Nakon Stare Vlaške i Martićeve, na red su došle Masarykova i Preradovićeva. Kako je i najavljivano, automobili od subote više nisu dobrodošli u Masarykovoj od Gundulićeve do Tesline te u Preradovićevoj do Berislavićeve. U toj će se ulici i okrenuti dosadašnji smjer pa će pristup biti s istoka, iz Gajeve u Preradovićevu.
Nova regulacija u centru stvorit će više mjesta za bicikliste i pješake. Tako će se u Gundulićevoj, od Varšavske do Hebrangove, ukinuti jedan prometni trak i druga dva pomaknuti u sredinu kako bi se s obje strane napravilo mjesta za biciklističke trakove u dva smjera, čime će se dosadašnje staze maknuti s pločnika.
Obilježavanje biciklističkih staza planira se u fazama i na sjevernom dijelu Trga Republike Hrvatske, kao i na početnom dijelu Masarykove do Gundulićeve, gdje se namjerava uvesti samo jedan prometni trak u smjeru istoka, s obostranim biciklističkim trakama na kolniku.
Stanari i ugostitelji zadovoljni
Otvaranjem nove i dosad najambicioznije pješačke zone obilježit će se početak Tjedna mobilnosti, a paralelno s tim zagrebačka vlast namjerava u red dovesti i prometovanje dostavnih vozila, najavio je dogradonačelnik Luka Korlaet.
– U pješačku zonu moći će samo auti stanara te dostavna i interventna vozila. Sukladno tome, na snagu sutra stupa naredba o uvjetima prometovanja u središnjem dijelu grada kojom će se dodatno ograničiti promet dostavnih vozila po užoj jezgri od pet do devet ujutro te od osam do 11 sati uvečer, kao što je u svim europskim metropolama – kazao je Korlaet.
Dosad se dostava mogla u bilo kojem trenutku parkirati na bilo kojoj prometnici, na što su se često žalili i prolaznici i vozači i stanari. Svi koji na to imaju pravo, naglasio je Korlaet, do kraja rujna moraju ishoditi dozvolu za pristup vozilom u pješačku zonu jer se planira i gradnja pomičnih pilomata, odnosno stupića koji će ograničavati ulaz.
– Stanari, obrtnici i oni koji rade na području dobit će ključ kojim će spuštati pilomate i tako imati pristup svojim ulicama i dvorištima – dodao je dogradonačelnik. Prometnog se krkljanca koji bi mogla izazvati ova odluka, kaže, ne boji.
– Ne očekujemo kolaps. I za Staru Vlašku i za biciklističku stazu u Deželićevu prilazu pojavila se bojazan da će se poremetiti prometni tokovi, no to se nije dogodilo. Ne radimo stvari napamet, već u suradnji i prema studiji Prometnog fakulteta, a sve je usklađeno s prometnim masterplanom Grada Zagreba – kazao je Korlaet.
Očekivano, vijest o novoj pješačkoj zoni oduševila je susjede, bicikliste, ali i ugostitelje koji imaju svoje objekte na njezinu području.
– Pozdravljamo odluku, pješačke zone su super. Njihovim uvođenjem i ozelenjavanjem vraća se život u centar grada – kaže ekipa iz Caffe bara Alcatraz. Regulacija koja je na snazi, otkrivaju, zadavala im je brige.
– U večernjim satima naš je kafić jako popularan pa ponekad u njega ne stanu svi koji bi to htjeli i zna se dogoditi da posjetitelji stoje i sjede na pločniku i u blizini kolnika. Da nitko neće stradati u naletu automobila, dosad smo se mogli samo nadati, a od subote ta je mogućnost stavljena ad acta i jako se zbog toga veselimo – poručuju iz Alcatraza. Njihova susjeda Jadranka neki dan se vratila iz Melbournea nakon četiri godine i ovakav potez također odobrava.
– Tako je posvuda u Europi pa je vrijeme da bude i u Zagrebu – kaže. Mihaela s Trešnjevke svakodnevno biciklira na posao u buduću pješačku zonu i oduševljena je idejom.
– Najgori dio koji moram odvoziti je Masarykova, posebno ovaj zadnji dio, jer se tuda iz nekog razloga svi voze kao na autocesti pa mi nije svejedno. A i drago mi je da miču stazu s pješačkog u Gundulićevoj, bila je grozna. Jedva čekam novu regulaciju da se provozam – ističe.
Taksisti najavljuju peticiju
Nezadovoljni su, međutim, taksisti, koji su izuzeti iz nove regulacije, stoga se najvjerojatnije više neće moći, osim u iznimnim slučajevima, parkirati u Preradovićevoj pa najavljuju peticiju. Prema novoj regulaciji skeptičan je i sudski vještak za promet Krunoslav Ormuž.
– Odluka je hrabra, a njezine ćemo učinke vidjeti u mjesecima koji slijede kada opadne intenzitet biciklističkog prometa. Neosporno je da će se promet iz pješačke zone preusmjeriti u druge ulice i da će gužve biti. Podržavam da se promet postupno miče iz centra, no treba imati mjeru. Koliko je ova odluka dobra, pokazat će vrijeme – smatra Ormuž. Njegov kolega Goran Husinec nešto je optimističniji.
– Svi europski gradovi šire pješačke zone. Uostalom, bilo je to i predizborno obećanje aktualnog gradonačelnika. Neminovno je da će automobilski promet u okolnim ulicama biti gušći, ali širenje pješačkih zona bez veće gužve u susjednim prometnicama tehnički je nemoguće. No svi se nadamo da će ljudi postupno sve više odustajati od vožnje autima i koristiti alternative pa će se gužve s vremenom smanjivati – zaključuje Husinec.
U svemu tome nedostaje samo jedan sitan detalj - nema parkirnih garaža. Ako se već uspoređuje s drugim gradovima u Europi, u svima postoje garaže u samom centru i oko njega, da ljudi mogu doći autom, parkirati i onda šetati centrom. Tako se pokušava održati centar živim... Kod nas ovakve stvari imaju više veze s depopulacijom i gospodarskog degradacijom, iliti odrastom, nego s planiranjem revitalizacije gradskog centra. Ljudi se tjeraju, a ne privlače u centar...