Turisti koji s ruksacima hodaju po Zagrebu postali su sve češ??i prizor u glavnom gradu. Njihovi dolasci usko su povezani i sa prodajom suvenira, simbola grada, koje svaki turist ima potrebu kupiti kako bi imao uspomenu na mjesto koje je posjetio. No stranci slabo kupuju suvenire Zagreba, što nam je potvrdilo i društvo iz Turske, koje smo zatekli u najpopularnijoj ulici za suvenire, Bakačevoj.
− Kupit ćemo vjerojatno koji magnet, majicu ili torbu sa slikom Zagreba - rekla je Pinar Akkuzu iz Istanbula. Nitko ne zna kako izgleda tipičan simbol Zagreba. Ipak, pokušavaju pogoditi pa izuste da bi to mogla biti - kravata. Koji je tipičan simbol Grada Zagreba, ne zna ni umirovljenica Ana Vukašinović, koja već 60 godina živi u Zagrebu.
− Znam da ima brdo toga. Uvijek se prodaju lončići s grbom Zagreba, šalice... ja sam gotovo uvijek kad bih išla u posjet prijateljima u inozemstvo nosila pepeljare s natpisom ‘Zagreb’ − priča Vukašinović.
Zagrebački štih
No nije ni čudno što stranci, a ni domaći, ne znaju koji bi to predmet mogao biti, kad jedinstvenog predmeta koji bi simbolizirao glavni grad - nema. Na internetskim stranicama Turističke zajednice nabrojani su pak ‘suveniri sa zagrebačkim štihom’, kao što su pleteri, gipsane kućice, slike s motivima Zagreba, golubica, kristalni predmeti, odljev čuvene Bašćanske ploče, voćne rakije, penkala, samoborski aperitiv bermet i umak muštrada, kravate, knjige i monografije o gradu, vino... Darja Juzbašić, glasnogovornica Turističke zajednice Grada Zagreba, kaže kako su dosad raspisivali nekoliko natječaja, no nitko nikad nije bio dovoljno inovativan.
− Bilo je raznih prijedloga, pa je tako jedna od ideja bila zagrebački pušlek - kitica suhog cvijeća koje raste na području Zagreba - priča Juzbašić. Neprepoznatljivost Zagreba možda je i razlog zašto suvenirnicama u gradu posao slabije ide. Stranci koji dođu u Zagreb najčešće kupe tek pokoje licitarsko srce, koje košta oko pet kuna, vrećicu lavande ili razglednicu sa zagrebačkim znamenitostima.
Tisuće šalica, lutkica...
Jedna od najstarijih suvenirnica, u kojima ima nekoliko tisuća sitnih stvarčica razne namjene, ona je obitelji Širok, u Bakačevoj ulici. Sami izrađuju predmete u radioni u Svetoj Nedjelji.
− Najčešće kod nas kupuju Hrvati iz dijaspore. Dućan je osnovala moja majka, a ovdje smo od ‘51. − priča vlasnik Mladen Širok. Bitno je, dodaje, da se takav posao voli, pa im nije važno da li su taj dan prodali robe za 2000 ili 20 kuna.
Malo niže, u ulici Pod zidom, stoji novootvorena suvenirnica Purger. Najbolji su im kupci Španjolci, a najviše vole kupovati magnete s emblemima Zagreba. Najskuplji predmet u dućanu je oslikana keramika za 400 kuna, no vlasnik Marko Stančić ne sjeća se kad je takav suvenir zadnji put prodao. No čini se da najbolje posluje suvenirnica na Kaptolu, posvećena Alojziju Stepincu. Prodavačica, časna Anđelita Šokić, osmislila je i posebno licitarsko srce s likom kardinala.
− Poslije njegovag sprovoda, izvadili su mu srce i spalili ga, pa licitare koje prodajemo smatramo njegovim izgubljenim srcem − kaže.
logično da je baščanska ploča simbol zagreba... općepoznato je da je kralj zvonimir bio stari zagrepčanec, da je baška dio zagreba, a i da je glagoljica staro zg pismo :p