ZAUSTAVLJEN PROCES KANONIZACIJE

Zašto se u stvari papa Franjo za pomoć obratio patrijarhu Irineju

Papa Franjo
Foto: Reuters/PIXSELL
14.05.2019.
u 19:25

U slučaju Stepinca može se dogoditi nešto dobro i korisno kao i u slučaju Međugorja, a taj slučaj se nije mogao razjasniti zbog sukoba biskupa Perića i hercegovačkih franjevaca

Papa Franjo ne prestaje iznenađivati hrvatske katolike. Prvo, nazivanjem patrijarha SPC-a Irineja “velikim patrijarhom” izazvao je razočaranje kakvo odavno nismo mogli vidjeti. Razlog: kako nekoga tko je zajedno sa svojim sljedbenicima učinio sve da Stepinac ne bude proglašen svetim papa Franjo može nazvati velikim?

Drugo, produljenjem roka kanonizacije nije ostavio ravnodušnim nikoga u Hrvatskoj: ni one koji su se nadali i očekivali ni one koji uopće o tome nisu razmišljali. No i jedne i druge muči pitanje: koji su to razlozi naveli papu Franju na produljenje termina donošenja odluke?

Svojim govorom u zrakoplovu on je dao jasan i nedvosmislen odgovor koji treba poslužiti kao dobra “doza” za otrežnjenje mnogih usijanih glava:

“Stepinac je bio krepostan čovjek, stoga ga je Crkva proglasila blaženim. No u određenom trenutku u procesu kanonizacije postoje nejasne točke, povijesne točke. Molio sam se, promišljao sam to, tražio sam savjete i vidio da trebam zatražiti pomoć patrijarha SPC-a Irineja. On je velik patrijarh. Irinej je pomogao, napravili smo zajedničko povijesno povjerenstvo i surađivali smo. I Irineju i meni jedini je interes istina. I da ne pogriješimo. Čemu bi služilo proglašenje sveca ako tu istina nije jasna? Nikomu to ne bi služilo.”

Odluka o Međugorju nije priznanje

Nisam siguran da papa Franjo i članovi njegova tima nisu u cijelosti proučili (prekontrolirali) pristiglo izvješće o Stepinčevoj kanonizaciji. Razlog: Svetoj Stolici, posebno nakon Koncila, kao da nije imponiralo Stepinčevo djelovanje ni tijekom ni nakon II. svjetskoga rata. A sve zbog uspostavljanja dijaloga s ondašnjim socijalističkim zemljama.

A što se posebno pokazalo krajem 1971. kada je u Vatikanu u službeni državnički posjet došao Tito s najvišim državnim i partijskim službenicima. Stoga se s pravom postavljalo pitanje: ako je Stepinac u vrijeme svoga ratnog i poratnog nadbiskupovanja bio toliko neporočan – a za hrvatske katolike bio je upravo takav – zašto je Sveta Stolica samo 11 godina nakon njegove smrti uz najviše počasti primila njegove “progonitelje”?

Odnosno zašto sada Sveta Stolica privremeno zaustavlja već završeni proces kanonizacije i u njega uključuje SPC i patrijarha Irineja? Čini li to radi uspostavljanja dijaloga s istočnim pravoslavnim crkvama, ne uzimajući u obzir ni onda ni danas sve ono što je Stepinac činio iz svoje vjernosti prema Svetoj Stolici?

U slučaju hodočašća u Međugorje Franjina odluka naišla je na veliko odobravanje, ali s određenom dozom cinizma: zašto je morao čekati do sada, mogao je to učiniti još ranije, odnosno kako je “poštanska službenica” preko noći promovirana u osobu kojoj se može hodočastiti? Međutim, papa Franjo je i ovom prigodom dao do znanja: njegova odluka o mogućnosti organiziranja hodočašća ne smije biti tumačena “kao priznanje poznatih događaja koji još zahtijevaju ispitivanje sa strane Crkve”, tj. njegova odluka ne smije stvarati na bilo koji način “zabludu i dvosmislenost u doktrinarnome smislu”.

Ako pak malo bolje razmotrimo stvari, u oba slučaja papa Franjo vršio je službu tumača istinâ kršćanske vjere u čemu bi ga i drugi trebali slijediti. Naime, bilo to nama drago ili ne, i 1971. i sada u Vatikanu su zasigurno smatrali da u Stepinčevoj biografiji “postoje nejasne točke, povijesne točke”. Ako unatoč tome nitko od hrvatskih biskupa nije želio pomoći Franji u pronalaženju te istine, on se – da bi kao odgovorna osoba koja mora donijeti konačnu i pravičnu odluku – obratio nekome drugome, patrijarhu Irineju. Irinejeva privola da se formira zajedničko povjerenstvo radi traženja istine kako se ne bi pogriješilo u donošenju konačne odluke bila je dovoljna da ga papa Franjo nazove velikim.

Župu uzeo franjevcima

Temeljem te činjenice moglo bi se zaključiti da nitko od predstavnika Crkve u Hrvata nije želio svoje već “unaprijed zadano” mišljenje o Stepincu staviti na “ispitni stol”. I to – budimo dosljedni u svemu – zbog STRAHA. Kao da smo se privikli živjeti u strahu, a posebno oni koji žele biti “branitelji nacionalnih vrijednosti”. Ako nisu “na liniji” nacije i Crkve, ako se usude razmišljati malo drukčije nego što je to društveno poželjno, čeka ih neki oblik “društvene nepoželjnosti”, ponajprije u susjedstvu, u široj društvenoj zajednici pa potom – bogme – i na radnome mjestu. S njima nije dobro družiti se. A to su mnogi osjetili na vlastitoj koži.

Zaključak: u slučaju Stepinca može se dogoditi nešto dobro i korisno kao i u slučaju Međugorja. Papa Franjo zacijelo ide za tim. Kako znamo, zbog sukoba biskupa Perića i hercegovačkih franjevaca on nije mogao doći do cjelovite istine o tome što se u pogledu vjerničkog pastorala zbiva u župi Međugorje. Učinio je sljedeće: župu je uzeo od hercegovačkih franjevaca i stavio pod izravni nadzor Svete Stolice te imenovao povjerenika. Rezultat – i više nego obećavajući. Moguće je, dakle, očekivati da papa Franjo, zahvaljujući pomoći upravo patrijarha Irineja, a ne hrvatskih biskupa, razjasni nejasne povijesne točke i uskoro kardinala Stepinca proglasi svetim. Živi bili pa vidjeli!

1) Produljen rok kanonizacije - Produljenjem roka kanonizacije Stepinca nije ostavio ravnodušnim nikoga u Hrvatskoj: ni one koji su se nadali i očekivali ni one koji uopće o tome nisu razmišljali     

2) Djelovanje tijekom i nakon rata - Svetoj Stolici, posebno nakon Koncila, kao da nije imponiralo Stepinčevo djelovanje ni tijekom ni nakon II. svjetskoga rata. A sve zbog uspostavljanja dijaloga s ondašnjim socijalističkim zemljama     

3) Slučaj Stepinac kao slučaj Međugorje - U slučaju Stepinca može se dogoditi nešto dobro i korisno kao i u slučaju Međugorja. Papa Franjo zacijelo ide za tim     

Poslušajte što je papa poručio za hodočašća u Međugorju

 

Komentara 8

OK
okolo
23:12 14.05.2019.

preobratio je naš papa mnoge revolucionarne ljevičare, vratio izgubljene ovce...čudni su putevi gospodnji... ..hrvat od navijek "dura" za boga jedinog

DU
Deleted user
19:45 14.05.2019.

..političar,na žalost..

JU
junkerovkaputzapovlačenje
10:09 15.05.2019.

zato što besposlen pop i jariće krsti. crkve su prazne radi perverznjaka za oltarom i pred oltarom a crkva nema snagu da dirne u to osinje gnijezdo koje razara crkvu pa onda trkelja gluposti. je li englezi o ivani orleanskojj misle što i francuzi. misle li o vitezu ivanovcu la valetu isto turci i maltežani(isti je odsjekao glave zarobljenim turcima i koristio ih kao topovske kugle).......ali naravno,u vrijeme priznanja za ovo dvoje 80% klera nije bilo homoseksůalno,nije postőyala gay sauna u vatikanu,svećenici su bili obrazovani judi s integritetom a ne neki čudaci

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije