Veliki skandal trese autoindustriju i vjerojatno najvećeg u povijesti njemačkog automobilskog diva Volkswagen.
Ni dva mjeseca nakon objave da je VW grupa u prvoj polovici godine prvi put prestigla japansku Toyotu i američki General Motors po broju prodanih automobila (5,04 milijuna), uhvaćeni su s prstima u pekmezu te priznali muljažu sa snižavanjem razine ispušnih plinova u svojim automobilima na dizelski pogon. Zbog toga je već u utorak njihova dionica na frankfurtskoj burzi izgubila 18,6 posto, a pad se nastavio i jučer kad je dionica skliznula za ukupno 38 posto, odnosno više od trećine svoje vrijednosti, što je tržišna vrijednost od oko 25 milijardi eura.
– Totalno smo zabrljali. Bili smo nepošteni prema američki regulatornim agencijama i prema našim kupcima i sada to trebamo ispraviti – rekao je šef Volkswagena za SAD Michael Horn u ponedjeljak u New Yorku.
Još u nedjelju odgovornost je preuzeo i glavni izvršni direktor Volkswagen grupe Martin Winterkorn ispričavši se i obećavši detaljnu istragu, ali njemački mediji jučer su brujali da mu je otkaz već pripremljen i da bi njegovu funkciju u petak trebao preuzeti šef Porschea Matthias Müller.
Merkel traži brze odgovore
Volkswagen je tu informaciju demantirao, a kratko se oglasio i sam Winterkorn videoporukom:
– Dajem vam svoju riječ, bit ćemo otvoreni i transparentni u objašnjenju što se dogodilo. Učinit ćemo sve da vratimo povjerenje, korak po korak. Nikad više ne smijemo manipulirati jer 600.000 zaposlenika naše kompanije ne zaslužuje da ih se stavlja pod sumnju – rekao je Winterkorn, odlučan da zadrži posao. On je najbolje plaćen njemački menadžer s godišnjom plaćom od 16 milijuna eura.
Ali Volkswagen je priznao da se kod 11 milijuna vozila sa TDI motorom tipa EA 189, koji su ugrađeni u više modela marke Volkswagen i Audi i prodani u sve dijelove svijeta, primjećuje zamjetno odstupanje od rezultata ispitivanja ispusta štetnih čestica i stvarnog emitiranja plinova u atmosferu tijekom normalne vožnje na cesti. Volkswagen je objavio da je već izdvojio 6,5 milijardi eura za istragu i saniranje štete zbog afere. O skandalu se oglasila i njemačka kancelarka Angela Merkel, koja je prije samo nekoliko dana ponosno prošetala blještavim VW-ovim paviljonom na frankfurtskom salonu automobila na kojem su Nijemci demonstrirali moć brojnim novitetima.
– Nadam se da će se što prije saznati sve činjenice. Tražim brze odgovore – kazala je Merkel.
Afera je buknula u SAD-u, kada je američka Agencija za zaštitu okoliša (EPA) prošli petak objavila da je otkrila kako je njemački proizvođač koristio posebno izrađen računalni softver, koji je na ekotestovima omogućavao prikazivanje do 40 puta manji ispust dušikovih oksida (NOx) od dopuštenih. Radi se o 482.000 automobila VW Golf, Jetta i Buba te Audi A3 s TDI dizelskim motorima, koji su se od 2009. do 2015. prodavali u SAD-u. Samo u SAD-u VW-u prijeti kazna od 37.500 eura po automobilu, odnosno 18 milijardi dolara.
Provjeriti i Francuze
Priznanjem Volkswagena da su sporni 2-litreni TDI motori prodavani diljem svijeta otvara se Pandorina kutija. Pojavljuju se zahtjevi da se dizelski motori detaljno provjere i kod drugih proizvođača. Pogotovo u Europi gdje su dizelaši najtraženiji.
Francuski ministar financija Michel Sapin komentirao je zahtjev da istragu treba proširiti i na francuske proizvođače.
– To mora biti učinjeno na europskoj razini jer mi smo europsko tržište s europskim pravilima. Iako je ovo Volkswagenova afera, mislim da zbog povjerenja ljudi iste testove moraju učiniti i francuski proizvođači – rekao je Sapin.
Velika ekspanzija dizelskih motora počela je prije 20-ak godina kada je udio dizelaša naspram benzinaca u Europi bio samo 15-ak posto. Danas je udio dizelaša u Europi 53 posto, a na nekim tržištima i do 70 posto. Dizelaši su popularniji i u Hrvatskoj, lani je ukupni udio dizelskih motora među kupljenim novim automobilima bio 61,9%. Dizelski motori mnogo više zagađuju okoliš od benzinaca iako imaju manji ispust CO2. Dizelski motori ispuštaju prljave čestice čađe i dušikove okside (NOx), što se nastoji ograničiti euronormama. VW ističe da su novi dizelski Euro6 motori u skladu s pravnim zahtjevima i standardima zaštite okoliša.
Koliko je automobila od spornih 11 milijuna prodano na hrvatskom tržištu i kakve se eventualne posljedice očekuju u Hrvatskoj, jučer od zastupnika VW grupe u Hrvatskoj nismo uspjeli doznati.
Volkswagen omiljeno vozilo i kod vecine Hrvata,vec odavno je pokazalo svoje postenje prema kupcima.U njihovim uputama korisnicima njihovih vozila(takodjer za Skodu i Seata),jer koriste istu motornu grupu stoji,da je dozvoljena potrosnja ulja kod njihovih vozila do litre na tisucu km.Kada vlasnik bilo koje marke starijeg vozila dodje kod mehanicara i kaze mu,da mu motor trosi cca litru ulja na 1000 km,dobiti ce savjet,da je motoru potrebita generalna ili bar polugeneralna reparatura.Daleko od toga da tim izvrsnih konstruktora i inzenjera Vw-a nije sposoban napraviti motor bez tolike potrosnje ulja,medjutim ide se namjerno na kraci vijek motora radi zarade ovlastenih servisa i kupnje novih vozila.Sjetimo se kada su vlasnici vozila te grupe u garantnom roku mogli koristiti samo ulje Total Quartz ili kada se vozila tog proizvodjaca nisu uvozila kod nas radi navodno slabog goriva.Cinjenica je,da su ta vozila jako osjetljiva na kakvocu goriva,a cijene dijelova vezanih sustavom goriva su astronomski skupi-posebice brizgaljke.Ovu firmu je proslavila "Buba",koja je sa trona najbrojnijeg proizvedenog vozila skinula Forda-t,napravljenog u 15 milijuna primjeraka.Mozda ce nestati stare slave.