kraja 2013. godine.
Predsjednik odbora Miroslav Tuđman kazao je i da HDZ-ovi članovi odbora imaju izdvojeno mišljenje budući da se ne slažu sa stavom većine. Tijekom nadzora, stoji u zaključcima, utvrđeno je da su načini i kriteriji zapošljavanja po kojima su se ti propisi primjenjivali mijenjali od 2006. do danas, pa rade razliku između načina zapošljavanja u razdoblju od 1. siječnja do 15. kolovoza 2006. te od 15. kolovoza 2006. do danas. Naglašeno je da u prvom razdoblju POA nije imala poseban propis ili interni akt kojim bi se regulirao način odabira i prijama kandidata, dok je OA to radila na osnovi internog akta. Nakon spajanja ta dva tijela u SOA-u nije donesen nikakav pravilnik već je odluka o prijamu bila diskrecijske naravi.
Pali na provjeri pa zaposleni
Pravilnik o prijamu u SOA-u postoji tek od 25. listopada 2013. godine. Neposrednim nadzorom utvrđeno je da su od 2006. do kraja 2008. godine primljena 222 nova djelatnika u službu, od ukupno njih 415 u cijelom nadziranom razdoblju. Nedvojbeno je utvrđeno da su u SOA-u po nalogu današnjeg predsjednika HDZ-a Tomislava Karamarka primljene osobe koje su pale na sigurnosnoj provjeri te da su djelatnici primani na samo nekoliko dana, da bi ih se naknadno rasporedilo u druge službe, posebno u Carinsku upravu, čime se izbjegavalo raspisivanje natječaja za prijam u službu. U jednom je slučaju čak utvrđeno da je jedan djelatnik zaposlen na kraće od 24 sata, nakon čega je premješten u Carinsku službu.
– U samom upitniku za prijam o razlozima prijave u Agenciju stavili su do znanja da im je Agencija prolazna stanica, navodeći mjesta koja ih čekaju u Carinskoj upravi, osobe koje su ih preporučile, kao i ispisnice iz stranke (HDZ) kao dokaz da nisu politički aktivni. U Carinsku su upravu prebacivani na osnovi Sporazuma koji su potpisali tadašnji ravnatelj SOA-e (op. a. Tomislav Karamarko) i tadašnji ministar financija (op. a. Ivan Šuker) – piše u zaključcima odbora te se nastavlja kako se na osnovi "utvrđenih nepravilnosti s pravom može pretpostaviti da je upravljanje ljudskim potencijalima u nadziranom razdoblju bilo ispod potrebnih profesionalnih standarda pa izražavaju zabrinutost da je i nadalje unutar službe zaposlen dio kadrova ispod potrebne stručno-kvalifikacijske razine, što predstavlja ozbiljan izazov i u sljedećim godinama".
Istražili zapošljavanja samo u vrijeme Karamarka
– Budući da je informacija o nezakonitim zapošljavanjima izazvala veliki javni interes, Radna skupina predlaže deklasifikaciju svih dokumenata vezanih uz rad radne skupine koja je provela nadzor, a koji ne ugrožavaju nacionalnu sigurnost – zaključuje se. U izdvojenu mišljenju HDZ-ova dijela članova pak stoji kako motiv radne skupine, osnovane nakon nekih medijskih napisa, nije bio istražiti sva zapošljavanja u SOA-u, već samo u razdoblju od 2006. do 2008. godine, dakle u razdoblju dok je šef SOA-e bio Tomislav Karamarko. Istraga je, stoji u izdvojenom mišljenju, pokazala da nije moguće utvrditi da su tzv. kratkotrajna zapošljavanja i premještaj djelatnika iz SOA-e u druga tijela državne uprave bila nezakonita.
– Ona su bila zakonita. Bilo koji dodatni zaključak mogao bi se izvesti tek nakon uvida u potpisane sporazume, uvide u operativne planove rada Agencije i Ministarstva financija, odnosno Carinske uprave. Upitno je ima li Odbor ingerencije za takvu vrstu nadzora. Nije upitno da je tek nakon uvida u sporazume, planove i izvješća o radu „spornih slučajeva“ moguće zaključiti o nepravilnostima ili nepoštovanju zakona – piše u izdvojenom mišljenju koje potpisuju Miroslav Tuđman i Tomislav Čuljak. Naglašavaju da je SOA izvijestila da će svi podaci o slučajevima kojima se bavila i Radna skupina biti proslijeđeni i državnom odvjetništvu na uvid, pa konačnu odluku o (ne)zakonitosti zapošljavanja treba prepustiti nadležnim institucijama.
– Postojeća zakonska rješenja omogućavaju drugim institucijama – od Vijeća za nacionalnu sigurnost, Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, do Državnog odvjetništva RH – primjenu daleko većih ovlasti i učinkovitijih metoda nadzora nego što ih ima Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost. Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost može biti učinkovit u nadzoru sigurnosnog i izvještajnog sustava ako dođe do izmjena zakona koji će to omogućiti. Stoga konstatacije iz izvješća i analize što ih je podnio ravnatelj SOA-e sa suradnicima, valja prihvatiti kao zaključak Odbora – zaključuje se u izdvojenom mišljenju.
DA , ALI TO JE PO ZAKONU .Sve što je po zakonu nije kažnjivo . Zar itko u svijetu objavljuje imena svojih agenata?