Hrvatski zavod za javno zdravstvo izdao je danas precizne upute za sprečavanje i suzbijanje epidemije koronavirusa za vrtiće i osnovne škole odnosno za djecu od 1. do 4. razreda, a koja odlukom Vlade trebaju krenuti u školu od 11. svibnja.
Upute su napisane detaljno i svim roditeljima i zaposlenicima vrtića i škola trebalo bi biti jasno kako trebaju postupati. Naravno, ako sada ne žele mudrovati i kritizirati samo kritike radi. Kao što je bilo i očekivano ne samo od strane epidemiologa nego i liječnika specijalista za djecu preporučuje se da djeca s kroničnim bolestima, u koje se ubrajaju maligne bolesti, dijabetes, kardiovaskularne, respiratorne poput astme, plućnih bolesti, te imunodeficijencijama kao i djeca s većim tjelesnim/motoričkim oštećenjima ne idu u vrtiće i škole. Ta djeca trebaju nastavu pratiti kod kuće.
Preporučuje se da ostanu kod kuće i zaposlenici vrtića i škola s navedenim kroničnim bolestima, kao i djeca čiji ukućani imaju jednu od navedenih bolesti ili u kućanstvu imaju članove obitelji od 65 i više godina. Za sve one koji su ishitreno, iz neznanja ili političkih razloga kritizirali Stožer i ministricu obrazovanja i zazivali i još javno zazivaju kako je trebalo donijeti isto rješenje za svu vrtićku i školsku djecu, te otvoriti sve škole ili nijednu, valja reći da bi to po svim dosadašnjim stručnim spoznajama i iskustvima iz drugih zemalja bilo i nestručno.
VIDEO: Krunoslav Capak o popuštanju mjera
U Hrvatskoj je više od 700 tisuća djece do 18 godina, a procjena je da ih je 10 do 15 % s kroničnim bolestima. Čak 70 tisuća djece ima astmu, njih skoro 1900 dijabetes, u Hrvatskoj je 1200 djece mlađe od 18 godina kojima je postavljena dijagnoza raka, pa su sada ili u tretmanu ili se smatraju izliječenima, imamo još 1000 djece s plućnim bolestima, tu su još djeca sa srčanim manama, imunodeficijentna....
Kako nam je rekla nedavno i profesorica Mirjana Turkalj, specijalistica pedijatrije i subspecijalistica alergologije i kliničke imunologije te pulmologije u rizičnoj skupini za COVID-19 su djeca s malignim bolestima, dijabetesom, plućnim bolestima, astmom, srčanim manama, cističnom fibrozom, imunodeficijentna koja su na terapiji imunoglobulinom te s autoimunim i drugim kroničnim bolestima, a koja su na biološkoj ili imunosupresivnoj terapiji. Zar ih je sad trebalo poslati u školu!?
S razlogom HZJZ u svojim preporukama navodi da potiču ostanak vrtićke djece kod kuće i nastavak obrazovanja sve djece u razrednoj nastavi od kuće u situacijama kad je to moguće jer su svjesni s obzirom na broj djece u vrtićima i školama i kad bi sva djeca bila u njima da se mjere fizičkog razmaka u tim kolektivima neće moći poštovati. Za one koji su zbog populističkih i političkih razloga istrčali s izjavama da je onda trebalo ostaviti sve škole i vrtiće zatvorenima zaboravljaju da svi roditelji nemaju mogućnost raditi od kuće, da neki roditelji nemaju izbora nego zdravu djecu poslati u vrtiće i škole i da je cilj da sada djece u vrtićima i školama bude što manje.
Uostalom, time se smanjuje rizik od zaraze i olakšava se posao i odgajateljima i učiteljima, a tako su postupale i sve druge zemlje suočene s epidemijom i još postupaju. Ne stoje ni primjedbe nekih učitelja o velikoj muci s odrađivanjem duplog posla s djecom u školi i onima koji će od kuće pratiti nastavu jer je riječ o najmlađoj djeci s kojom učitelji u školi provode najviše četiri sata dnevno i teško da će se u posljednjih mjesec dana nastave koliko je ostalo do kraja školske godine iscrpiti pisanjem uputa mailom i pregledavanjem zadaća maloj djeci koja prate nastavu od kuće i kojima roditelji pomažu s gradivom.
Situacija u kojoj je primarni cilj suzbiti epidemiju i zaštititi zdravlje djece i svih građana traži prilagodbu svih nas, a ne mudrovanje i cjepidlačenje, jer što bi tek trebali o količini posla govoriti medicinske sestre i liječnici koji su bili prvoj liniji borbe protiv epidemije, policajci, zaposlenici domova za starije i mnogi drugi.
Autor hoće reći da ucitelji ne trebaju djecu učiti jer je zadnjih mjesec nastave i izvanredna sutuacija...? Mogu se s time složiti, ali neka onda plate nekome čuvanje, jer to nije posao učitelja. Zašto to ne bi radio netko tko nije završio pet godina fakulteta? Učtelji mogu i dalje onda djecu uciti na daljinu kao i dosad.