Zbog čega je litra benzina u Hrvatskoj skuplja 67 lipa po litri nego u Austriji, čiji građani imaju mnogo bolji standard nego naši? – s pravom se može pitati svaki vozač koji ovih dana gleda kojom brzinom se okreće brojčanik na benzinskoj pumpi dok toči gorivo u svoj, u hrvatskom prosjeku 13 i pol godina stari automobil.
Odgovor je jednostavan: zbog davanja državi koja, udarajući po džepu vozača, puni državni proračun. Da nema velikih trošarina i PDV-a od 25%, koji se k tome obračunava na osnovnu cijenu goriva uvećanu za maržu trgovca i samu trošarinu (!), litra benzina koštala bi oko 60 posto manje, odnosno umjesto 10,33 samo 4,13 kuna. To je nemoguće jer se od trošarina na gorivo financiraju Hrvatske ceste i HAC, kao i HŽ, a od PDV-a na gorivo krpaju proračunske rupe.
Ali, da Vlada samo promijeni formulu naplate svojih nameta i 25% PDV-a obračuna prije trošarine, litra benzina bi stajala oko 9 kuna.
Upravo to je prije nekoliko godina učinila Milanovićeva Vlada kod trošarina na automobile, pa se trošarine sada naplaćuju nakon obračuna PDV-a, odnosno PDV se na njih zapravo ne plaća. Ali, to je na godišnjoj razini velik novac pa je teško očekivati da će ga se Vlada samo tako odreći.
To je potvrdio i ministar financija Zdravko Marić podsjetivši da počinje turistička sezona i između redova poručio da bi bilo mudro stranim turistima uzeti što više novca od goriva, kao što ćemo im uzeti više i za cestarine koje su poskupjele 15. lipnja.
A što je s nama, građanima Hrvatske? Jesu li su prosvjedi zaustavljanjem prometa pravo sredstvo borbe protiv velikih poreza, teško je reći, netko će to podržati, a drugi, pogotovo oni koji se zateknu u prometnom kolapsu, dobro će se iživcirati zbog toga. Ipak, ova akcija koja se predstavlja kao građanska inicijativa, a u organizaciji su joj i članovi političkih stranaka (!), barem bi mogla dovesti do javne rasprave.
Ili će sve završiti ravnodušnim: “Meni je svejedno kolika je cijena benzina, ionako uvijek točim za 100 kuna.”
Zašto u Hrvatskoj od 49 korisnika socijalne pomoći kad ih se pozive na javne radove dođu 4, kad bi preostalih 45 ukinuli socijalu mogli bi i trošarine smanjit