Malo tko je to prije 12 mjeseci očekivao, ali pandemija korone i “novonenormalno” traje već godinu dana. A ako bi u tih godinu dana trebalo proglasiti prvake održivog razvoja kulturnih programa, zasigurno bi to bila zagrebačka Močvara i URK (Udruženje za razvoj kulture). Posljednji nastup koji sam pogledao bio je onaj Zorana Predina u dvorani Vatroslav Lisinski 7. ožujka 20. Nekoliko dana prije našli smo se na tiskovnoj konferenciji pred dvoranom, a kad smo ušli unutra, Predin je pogledao u strop predvorja Lisinskog i zapitao: “Na što vas podsjećaju ovi lusteri?” I doista, rasvjetna tijela u Lisinskom grafički su replika virusa korone, koja će nam iduću godinu iz temelja promijeniti životne navike.
Već idućeg vikenda otkazani su svi koncerti i okupljanja, a u idućih godinu dana “zatvaranje” i “lockdown” postali su najkorišteniji pojmovi nove svakodnevice. Susretali smo se, i još uvijek se susrećemo, s mjerama i ograničenjima koja su pokušavala balansirati između epidemioloških stanja, valova korone i potrebe ljudi za okupljanjem.
Prvi idući koncert koji sam pogledao bilo je akustični nastup Chrisa Eckmana iz The Walkabouts na terasi Močvare u svibnju 2020., kad je nastupilo prvo sramežljivo “otvaranje”, u klubu koji je kroz godinu korone prošao totalno drukčije od drugih.
Močvara je i u ovom razdoblju pokazala da nije močvara, pa makar bila suočena s ozbiljnim ograničenjima broja posjetilaca i ozbiljno otežanim poslovanjem. Upravo su oni kulturne programe proizvodili i nudili kao na vrpci, postavši šampioni kulturnog djelovanja u pandemiji.
No, sve je počelo 12. ožujka lani, tog datuma mjere protiv korone stavile su znak “stop” za sva okupljanja, a u Začaranoj Močvari su planirani koncert, samo bez publike (Marinada, Šećer, Ivan Judaš), prebacili u online varijantu, niti ne misleći da će to postati glavno sredstvo za “komunikaciju” programa u klubu idućih godinu dana. Koliko su bili vizionarski raspoloženi, govori podatak da su u tih godinu dana održali oko 180 programa.
U Močvari se i sviralo uživo, makar i pred manjim brojem publike. Upravo nevjerojatno velike brojke, ali ne zaraženih, nego održanih nastupa, govore koliko je situacija u Močvari u tih godinu dana iskorištena drukčije nego u većini drugih klubova, sa 106 bendova “uživo” u klubu i 60-ak u online varijanti, dok većina klubova uopće nije radila.
Već do 19. srpnja 2020. odradili su 68 online događaja, skoro svaki dan, s oko 70 izvođača/bendova, tri predstave, tri tribine Turbine, četiri filmske večeri i pet online slušaonica. Prvi pravi povratnički koncert bio je Chris Eckman te Ana Kravanja & Samo Kutin, 26. svibnja, a od tada do danas u Močvari su imali 106 bendova, sedam filmskih večeri, dvije Galerije Močvara, sedam programa Književnost u Močvari, održano je osam Kazališta u Močvari, 19 slušaonica i kvizova, dvadesetak dnevnih događanja u sklopu Močvarna dnevnog boravka i 15 radionica Močvarnog laboratorija te dva sajma ploča i stripova.
Ovih dana, nakon godinu dana prisutnosti korone, mjere su se opet premjerile, pa klubovi poput Močvare ne smiju organizirati programe na otvorenoj terasi, iako su utrošili novac na postavljanje grijalica i pleksiglase koji odvajaju publiku. Znači, kafići su proradili na terasama, ali je klubovima isto zabranjeno, iako kafići prodaju kave i dobru vibru dokonima, dok klubovi poput Močvare nude kulturne programe.
U takvoj situaciji Močvari je dozvoljeno primiti 23 ljudi u zatvoreni prostor kluba, što je, priznat ćete, prilično malo znamo li za sva ostala okupljanja po gradu. Dapače, kad su u petom mjesecu lani, nakon prvog vala korone bili dozvoljeni koncerti, Močvara je smjela pustiti samo 50 ljudi na otvorenu terasu,što je značio golemi financijski gubitak za organizatore, pa sam u takvim epidemiološkim uvjetima pogledao akustični koncert Chrisa Eckmana iz The Walkabouts, na kojem je u otvorenom prostoru zapravo moglo biti puno više ljudi i opet bi se poštivale epidemiološke mjere.
Već po ljetu lani vidjela se razlika kojom su stožer i inspektori mjerili izvršenje epidemioloških mjera, pa dok su klubovi s programima radili za pedesetak ljudi, a elektronički festivali na otvorenim plažama pred 400 posjetilaca, u noćnim klubovima po obali uz treštanje narodnjaka naguravale su se stotine ljudi bez ikakvih epidemioloških mjera. I bez ikakvih kazni, koje su prvi dobili organizatori tri koncerata (Majke, Pipsi i hip hop Drito) u zagrebačkom MSU i klubu Medika.
Sve te prekršajne prijave bile su u iznosu po 30 tisuća kuna, dok je Zagrebački holding za sprovod Milana Bandića na kojem su bile tisuće ljudi nedavno dobio prijavu na 20 tisuća kuna.
Ponovimo, dozvoljeni kapacitet Močvare s izvođačima i tehničarima danas je samo 23 ljudi pa za većinu događanja u klubu nude i live stream na YouTube kanalu Močvare, za one koji nisu preuzeli ulaznicu na vrijeme. No, očito ih niti to ne može spriječiti da i iduću godinu odrade udarnički usprkos svih otegotnih okolnosti.