Imate li svi vodu, hranu, kacige i pumpe za bicikle? Provjeravao je tako olimpijac Matija Kvasina, voditelj Škole biciklizma Zagreb, uoči početka treninga je li svih 12 polaznika, zaljubljenika u pedaliranje, spremno za polazak na 40 kilometara dugu rutu, odnosno do Samobora i natrag. Startna je točka bila kod Kineziološkog fakulteta na Horvaćanskom zavoju, a iako većina vozača već ima mnogo kilometara pod kotačima, među njima se našao i pokoji novi polaznik. Dobre su vijesti, pak, da i dalje primaju nove članove pa je ovo prilika za usavršavanje i za one koji namjeravaju svoje umijeće pedaliranja pokazati na 38. Večernjakovoj biciklijadi, koja će se održati 28. lipnja na Jarunu.
Gledajte ispred, ne u kotač
A prvi dan u školi za bicikliranje procjenjuje se kako se vozač ponaša na biciklu, što znači da se provjerava koje greške čini.
– Obično previše gledaju u prednji kotač, a ne ispred sebe, krivo koriste brzine, stalno koče, prerano skreću volanom u panici, ne voze se s desne strane... – nabraja Kvasina. Prva stavka koju prolazi sa svojim učenicima jest sigurnost, odnosno nošenje kacige, te vožnja desnom stranom kolnika.
– Iako je po zakonu stariji od 16 godina ne trebaju nositi, uvijek je pametnije da je kaciga na glavi. Usto upozoravam polaznike da, kako bi i oni i ljudi oko njih bili sigurniji, ne vrludaju okolo, nego da mirno drže svoj pravac kretanja – govori profesionalni biciklist, koji će od jeseni predavati i na novom kolegiju Kineziološkog fakulteta upravo o biciklizmu. Drugi je korak, pak, tehnika i svladavanje pravilne vožnje. A to bi značilo da treba postići prosječan broj okretaja pedalama kako bi vožnja biciklom bila učinkovita.
– Savršeni broj okretaja u minuti je 100, no kad je i oko 80, odlično je. Ljudi nerijetko misle da, ako ne pedaliraju i voze sporije, štede energiju pa da će imati više snage da opet ubrzaju. No, to je krivo i puno je teže pedalirati tako – ističe Kvasina te dodaje kako je najbolje brzinu prilagoditi cesti po kojoj se vozi te da se pedale okreću bez prekida. Tako se lanac manje troši i bolje radi, opasnost od kvara je manja, a i maksimalno se i ravnomjerno iskorištavaju mišići u tijelu.
Tajna je u harmoniji
Zadnja je faza obuke zavjetrina, odnosno sposobnost da se vozi što bliže iza drugog vozača jer se tako troši i do 30 posto manje energije.
– Stvar je u tome da gustoća zraka stvara otpor. Što je brzina veća, veći je i otpor pa onda onaj koji je prvi probija tu zračnu barijeru, a svi iza njega moraju se manje pomučiti, odnosno manje energije potrošiti za isti efekt – objašnjava stručnjak za biciklizam. Svatko treba za sebe, dodaje, ponajprije pronaći harmoniju u broju okretaja, odnosno da noga nije previše istegnuta, te aerodinamici i udobnosti na vozilu. U školi se usto uči funkcionirati u grupi, da masa ljudi pedalira kao jedan.
– Biciklisti koji dolaze zaljubljenici su u ovu disciplinu, nikome to nije teret, već uživaju u svakom trenutku. To je također ono što učenje čini mnogo lakšim – zaključuje Kvasina.