Putnici na prigradskoj željezničkoj liniji koji kreću iz Harmice u 5.26 sati prema Glavnom kolodvoru ili dalje mogu reći da se voze u najmodernijem prigradskom vlaku u Hrvatskoj. A to i ne čudi jer je u prototip novog hrvatskog elektromotornog vlaka uloženo gotovo 39 milijuna kuna, a u pripremi je ugovor za izradu još sedam takvih vlakova. Polovicu su iznosa financirale Hrvatske željeznice, a drugu polovicu Grad Zagreb. Svečano predstavljanje “svemirskoga” vlaka Zagrepčani, podsjetimo, nisu dočekali zato što se uoči same svečane vožnje pokvario. No vlak već neko vrijeme vozi besprijekorno.
Prototip ispitan
Kako je utvrdio Davor Jelavić, pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, priča o modernim prigradskim vlakovima neće stati na jednome.
– U pripremi je i sporazum između Grada Zagreba i Hrvatskih željeznica o suradnji, odnosno o gradnji još takvih vlakova – ukratko je rekao Jelavić.
Ovaj je vlak, podsjetila je glasnogovornica HŽ-a Ida Erceg, nastao “temeljem ugovora o razvoju i gradnji prototipa koji su 2. studenoga 2009. godine sklopili HŽ Putnički prijevoz i TŽV Gredelj”. Vlak je djelo domaćih proizvođača.
– Nositelj je ugovora TŽV Gredelj koji je motorni vlak proizveo u konzorciju s tvrtkom Končar, a sudjelovali su i mnogobrojni dobavljači – proizvodna poduzeća i obrtnici iz cijele Hrvatske. Riječ je o vozilu suvremene koncepcije, a temeljna tehnička rješenja koja su primijenjena na njemu plod su razvoja domaćih stručnjaka. Prototip je sagrađen i ispitan u roku od 18 mjeseci – rekla je Erceg.
Opisuju i karakteristike vlaka, od kojih je putnicima najprimamljivija ona da je vlak niskopodan. Predviđena su i mjesta za kolica i bicikle.
– Vlak je dugačak 75 metara, a može postići najveću brzinu od 160 km/h. Ima kapacitet od 189 sjedaćih mjesta te još 271 stajaće mjesto. Predviđeno je mjesto za prijevoz najviše tri bicikla i jednih invalidskih kolica. Sjedala su uglavnom izvedena kao dvosjedi, osim u dijelu prostora namijenjenog osobama sa smanjenom pokretljivošću radi ulaska u invalidskim kolicima te roditeljima s djecom u kolicima, gdje su ugrađeni jednosjedi i preklopna sjedala. Dio prostora opremljen je kopčama kojima se bočno postavljeni bicikli osiguravaju tijekom vožnje. U tome prostoru ugrađena su preklopna sjedala koja se mogu koristiti ako nema bicikala.
Pod videonadzorom
Dvostrukim širokim vratima omogućen je brzi izlazak i ulazak većeg broja putnika. Na svakoj strani vlaka postoji po osam vrata – podrobno je opisala Erceg.
Dodaje i kako je vlak opremljen klima-uređajima i da se u putničkome prostoru nalaze displeji.
– Pokazuju odredišta putovanja i najavljuju zaustavljanja u službenim mjestima (kolodvorima i stajalištima), i to automatski GPS-uređajem, porukama na displejima i preko razglasa. Cjelokupan je prostor za putnike pod videonadzorom. Građani koji žele isprobati vlak mogu ga “uloviti” na relaciji Harmica – Dugo Selo, a od ponedjeljka vozi 15 puta dnevno.
Izgledaju savršeno za urbanu gerilu da ih išara grafitima!