Kupovina mobilnog telefona "na crno" Zagrepčanina Stanislava Bendera stajalo je skupe lekcije u iznosu od 330 njemačkih maraka. Telefon je već za nešto više od dva mjeseca potpuno prestao raditi i nije mu bilo spasa. Njegov poziv, kao i pozivi brojnih Zagrepčana u našu redakciju sa sličnim primjerima ponukali su nas da istražimo što se sve nudi u oglasnicima.
Prodaja mobilnih uređaja po cijeni nižoj od one u prodavaonicama, kao i ponuda uređaja koji još legalno i nisu ušli na hrvatsko tržište, uobičajena je slika u oglasnicima koji su već dulje i sinonim za crno tržište. No, kupovina takva mobitela često je rizik zvan i "kupnja mačka u vreći". No, i niz upozorenja kako će jetiniji uređaji uskoro možda potpuno otkazati poslušnost, nekima nije bio dovoljan da odustanu od pokušaja uštede nekoliko desetaka njemačkih maraka pri kupnji mobilnog telefona.
Većina aparata dolazi iz Italije
- Lud sam i ljutit. Naučio sam dobru lekciju. Kupio sam aparat na crno, 70 maraka jeftinije nego u dućanu. No, za dva i pol mjeseca potpuno je prestao raditi. Nosio sam ga u ovlašteni servis, mijenjali su softver, ali nije pomoglo Rekli su mi samo da ga sljedeći put kupim kod ovlaštenog distributera - kazao je Stanislav Bender, koji je mobitel kupio od "jedne plavuše" preko oglasa, kojoj se više ne može ući u trag.
Nezakonita prodaja mobitela na našem tržištu odvija se na nekoliko načina. Uređaji uglavnom stižu iz Italije, s tim da se većina ne sastoji od originalnih dijelova iz ovlaštenih tvornica. Drugi je način prodaja ukradenih mobitela, koji u oglasniku upadaju u oči jako niskim cijenama. Također, aktualna je i preprodaja uređaja iz prepaid paketa u inozemstvu, gdje ih operateri prodaju po simboličnim cijenama ne bi li privukli nove korisnike. No, takvi su mobiteli zaključani (kodirani) na strane mreže, pa ih prodavači iz oglasa mahom sami otključavaju. Ako to radi nestručna osoba, dekodiranje može trajno uništiti telefon, što se uglavnom i događa. Takvi mobiteli, baš kao i oni koji su otključani s neke od naših mreže (VIPneta ili HTcroneta), ne podliježu jamstvu u servisu.
U posljednje je vrijeme trend da preprodavači uređaje kupuju i kod nas u akcijama posebnih ponuda operatera. Potom ih otključaju i prodaju posebno telefon, posebno karticu. Iako mobitel ima jamstvo, ono u servisu, zbog otključavanja, više ne vrijedi, objašnjava Zoran Ćurković, direktor Elektromagica, glavnog distributera i servisera za Ericssonove i Alcatelove telefone. Dodaje da je trend prodaje preko oglasa ipak smanjen.
Niže cijene operatera smanjile ilegalnu prodaju
- Nakon što su naši operateri krenuli sa subvencioniranjem aparata, pala je i prodaja na crnom tržištu. Prema našim istraživanjima, crno tržište prije je držalo 70, a sada 20 posto tržišta - kaže Z. Ćurković. Pojavljivanje novih uređaja u oglasima prije no u svojem prodajnom lancu, Ćurković objašnjava dobavljanjem iz Italije.
- Italija je golemo tržište, pa ima i prioritet u dobivanju novih aparata, jer ih kupuju u golemim količinama od proizvođača. No, riječ je o samo petnaestak dana razlike, i to je vrijeme jedina prilika prodavačima preko oglasa. Čim se mobiteli pojave u našim trgovinama, stajat će 20 posto manje od njihove trenutačne cijene u oglasnicima - dodaje Ćurković. Zastupnik Ericssona u Hrvatskoj i rukovoditelj prodaje za krajnje korisnike Zlatko Buzina smatra problem prodaje u oglasnicima puno većim, jer se ondje prodaju svi mogući proizvodi.
- Riječ je o sivom uvozu, a prodaja preko oglasnika očiti je prekršaj i sistemska greška. No, ljudi moraju znati da legalni aparati imaju i podršku servisa, besplatnu zamjenu softvera... što u oglasniku neće naći - kaže Z. Buzina. Tim se mišljenjima priklanja i Željko Gabud, voditelj prodaje u Siemensu. Kaže i kako su se u početku distributeri dogovarali o zajedničkoj akciji i inicijativi prema državnim institucijama da zaustave prodaju na crno, ali do toga ipak nije došlo. Stvar su, objašnjava Gabud, riješili naši GSM operateri kad su snizili cijene telefona i učinili ih dostupnima svima.
- Stalne akcije operatera da smanje cijenu aparata povećavaju broj korisnika i smanjuju utjecaj crnog tržišta - zaključuje Gabud.
D. Lejo