Hrvatske željeznice sljedećih deset godina planiraju modernizirati prugu kroz Zagreb kako bi putovanje vlakom učinili primamljivijim što većem broju putnika. Već iduće godine počet će izgradnja pruge od Podsuseda do Samobora, krenut će se u ozbiljno planiranje trase prema Zračnoj luci.
U suradnji sa zagrebačkom gradskom upravom ovih dana ponovno je pokrenuta i rasprava oko modernizacije, odnosno uzdizanja pruge kroz grad na stupove ili njeno ukopavanje.
Četiri kolosijeka
Iz Hrvatskih željeznica pojašnjavaju da planiraju željezničku prugu od Dugog Sela do Savskog Marofa proširiti s dva na četiri kolosijeka, a na trasi između Zapadnog kolodvora, Heinzelove ulice i Save izdići na stupove u dužini devet kilometara ili, prema drugom prijedlogu, ukopati u zemlju. To rješenje najviše zastupa arhitekt Nenad Fabijanić, a podupiru ga urbanisti i gradska uprava. U HŽ-u izdizanje pruge smatraju vjerojatnijom opcijom.
Marko Car, član Uprave HŽ Infrastrukture, objasnio je da se oni zalažu za nadzemnu varijantu. Predviđaju da bi izdizanje na nadvožnjake, onako kako je to učinjeno od Zavratnice do Svetica, uz gradnju još dvaju kolosijeka stajalo oko milijardu eura, no to je jeftinije rješenje od gradnje podzemnih tunela.
– Ako ubrzo krenemo u izradu idejnog plana, samo za dokumentaciju trebaju nam četiri godine. Sljedećih šest godina prugu s nasipa premještali bismo na stupove pa bi sve bilo završeno za desetak godina – objasnio je Car. Dodao je kako bi se izdizanjem pruge oslobodio prostor ispod željeznice pa bi nestala i barijera te bi se grad mogao bolje povezati.
Do Plesa i Velike Gorice
Car je objasnio da bi se izdigli i peroni na Glavnom i Zapadnom kolodvoru. Glavni bi promijenio i izgled jer bi se u njegovom podzemlju uredio poslovni centar po uzoru na Importanne.
– Ondje bismo smjestili trgovačke, ugostiteljske i slične sadržaje da privučemo građane, buduće putnike, a cijeli prostor povezao bi se stepenicama s nadzemnim peronima – kazao je Car.
Višak zemljišta na Glavnom kolodvoru prodao bi se na tržištu, a novcem bi se financirao dio projekta.
– Istodobno bi se gradila i pruga za Zračnu luku i Goricu. Ona bi sa sadašnje trase silazila na Heinzelovu ulicu – pojasnio je Car.
E moj Molotov, imaš pravo. Opet se javljaju kočničari. Kladim se da su lutomirski, Stojimir, Dotepenec...prvoborci "akcije za grad" ili kako se već zove. Nije važno promisliti, važno je kočiti gdje god se to stigne. Inače, ovo je ideja HŽ,, a ne gradske vlasti. I to iz razloga što svi vlakovi iz Dalmacije i Primorja na putu za Slavoniju ili Međimurje, prolaze kroz Zagreb, pa je tu usko grlo. Ili netko misli da bi brzi vlakovi kojih će biti u budućnosti trebali juriti kroz središte grada sa 180 km/h!? A grad Zagreb ima pravo reći kakve zahvate dozvoljava na svom zemljištu. I stoga se slažem sa time da se kompletan željeznički promet kroz grad spusti pod zemlju i da Zagreb konačno postane normalan grad, a ne da bude žrtva prometne povezanosti juga i istoka zemlje, samo radi toga nasilno podijeljen na dva dijela koja je nemoguće normalno spojiti. Što se tiče tunela, to uopće nije toliko skupa i zahtjevna varijanta, jer se ne može usporediti sa, na primjer, tunelom Sveti Rok. Ovdje nije potrebno bušiti živu stijenu nego samo izvesti otkop na već postojećoj trasi pruge (dakle nema otkupa zemljišta), stabilizirati zidove, postaviti svod i sve zatrpati već iskopanim matrijalom. I prodajom novostvorenih površina takoreći u centru grada, može se pokriti dio troškova, što nije moguće gradnjom nadvožnjaka.