Betrand Piccard i André Borschberg otisnuli su se početkom ožujka u avanturu obilaska svijeta zrakoplovom koji pogoni isključivo Sunčeva energija. Izmjenjuju se za pilotskim upravljačem Solar Impulsa 2 i lete po etapama. U 12 etapa tijekom pet mjeseci, u planu je, obići zemaljsku kuglu i vratiti se na mjesto polaska u Abu Dhabi. Cilj dvojice Švicaraca jest da ispišu nove stranice zrakoplovne povijesti i uvrste se u njih kao pioniri razvitka i promotori čiste tehnologije. Da dokažu da bez kapi fosilnog goriva avion može letjeti, žele inspirirati ljude i pružiti im nadu da je moguće sačuvati planet uz čistu tehnologiju. Kada smo lani posjetili švicarski gradić Payerne, gdje je nastao Si2, obojica pilota neumorno su objašnjavala svoju misiju, želje, snove...
– Ljudi su zarobljenici starog načina razmišljanja, starih navika, starih paradigmi, starih tehnologija... zato i ima toliko problema: od političkih, financijskih, problema s okolišem, zagađenja, kriza.... Ljudi žele starim rješenjima riješiti nove probleme. To nije moguće, jednostavno ne radi, nije učinkovito. Ono što mi pokušavamo jest pokazati da novim načinom razmišljanja dolaze rezultati i nova, bolja rješenja koja funkcioniraju. Potreban je pionirski inovativan duh, valja ispitivati i propitivati nove načine, postaviti nove izazove, jedino tako doći ćemo do rješenja i entuzijazma toliko potrebnog u današnjem svijetu – smatraju piloti, koji su sav svoj entuzijazam i energiju uložili u projekt.
Glasnogovornici čiste tehnologije
Oni žele pokazati da očuvanje okoliša može biti istovremeno uzbudljivo i profitabilno, a ne dosadno i skupo kao sada. Žele pokazati da je "nemoguće" dostižno i da čista tehnologija i učinkovita energija jesu ostvarivi ciljevi.
– S više samopouzdanja i htijenja sve je moguće, bilo da govorimo s političke ili tehnološke točke gledanja. Primjerice, bili smo pozvani u Europski parlament, savjetovali smo ih kako da regulativu u korištenju obnovljivih izvora, prije svega solarne energije, učine prihvatljivijom. Ugostio nas je kralj Maroka, zainteresiran da podrži nove inicijative u korištenju solarne energije. Ako mislite da je moguće, doista i jest, no prije svega morate mijenjati svoj stari način razmišljanja, naglašavaju piloti i prijatelji.
Bertrand Piccard i André Borschberg nisu glasnogovornici koji samo govore o "lijepoj budućnosti". Nijedna ideja ne vrijedi ako iza toga ne slijedi akcija, njihov je moto. Solar Impulse 2, solarni zrakoplov, koji su punih dvanaest godina promišljali i izrađivali, unapređivali, nadograđivali i testirali, njihova je akcija kojom žele dokazati da su u pravu i da postoje nova, čišća tehnološka rješenja kojima se može očuvati opstojnost prirode i, prije svega, ljudske vrste. Solar Impulse nije napravljen da prevozi putnike, nego da prenese poruku. To je pionirski pothvat kojim želimo reći da je poboljšanje kvalitete života ostvarivo smatra Piccard. Ne bi li dostigli praktičnu primjenu aviona na solarni pogon, bit će potrebno vrijeme. Trebalo je proći 25 godina od prvog leta braće Wright do Lindberghova preleta Atlantika te još 25 godina da u avionu na istoj relaciji bude barem 100 putnika. A upravo Charles Lindbergh, pilot, inovator, izumitelj, i Chuck Yaeger, koji je prvi u avionu probio zvučni zid, bili su Piccardova inspiracija, kao i njegova obitelj inovatora. Naime, djed Auguste Piccard (1884.-1962.) bio je prvi čovjek koji je u balonu dosegao stratosferu, a usto je osmislio i podmornicu dugog zarona. Bertrandov otac Jacques (1922.-2008.) prvi je uspio zaroniti na 10.915 metara. Augusteov brat blizanac Jean bio je pak balonaš i inženjer. A kapetan Jean-Luc Picard iz Zvjezdanih staza nazvan je po braći Piccard.
– Družio sam se sa svim tim ljudima, dolazili su kod nas, išli smo na pecanje, provodili vrijeme zajedno. Bio sam mali, no upijao sam ideje, promišljanja, naravno da su me inspirirali i utjecali na moj način razmišljanja. Želio bih da i mi poput njih budemo pioniri razvitka – ispričao nam je Piccard lani na predstavljanju Si2.
Piloti se nadaju se da će njihova avantura pokazati smjer i da će s vremenom ljudi raditi na temelju njihovih dostignuća te da će putnički zrakoplovi letjeti bez štetnih emisija, ali i da će inovacije primijenjene u Solar Impulseu 2 biti umnogome iskorištene na svim ostalim poljima kada se radi o primjeni čiste energije.
– Sva tehnologija koja je ugrađena u zrakoplov svojevrsna je inovacija koja može biti pretočena u "obične" stvari kojima se može pokrenuti novu revoluciju u korištenju obnovljivih izvora. Solar Impulse 2 nastao je nakon prototipa kojim su dvojica pilota oborili nekoliko rekorda. A onaj najvažniji bio je da avion može letjeti neprekidno dan i noć bez goriva. Solar Impulse 2 lakši je, energetski učinkovitiji, boljih aerodinamičkih performansi. Da bi sve to postigli, u svoj projekt uključili su svu industriju koju su mogli i koja im je željela pomoći. Primjerice, Bayer, tvrtku prepoznatljivu prije svega po proizvodnji lijekova, no Bayer je mnogo više, tvrtka koja ima jake R&D odjele. Upravo oni i sada nova tvrtka Bayer MaterialScience zaslužni su što je kokpit izrađen od materijala koji pilote moći sačuvati od iznimno niskih noćnih temperatura od –40 Celzijevih stupnjeva do visokih dnevnih 40 stupnjeva – naglasio je Bertrand Piccard.
– Nevjerojatno da oni koje mnogi smatraju zagađivačima imaju snage i želje mijenjati se i raditi na novim, čistim tehnologijama, biti inovativni i samim time mijenjati svijet. U ovom projektu pomogli su mnogi poput Solwaya, Omege, ABB-a, Schnidlerma, Googlea.... bez njih ne bismo uspjeli jer ovo je bio zahtjevan projekt kojem je trebao svatko voljan inovirati, neprestano, na svim postajama ponavljaju piloti koji su mnogo vlastite snage i volje uložili u promoviranje ideje.
Solar impulse 2 ima raspon krila 72 metra, veći od Boeinga 747-8, a na njima je 17.248 solarnih ćelija debljine 135 mikrona, četiri litijske baterije gustoće od po 260 vat-sati električne energije po kilogramu, ukupno teške 633 kilograma, odnosno na njih otpada četvrtina težine cjelokupnog zrakoplova koji teži 2,3 tone poput putničkog automobila. Maksimalna je snaga zrakoplova 70 konjskih snaga. Prosječna snaga u 24 sata tako je kao na manjem mopedu – 15 konjskih snaga. Maksimalna je visina zrakoplova 8500 metara, minimalna brzina koja je potrebna jest 36 kilometara na sat na razini mora i 57 km/h na maksimalnoj visini koju doseže avion. Maksimalna brzina koju može dosegnuti na razini mora jest 90 km/h, odnosno 140 km/h na maksimalnoj visini.
Autohipnoza i joga za izdržljivost
Budući da avion može letjeti dan i noć pogonjen samo Sunčevom energijom, dodatni izazov postavljen je pred pilote. Naime, avion je jednosjed s kokpitom od samo 3,8 kubičnih metara. Za prelet oceana bit će im potrebno pet dana i pet noći. Usto je moguće zrakoplov ostaviti bez nadzora pilota na samo dvadeset minuta iako cijeli zemaljski tim uz pomoć satelita prati put aviona. Piloti su uvježbavali tehnike odmaranja i disanja. Koriste jogu, autohipnozu. Trenirali su u simulatoru i u barokomori. U 24 sata spavaju šest puta po 20 minuta. U kokpitu se piloti mogu ispružiti, a u sjedalo je ugrađen WC i padobran.
– Pri takvim naporima čovjek nauči puno sam o sebi – kazao je André, inače zrakoplovni inženjer, koji je i vodio tim Solar Impulsea sastavljen od 80-ak ljudi, te borbeni pilot i, naravno, izumitelj i avanturist. Si2 poletio je u svoju avanturu iz Abu Dhabija, već su preletjeli Indiju, a potom će put Burme, Kine, Pacifika, Sjedinjenih Država, Atlantskog oceana, južne Europe i sjeverne Afrike, pa natrag u Abu Dhabi. Slijetanja potrebna za izmjenu pilota usput će iskoristiti da održe javne tribine, susrete s vlastima i druženje sa školarcima i studentima.