Nijemci su brigu i strahove s kojima su čekali ovu zimu ostavili iza sebe. Cijene plina na kraju nisu eksplodirale, dosta se tog energenta zahvaljujući relativno visokim temperaturama za ovo doba godine i uštedjelo, otvoreni su novi kanali za opskrbu i spremišta su puna. Prije nekoliko dana otvoren je i prvi LNG terminal u Njemačkoj, inflacija nije odskočila od europskog prosjeka, a umirujuće je djelovalo i obećanje njemačke Vlade da od 1. ožujka jamči cijene plina i grijanja. Njemačkim domaćinstvima će tako biti garantirana cijena za 80 posto potrošnje i, za razliku od lani kad se činilo da bi kriza s energentima mogla biti takvih razmjera da je recesija neizbježna, Nijemci sada lakše dišu.
Rat više nije šok-tema
Rat u Ukrajini i dalje je, dakako, prisutan u medijima i javnosti, ali to više nije šok-tema i u život su se vratile i teme poput putovanja. To se ovih dana itekako vidi i po živosti na turističkim sajmovima, koji se napokon vraćaju u izdanju na kakvo je branša navikla prije korone.
– Nakon božićnih blagdana sve je ovdje puno jasnije i pozitivnije – kaže Romeo Draghicchio, direktor predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Njemačkoj.
– Situacija se uvelike stabilizirala i što se Nijemaca tiče, Hrvatska s optimizmom može očekivati ovogodišnju turističku sezonu. Trenutačni interes i buking su kao u ponajboljim godinama prije korone, a Hrvatska je i dalje među pet favorita za ljetni odmor, uz domaće, njemačke destinacije, Italiju, Španjolsku i Tursku. U 2022. Nijemci su kod nas postavili nove rekorde, prebacili su i pretpandemijske brojke, a cilj da se to ponovi u 2023. zasad se čini posve realnim. Također, s njemačkog tržišta ove se godine može očekivati i produljenje sezone, što je također jedan od prioriteta našeg turizma, i Nijemaca će kod nas itekako biti već od ožujka i travnja – uvjeren je Draghicchio, koji dodaje kako su Hrvatskoj puno pozitivnog publiciteta u Njemačkoj donijeli ulazak u Schengen i eurozonu, ali i nastup vatrenih na Svjetskom prvenstvu u Kataru.
Da stvar bude bolja, to se već i materijalizira svakodnevno novim rezervacijama.
– O, da. Više puta smo ovih dana čuli od posjetitelja sajma kako će ove godine prvi put na odmor u Hrvatsku baš zbog toga što smo sada u Schengenu i eurozoni – kazuje Anđelka Kusturin iz Turističke zajednice Kvarnera, koja je ovih dana na sajmu CMT (Caravan, Motor, Tourismus) u Stuttgartu. – Sajam je, inače, odlično posjećen, potpuno se vratila atmosfera kakva je bila prije korone, ljudi su, više je nego očito, željni i druženja i putovanja. K tome, Nijemci i dalje vole prospekte i kataloge, nije im dovoljan internet, a posjet našem štandu je toliki da nam je u jednom trenutku čak ponestalo turističkih materijala. U međuvremenu smo popunili zalihe, a Nijemci vole i uživo čuti neke detalje koje ne mogu naći na internetu. Pitaju, recimo, što ako ne stignu na trajekt i zadovoljni su kad čuju da im karta vrijedi i za prvi sljedeći – prenosi naša sugovornica dojmove o raspoloženju ponajvećih svjetskih putnika Nijemaca.
Lani rekordan broj
U Hrvatskoj ih je, inače, lani bilo više od 3,4 milijuna (ostvarili su gotovo 25 milijuna noćenja), bili su najbrojniji kao i svake sezone, a bilo ih je čak četiristotinjak tisuća više nego pretpandemijske 2019. Bez granica i s eurom, ove bi godine, kako sada stoje stvari, čak i ti rezultati mogli biti premašeni. Dakako, ne bude li do početka sezone putovanja nekih novih nepredviđenih izazova.
– Buking za Hrvatsku u Njemačkoj je počeo odlično. Ne smeta mu ni to što su cijene u odnosu na prošlogodišnje rasle. I to barem deset posto. Štoviše, ono što je skuplje bolje prolazi. Istina, neki postavljaju pitanje cijena, Nijemci ipak spadaju u racionalne goste koji paze na svoje eure, ali spremni su platiti kvalitetu. Trenutačno ponajbolje ide ekskluzivni smještaj poput kuća i vila za odmor, ali i ekskluzivni smještaj u kampovima, gdje sedam dana boravka doseže cijenu od 1800 do 2500 eura. Među traženijim proizvodima su trenutačno i krstarenja Jadranom – otkrivaju predstavnici njemačkog turoperatora ID Riva Tours, koji su se također na stuttgartskom sajmu osvjedočili da su Nijemci spremni za sezonu putovanja 2023.
Očekuje se da to potvrdi i münchenski sajam turizma idući mjesec, na kojem će Hrvatska, što će također imati znatnog promidžbenog odjeka, biti i zemlja partner. To je, pak, itekako značajno za domaći turizam jer je upravo Bavarska njemačka savezna država koja Hrvatskoj svake godine i daje ponajviše gostiju.
VIDEO Istraživanje navika hrvatskih turista: Idu li na more i koliko troše?
Jedna turistička država mora imati otvorenu granicu, € i što opsežniju mrežu AC te što više trajektnih linija i katamarana. Onda tek ide turistička infrastruktura, povrh toga... Ukratko, € i s time povezana transparentnost cijena širom Europe je već polučio prve učinke - na nama je da sezonu, a i pre- i posezonu, odradimo što bolje. Nema više onih gadnih uličnih bankomata gdje su "odrali" turiste s tečajem 6,10 kn za 1 € ili pak da im banke naplaćuju kojekakve provizije za kn skinute s inozemnih kred. kartica. Fair play-a mora biti... Zato € za turizam je neki imperativ.