Rano prijepodne, uzima se ceker ili torba na kotače i pravac na plac. Radnim danom manja je gužva, a nedjeljom prava ludnica pa se kupci probijaju kroz mnoštvo ljudi, traže svoje omiljene prodavače, isprobavaju pod rukom voće i povrće, mesar reže komade mesa, kumice dozivaju kupce i pregovaraju o cijeni...
Životopisne slike sa zagrebačkih tržnica jesu doživljaj, no unatoč tome sve više ljudi mijenja ga za – nekoliko klika mišem. Internet je uvelike utjecao na svakodnevni život, pa tako i na kupnju. I već je dulje vrijeme sasvim normalno da su trgovine omogućile kupnju na internetu, no novi je trend pojava “online tržnica”.
U ponudi i meso, med, sokovi
Sve više prodavača, naime, otvara stranice i profile na društvenim mrežama, web-stranicama i online oglasnicima koje su iz šale počeli zvati internet-plac. Čak je i online oglasnik Njuškalo otvorio novu kategoriju prodaje, pa se uz nekretnine i auto-moto sada nudi prodaja hrane i pića. U ponudi su tisuće proizvoda, a mogu se tamo naći razni domaći alkoholni i bezalkoholni napici, mlijeko i mliječni proizvodi poput sira i vrhnja, med, ulje i mast, suhomesnati proizvodi poput pršuta, slanine, šunka i kobasica, ali i svježeg mesa. Tu su i voće te povrće, orašasti plodovi, začini i začinsko bilje... Uz svaki oglas stoji cijena i kontakt, ali i način preuzimanja. Jedni prodavači imaju besplatnu dostavu, drugi proizvode šalju poštom, a s nekima se može dogovoriti primopredaja. Jedini je uvjet narudžba koja premašuje određeni iznos jer se dostava ili slanje ne isplate za prodaju od nekoliko kuna. U ponudi na online tržnicama isti su proizvodi kao i na pravima, od krumpira, luka i graha pa sve do prepeličjih jaja, crne rotkve, čičoka, batata, domaćeg kečapa, tibetanskih gljiva te sojina i magarećeg mlijeka.
Najvažnije su preporuke
– Cijela obitelj bavi se uzgojem magarećeg mlijeka, a osim što ga prodajemo na OPG-u, imamo i Facebook-stranicu, web-shop te primamo narudžbe preko WhatsAppa i Vibera. Još nam samo Instagram nedostaje – u šali kaže obitelj Ciganović iz Ivanić-Grada. Supružnici Neven i Katarina posao su pokrenuli prije osam godina, a danas na OPG-u imaju 50-ak magaraca. Litra svježeg mlijeka stoji 600 kuna, a u ponudi imaju i sapune, meleme i kreme.
– I na internetu je najvažnija preporuka, kupci i na ovaj način provjeravaju vjerodostojnost. Razmišljaju – ako nešto postoji na društvenim mrežama, onda to mora da je stvarno – kažu Ciganovići koji na web-stranici imaju i preporuke kupaca. A da prodaja putem društvenih mreža može dobro funkcionirati, da drugi način nije ni potreban, potvrđuje obitelj Burnić iz Zaprešića koja stoji iza brenda “Crni kralj”. Bave se uzgojem češnjaka koji posebno fermentiraju pa ima specifičnu crnu boju.
– Nisu bitni samo oglasi, nego objavljujemo i slike iz proizvodnje, primjere hrane i recepata, savjete... Ljude to privlači i točno se može vidjeti da, kada mi smanjimo objave na Facebooku, prodaja padne – kaže Samir Burnić te dodaje da se prelaskom na online plac nije izgubio kontakt s kupcima, već se prebacio u “inbox” gdje ih mušterije redovito obasipaju pitanjima.