Starost hrvatskog voznog parka ističe se kao jedan od korijena problema u raspravama o sigurnosti prometa na cestama i štetnim tvarima koje automobili ispuštaju, stoga ne možemo ne uočiti apsurd koji se godinama provlači kroz hrvatski porezni sustav. U državi, čiji je vozni park prosječno star 12,5 godina, godišnji porez plaćaju vlasnici vozila mlađih od deset godina. A porez je veći što je automobil mlađi, odnosno iznosi padaju kako vozilo stari.
Nije socijalna kategorija
Automobil nije socijalno pomagalo pa ni godišnji porez na njega ne bi trebao biti socijalna kategorija. Ako smo se kao zemlja već odlučili za čišći transport, a iz poticaja na kupnju ekološki prihvatljivijih vozila i trošarine vezane uz emisije ugljikova dioksida očito je da je upravo to hrvatski smjer, onda ga se valja dosljedno držati. Jasno je da bi “okretanje” poreza na vozila, tako da se na nova ne plaća ili da je niži, a sa starošću raste, utjecalo na vlasnike starijih automobila koji su u Hrvatskoj u većini. Razumljivo je i da to nije mjera koju bi bilo koja politička opcija gurala u predizborno vrijeme. No, realno, to je ispravna opcija želimo li zaista potaknuti građane da jednak iznos daju za mlađi automobil, možda manje razvikanog proizvođača ili manji, umjesto da kupuju starije, nesigurnije i “prljavije” automobile premium marke.
– Nitko nema hrabrosti presjeći jer bi to značilo donijeti nepopularnu mjeru koja bi pogodila dobar dio biračkog tijela. Takvom bismo promjenom potaknuli građane da biraju mlađe automobile, što bi bilo dobro i za sigurnost i za ekologiju, ali svakako bi tu promjenu s negodovanjem dočekali građani sa starijim automobilima i bez mogućnosti kupnje novijeg – govori Ivo Ivančević, član uprave tvrtke Porsche Croatia, uvoznika za Volkswagen, Škodu, Seat i Audi. Navodi da ipak tješi činjenica da građani koji iz drugih europskih zemalja unose rabljene automobile biraju sve mlađa vozila. Vlasnici vozila starih od dvije do pet godina, koji su trenutačno na sredini porezne ljestvice, godišnje plaćaju 500 kuna za automobile snage 70 do 100 kW godišnje. No, ako je auto star do dvije godine, porez je 600 kuna, a za one od pet do deset godina plaća se 400 kuna poreza. Nakon 10. godine ne plaća se ništa.
Mogu se mijenjati trošarine
Manevarskog prostora za pomlađivanje voznog parka u zakonskim okvirima nema previše, ali nešto se može učiniti bez obzira na ograničenja koja nam je postavio EU. Uz izmjenu poreznog tretmana, intervencija u način obračuna trošarina mogla bi biti druga mjera. Predstavnici automobilske industrije u Hrvatskoj imali su više prijedloga; jedan je uvođenje koeficijenta ovisno o euronormi pogonskog agregata: što je novija norma kojoj motor udovoljava, trošarina bi bila niža. Predlažu i da se pri unosu vozila plaća PDV, a trošarinu zamijeni godišnji porez, kao u Njemačkoj i Italiji.
>> Emisije CO2 po novom protokolu: Auti poskupljuju i više od 10.000 kuna
A sad realno - tko ne bi htio noviji automobil ??? Moram pisati dalje ?!