Na raspolaganju 1,4 milijarde eura

Zelene tranzicije nema bez pravedne socijalne tranzicije – imamo visoke stope energetskog siromaštva

Foto: Valentina Wiesner
1/5
21.09.2021.
u 14:45

Europska komisija u srpnju je utvrdila ciljeve; do 2030. neto emisiju stakleničkih plinova smanjiti za 55 posto u odnosu na razinu iz 1990. te Europu do 2050. učiniti prvim klimatski neutralnim kontinentom

Zelene tranzicije nema bez pravedne socijalne tranzicije, to je osviješteno kroz socijalni fond za klimu. Ono što nama nedostaje je suradnja među sektorima, transparentno donošenje odluka i uključivanje relevantnih dionika u donošenje politika. Potrebna je kontinuirana edukacija, postoji i škola za lokalni održivi razvoj već 20 godina, ali to nije dovoljno, mora postojati politička volja, ne samo formalna, nego i u stvarnosti – poentirala je na panel raspravi na temu Europskog zelenog plana za Hrvatsku, u sklopu seminara Ureda Europskog parlamenta u Hrvatskoj „Digitalna tranzicija – izazovi i prilike“ na nedavnom Fažana Media Festu Lidija Pavić-Rogošić, članica Europskog gospodarskog i socijalnog odbora i direktorica udruge ODRAZ (Održivi razvoj zajednice).

Referirala se na novac koji je na raspolaganju građanima za financiranje ulaganja u energetsku učinkovitost, nove sustave grijanja i hlađenja i čišću mobilnost. Hrvatskoj je za te namjene na raspolaganju 1,4 milijarde eura u razdoblju između 2025. i 2032. Panel je odgovarao na pitanja kako postići ciljeve smanjivanja emisije CO2, povećanja proizvodnje iz obnovljivih izvora i povećanja energetske učinkovitosti, a na njih su odgovarali i Hana Huzjak, viša ekonomska savjetnica predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj, Dražen Jakšić, ravnatelj energetskog Instituta Hrvoje Požar i Tin Bašić, suosnivač portala Zgradonačelnik.hr, s obzirom da su zgrade među najvećim emiterima CO2. 

- Kad me pitate što je problem u zgradarstvu, rekao bih - nažalost sve. Zgradarstvo je jedan od najvećih potrošača energije i emitera stakleničkih plinova. Za energetsku obnovu veliki je problem zakonodavni okvir, ali i edukacija i znanje suvlasnika, cijene na tržištu, dokumentacija, tko će to platiti i kada će platiti. Nema kontinuiteta, ne znate kad će se neki EU natječaj raspisati, a morate znate unaprijed raspored objave natječaja kako biste angažirali građevinsku operativu - kaže Bašić o problemima s kojima se susreću suvlasnici i upravitelji. 

Foto: Valentina Wiesner

Europska komisija u srpnju je utvrdila ciljeve; do 2030. neto emisiju stakleničkih plinova smanjiti za 55 posto u odnosu na razinu iz 1990. te Europu do 2050. učiniti prvim klimatski neutralnim kontinentom, a kroz Nacionalni plan otpornosti i oporavka trebao bi se povući dio novca koji je na raspolaganju Hrvatskoj, između ostalog, i za obnovu zgrada, energetsku i obnovu nakon potresa koja bi trebala uključiti i standarde energetske održivosti. O tome je govorio i Jakšić, na primjeru Energetskog instituta Hrvoje Požar u kojem se provodi projekt obnavljanja i gradnje prema standardu gotovo nulte kategorije energije (nZEB - Nearly Zero Energy Buildings). 

- Uključuje grijanje i hlađenje na pumpu, učinkovito korištenje vode, promjenu rasvjete, recikliranu fasadu s toplinskom izolacijom, fotonaponske ćelije za krov, kemijske punionice za punjenje vozila… Obnova zgrade Instituta bit će pokazni primjer obnove; oko 12 milijuna kuna namijenjeno je za obnovu i osnivanje trening centra i pripremu programa edukacije koji će se nakon toga provoditi. Partneri su Građevinski fakultet i istraživački centar kraljevine Norveške – istaknuo je Jakšić te dodao da smo trenutačno najbolji u proizvodnji električne energije zbog velikog broja hidroelektrana, dobro stojimo i po proizvodnji iz vjetroelektrana te imamo šanse za poboljšanja u prometnom sektoru gdje ćemo morati napraviti transformaciju iz korištenja fosilnih goriva prema korištenju električne struje i vodika. 

- U godini željeznica koju obilježava EU, važno je reći da smo mi zapustili svoje željeznice, još smo opsjednuti cestovnim prometom. Povezali smo različite fakultete i studente, zajednički promišljaju kako poboljšati kvalitetu življenja; zanimljivo je vidjeti kako studenti prometa surađuju sa sociolozima. Javni prijevoz u ruralnim područjima nije dostupan i priuštiv – upozorila je L. Pavić-Rogošić te dodala da ne smijemo govoriti samo o električnim automobilima jer postoje i druge opcije. 

- Što s ovim automobilima koje mi koristimo? Oni će na Istok, tamo raste standard, ljudi žele aute, i tamo će nastaviti zagađivati. Ne možemo gledati samo Europu – poručila je. 

Upozorila je i da puno više trošimo na energiju od prosjeka EU pa 2018. 17,5 posto građana nije moglo plaćati režije u odnosu na europskih 6,6 posto, a trećina ljudi iz socijalnih stanova kontinuirano duguje za režije. Najsiromašnija petina građana troši 12 posto prihoda na energiju te imamo visoke stope energetskog siromaštva. 

Pozvala je na osnivanje one-stop shopa koji će pratiti potrebe građana. Složila se i H. Huzjak te zaključila kako su ciljevi energetske tranzicije ambiciozni, ali nisu nemogući: U europskom Zelenom planu možemo vidjeti priliku za klimatska rješenja, ali i gospodarski rast, ova tranzicija, jedino ako bude pravedna za sve građane, može biti uspješna.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije