Tri su godine čekali semafor, a na kraju dobili četiri. I tri su im obnovljena. No ne može se svima udovoljiti pa se sada u Španskom žale da im ti isti semafori, na potezu od početka do kraja Šoljanove ulice, otežavaju život. Jer, kažu, izlazak iz kvarta traje triput dulje. I zato bi htjeli da semafore zamijene kružni tokovi. Manu usto vide u tome što vozači nerijetko prolaze kroz crveno pa bi valjalo postaviti i kamere.
– U mjesnom smo se odboru i zalagali za rotore, no bili su skuplji i implementacija bi bila dulja, a sigurnost na cesti trebalo je odmah povećati. No sa semaforima je protočnost bolja nego što je bila jer funkcioniraju kao zeleni val – kaže Hrvoje Hrestak, vijećnik MO Špansko – jug, koji je u problematiku upućen od početka mandata.
Kružni tok isplativiji i sigurniji
Jesu li oni koji negoduju u pravu i koje bi rješenje zapravo bilo bolje, pitali smo i prometne stručnjake.
– Dugoročno su kružni tokovi najisplativiji jer kod njih nema dodatnih troškova. Naprave se i traju po 20 ili 30 godina – govori sudski vještak za promet Goran Husinec.
Semafori su, dodaje, zapravo skuplja investicija jer ih se treba održavati, servisirati, plaćati struja..., a nerijetko nastaju i problemi kada je nestane. A ističe i kako doista usporavaju promet.
– Vozite, primjerice, usred noći, kada gotovo nema nikoga na cesti, pa čekate zeleno svjetlo. A kružnim tokom prošli biste odmah, čim biste provjerili uvjete, odnosno vidjeli da nema nikoga. Kad je gužva jer svi idu na posao ili se vraćaju, i nije tolika vremenska razlika – objašnjava Husinec.
Semaforizirana raskrižja, napominje, lošija su varijanta i zato što se, u usporedbi s onima koja to nisu, događaju teže prometne nesreće.
– Dok postoji osvjetljenje, postoji i vjerojatnost da netko prođe kroz crveno te direktno, i to velikom brzinom, udari u vrata drugog auta. A kod kružnog toka imaju fizičku prepreku kod koje vozači moraju usporiti pa onda, ako se i sudare, to nije okomito, već se ogrebu i odvoje – zaključuje.
Ovisi o broju pješaka i vozača
Marko Šoštarić, profesor na Prometnom fakultetu, ističe kako pitanje boljeg rješenja ovisi i o tome ima li na cesti više pješaka ili vozača.
– Kružni tok nije alternativa semaforu i obrnuto. Ako je više pješaka, bolje je postaviti semafor jer regulira njihovu prednost. Dok je njima crveno svjetlo, skupi se grupica ljudi i oni sigurno prođu – objašnjava Šoštarić. U slučaju rotora, dodaje, pješaci zaprečuju put autima i samim time usporavaju promet. A ponekad, ovisno o kulturi vozača, moraju čekati za prolazak dulje nego dok je na semaforu crveno jer ih nitko ne želi pustiti, što bi, prema propisima, trebali.
– Kod kružnih je tokova problem i to što su opasni ako ima više trakova – napominje Šoštarić.
Slažem se, rotori su bolji a naročito isplativiji za izvlačenje novca sa stručnim djelatnicima Milana Bandića.