Jedni kažu da nikad nije bilo gore, a drugi da se sad napokon može normalnije prometovati. I dok se po društvenim mrežama u svim kvartovskim grupama iz zapadnog dijela grada nižu objave i fotografije kolona na cesti, čak i u 21 sat, mogu se ondje vidjeti i komentari stanovnika koji smatraju da je protočnost poboljšana. Čini se stoga da se u Vrapču, Gajnicama i susjednim naseljima ne mogu "dogovoriti" je li prometna regulacija koja je nedavno stupila na snagu za njih ispala dobra ili loša stvar. Riječ je o križanju Ilice s Oranicama i Vrapčanskom, a nova regulacija uvedena je kao pokušaj rješenja svakodnevnih prometnih gužvi.
Sve smo napravili po elaboratu
– Kad se ide iz smjera Oranica, tri su prometna traka. Donedavno je jedan bio za lijevo, odnosno Gajnice, a srednji za ravno, za Vrapče. Desni je bio, a i dalje je, za grad. No sad smo napravili da se iz srednjeg traka može ići i ravno i lijevo, odnosno da veći broj vozača može skrenuti lijevo. Usto smo reprogramirali semafor da istovremeno pušta lijeve skretače iz srednjeg i krajnjeg lijevog traka, što nije bilo tako. A sve smo napravili temeljem prometnog elaborata koji je naručio sektor za promet mjerodavnog gradskog ureda – objašnjava Donat Radas, predsjednik Vijeća četvrti Podsused – Vrapče.
Promjena je neznatna, ali izgleda da je nekima u Vrapču i Oranicama stvorila velike glavobolje. Prometni kolaps, kaže nam jedna stanovnica, sad počinje već oko 14.30 i ne prestaje sve do iza 19 ili 20 sati. Neki se žale i da po Oranicama znaju prolaziti po 45 minuta.
– Prije je bilo katastrofa, a sad je još veća – u prolazu napominje Ivan Mandić na raskrižju koje smo obišli baš oko 16 sati, kad kreće prometna špica. A situacija i na terenu izgledala je poprilično kaotično jer se za svakog crvenog svjetla Ulica Oranice punila autima, s kolonom dugom oko 300 metara. No najveći dio njih uspio bi uhvatiti zeleno svjetlo prije skretanja pa bi se raskrižje brzo ispraznilo, stoga se činilo i da nova regulacija "pali".
– Dečki su ovdje napravili super stvar. Puno je pomogla nova regulacija semafora jer se sad istovremeno puštaju vozači i za Vrapče i za Gajnice. Protočnost je uglavnom puno bolja – mišljenja je Veselin Smolović, inače inženjer prometa. Slaže se, međutim, kao i svi s kojima smo razgovarali na terenu, ali i prometni stručnjaci, da su gužve ondje neizbježna pojava te da će ih biti i dalje.
– Jedino bi pomoglo da se doda još koji prometni trak, ali to nije moguće jer se cesta nema kamo širiti. Zato je možda najbolje sjesti na bicikl, kao što to sad svaki dan ja činim – napominje Vlado Toprek.
Problemi s gužvama kronična su boljka cijelog zapadnog dijela metropole, a ne samo tog kvarta, ističe Goran Husinec, sudski vještak za cestovni promet, jer nema dovoljno prijelaza preko željezničke pruge koja ga dijeli na dva dijela. Stoga smatra da nova regulacija neće puno pomoći.
– To je tako velik intenzitet prometa da ga nijedno križanje ne može kvalitetno progutati. Da se to dugoročno riješi, potrebno je napraviti podvožnjak kroz Ilicu, a iznad njega izgraditi rotor. I metro kao rješenje za problem željeznice – kaže Husinec.
Čeka se prijelaz u Medpotokima
Radas pak drži da će pomoći to što su na križanje stavili semaforsku opremu najnovije generacije, koja je povezana s centralnim sustavom te digitalno usklađena sa signalizacijom u blizini. A dodatnom rasterećenju, kaže, pridonijet će najavljena gradnja podvožnjaka kod Ulice Medpotoki u Gajnicama. – S novim prijelazom preko pruge promet će preseliti na tu lokaciju. Jer glavni su razlog gužvama kod Vrapčanske vozači koji skreću lijevo prema Gajnicama, Podsusedu i tako dalje – ističe Radas.
Podvožnjak je trenutačno u fazi izrade glavnog i izvedbenog projekta, za što je u tijeku i natječaj.