Jedna od pozitivnih priča 2014. godine na hrvatskom automobilskom tržištu su poticaji za kupnju električnih i hibridnih vozila koje je Ministarstvo okoliša i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost pokrenuo početkom ožujka. Prvotno je bilo osigurano 7 milijuna kuna za poticaje (30.000 kuna za kupnju hibridnog auta, 50.000 za kupnju plug-in hibrida i 70.000 za kupnju električnog vozila), koji su ekspresno razgrabljeni. Zbog toga je osigurano još 8,5 milijuna kuna za poticaje, a svih 15,5 milijuna kuna poticaja planulo je do kraja ljeta. Ukupno je odobreno sredstava za 440 vozila.
Šest mjeseci za kupnju
Fizičkim osobama je odobreno 284 zahtjeva vrijednih 9 milijuna kuna, a pravnim osobama 93 zahtjeva vrijedna 6,5 milijuna kuna. Korisnici su od potpisivanja ugovora s Fondom imali šest mjeseci za kupnju vrste vozila za koju su im odobrena sredstva tako da za neke taj rok još uvijek traje. Dobra je vijest za sve one koji žele kupiti ekološki automobil uz poticaje države što je za iduću godinu ponovno osigurano 14 milijuna kuna, a Fond za zaštitu okoliša javni će poziv objaviti u prvom kvartalu godine. Što se tiče uvjeta odnosno modela sufinanciranja, ne planiraju se velike promjene, a trenutno se radi na razradi svih detalja javnog poziva, potvrdili su nam u Fondu za zaštitu okoliša.
Poticajima je lani najviše profitirala Toyota, koja je od ukupno 324 zahtjeva za koja su isplaćeni poticaji zaprimila 295 narudžbi. Najviše za Yaris Hybrid koji je najjeftiniji eko auto u Hrvatskoj (124.500 kuna) i uz 30.000 kuna poticaja može se kupiti za 94.500 kuna. Auris Hybris stoji 161.900 kuna, a uz poticaje 131.900 kuna. Ministarstvo okoliša pitali smo i razmatra li se mogućnost poticaja za kupnju automobila koji imaju mali ispust CO2, a za pokretanje ne koriste elektromotor, već konvencionalna goriva.
Poželjna elektrifikacija
– EU direktive zahtijevaju i veći udio obnovljivih izvora energije u prometu tako da emisija CO2 u atmosferu nije jedini kriterij kojim se vodimo. Električna energija se u tom kontekstu promatra kao obnovljivi izvor energije i zapravo je cilj što više poticati korištenje električnih automobila, čime se smanjuje korištenje konvencionalnih goriva. Želimo postupno promijeniti strukturu voznog parka u Hrvatskoj i pritom potaknuti i razvoj tog dijela tržišta i potrebne infrastrukture. Stoga ne razmišljamo o takvim potporama za standardna vozila, ali razmišljamo o eventualnom uvođenju još nekih kategorija vozila u okvir za sufinanciranje – odgovorili su iz Ministarstva okoliša.
Za ovo treba mozak. Novcima poreznih obveznika potpomažemo japansku privredu. A korist imaju samo bogati samci jer koliko vidim u takav automobil ne može se ukrcati niti najmanja obitelj.