Osmica u šesticu, pa trinaestica u sedmicu.
Dva sudara, četiri tramvaja, dva tjedna, jedna ulica. Avenija Marina Držića, prvo na križanju s Ulicom Milke Trnine 19. siječnja, a zatim i na križanju s Vukovarskom prekjučer, pokazala se kobnom za putnike ZET-a.
Zeleno se čeka 10 minuta
Uzrok nesreća, u kojima je ukupno lakše ozlijeđeno jedanaest putnika, tek će otkriti crna kutija iz tramvaja, kaže glasnogovornik ZET-a Tomislav Jurić, koju još detaljno treba pregledati policija. Dotad, neslužbeno doznajemo, sudar nije uzrokovao eventualni kvar na tramvajima, već vrlo vjerojatno, ljudska pogreška. I dok su se već među Zagrepčanima počela javljati nagađanja kako je “na Držićevoj nešto čudno s podzemnim vodama”, stručnjaci upozoravaju da dvije nesreće, jedna tako blizu drugoj, nisu ništa drugo nego – statistika.
– Pet godina ne dogodi se ništa, pa u dva tjedna dvije nesreće. Statistički, normalno – objasnio je prometni stručnjak Željko Marušić, inače profesor na Prometnom fakultetu, te dodao kako začuđuje jedino to što upravo na Držićevoj, konkretnije, na njenu križanju s Vukovarskom, u povijesti nije bilo i mnogo više sličnih nesreća. Kako je rekao Marušić, baš to križanje jedno je od najopterećenijih, ne samo u Zagrebu već i u Hrvatskoj te se na njemu susreću najfrekventniji cestovni, tramvajski i pješački promet.
–Sustavno bi cijelu Vukovarsku, od zapadnog dijela Savske do istočnog dijela Heinzelove, trebalo denivelirati, i to i cestu i prugu. Na tom području više ne pomaže unapređenje regulacije jer je u postojećim uvjetima postignut maksimum – rekao je profesor s Prometnog fakulteta te upozorio kako se na križanju Držićeva – Vukovarska, na kojem ponekad na prolazak raskrižja u nekoliko semaforskih intervala treba čekati i desetak minuta, vozači tramvaja ponekad opuste znajući da imaju prednost pred automobilima te jednostavno krenu.
Inače bi ih uhitili
Najteža nesreća u povijesti ipak nije s tog najopasnijeg tramvajskog križanja u gradu, već ona s Gupčeve zvijezde 1954. godine kada je poginulo 19 putnika, nakon što je tramvaj iz tračnica izletio pri brzini od 80 kilometara na sat, četiri se puta prevrnuo, porušio stabla i zabio se u stup. Istraga je utvrdila da je za strašnu tragediju sukrivac i vozač, koji nije dobro reagirao na otkazivanje kočnica. Vozač tramvaja bio je isključivi krivac 2009. godine kada mu je, tijekom upravljanja sedamnaesticom pozlilo pa se na Trgu bana Jelačića tramvaj pun putnika zabio u dvanaesticu, iz koje su upravo izlazili putnici. Tada je ozlijeđeno čak 36 putnika. Ljudski faktor presudan je bio, među ostalim, i u tramvajskim sudarima u srpnju 2011., siječnju 2013. te svibnju 2014. godine kad je vozačima također pozlilo, a ukupno je ozlijeđeno dvadesetak putnika. Ništa čudno, objašnjava Željko Marušić, koji govori kako je činjenica da je netko u trenutku osjetio slabost “većinom inscenirana”.
– To je mali izgovor za “bio sam nepažljiv” i mnogi vozači, kad skrive nesreću, vole kazati “pozlilo mi je”. To je možda bilo u ovom slučaju, ali čak ni medicinskim vještačenjem to nije lako naknadno potvrditi – smatra Marušić.
Križanje treba ostaviti kakvo jest, samo oko njega nedostaje par fontana !!