Internet stvari ove će godine biti u fokusu ICT industrije, a najveća stvar u novom, brzorastućem univerzumu umreženih stvari trebao bi biti dobri stari automobil. Počela je inovacijska, marketinška i distribucijska utrka. Stvaraju se novi savezi autoindustrije, telekoma, proizvođača čipova, softverskih kompanija... Napad raznih biznisa – od malih, brzih i lukavih startupova do ogromnih, robusnih, također inovativnih i još lukavijih globalnih divova – na autotržište toliko se zahuktao da je jedno od ključnih pitanja postalo sigurnost, tj. što će, a što neće dopustiti regulatorne agencije u pokušajima privlačenja (čitaj odvlačenja) pažnje vozača. Pitanje je vrlo ozbiljno, a područje potpuno neistraženo.
Primjerice, jedan veliki AT&T osnovao je tvrtku kćer AT&T Drive i sada traži rast u proizvodima i uslugama za autoindustriju koji će omogućiti dijagnostiku te prodaju aplikacija kao i razne oblike naplate potrošačima – vozačima. AT&T je pristupio divovima kao što su Nissan Motor Co. i Bayerische Motoren Werke (BMW), velikom GM-u, kao i Fordu Motor Co. kako bi ponudio wireless usluge za automobile. AT&T Drive sagradio je posebnu garažu od 500 četvornih metara u Atlanti koju koristi kao showroom za svoje usluge te laboratorij specijaliziran za povezivost u automobilu. Slično kao AT&T ponašaju se i njegovi rivali Verizon i Sprint Corp.
Rast prihoda
Operatori očekuju da će u pet godina barem pet posto prihoda dolaziti od umreženih automobila, a to znači da očekuju barem upeterostručenje zarade u tom dijelu. Trenutačno oko 17 posto američkih kućanstava koristi automobile s komunikacijskim i sigurnosnim sustavima povezanim preko interneta. Očekuje se da će globalno tržište povezanih automobila rasti čak 35 posto godišnje te će doseći 132 milijarde godišnje do 2019. godine.
Sami proizvođači automobila od ove godine ugradili su povezanost automobila s webom u srž svojih marketinških kampanja za 2014. godinu. Audi, GM, Ford... razvijaju specifične strategije temeljene na 4G broadbandu u automobilu. Ideja je osigurati dijagnostiku, rješavanje poteškoća, ali ponajprije ponuditi cijeli niz usluga. Primjerice, Ford Motor Co. najavio je da će proizvesti novih 3,4 milijuna vozila uz jedan milijun koji već koristi Ford Sync AppLink – aplikaciju koja omogućuje vozačima upravljanje glasom postojećim aplikacijama na pametnim telefonima.
Povezivost
Nadalje, GM namjerava osigurati 4G povezivost u kasnijim ovogodišnjim modelima Corvette, Impala, Volta i Malibua. Ti automobili zapravo će funkcionirati kao hot-spotovi i omogućavati će povezivanje do sedam različitih uređaja kao što su pametni telefoni i tableti. GM će postupno širiti 4G hot-spot ponudu i na sve ostale modele, a već sada goleme iznose ulaže u razvoj Chevy app storea. U ponudi je za početak 10-ak aplikacija, a 50-ak programera razvija nove. Trenutačno nude Vehicle Health kao dijagnostički softver o problemima na automobilu i Slacker Radio sa 14 milijuna pjesama te Glympse uz pomoć kojeg vozači dijele informaciju o svojem kretanju u realnom vremenu. I svi ostali veliki rade isto – Audi, Volkswagenov luksuzni brend, nudi 4G povezivost već od Audija A3 sedana. Za kupce novih A3 pristup internetskom radiju, real-time navigaciji te spajanje do osam različitih uređaja bit će pitanje lifestylea.
U cijeloj priči rađaju se novi savezi – Google je prepoznao Audi (može se reći i obrnuto), a veliki Apple pristupio je BMW-u, Daimleru i Hondi. Vlasnicima Appleovih naprava proizvođači spomenutih automobilskih brendova omogućit će lakši pristup preko automobilskih upravljačkih konzola na više načina.
U Sjedinjenim Državama federalne vlasti morale su nedavno otisnuti naputak što očekuju od autoproizvođača kad su u pitanju novi sustavi za “infotainment”. Rizici odvlačenja vozačeve pozornosti su visoki, svi je žele dobiti i svi su se, logično, upustili u utrku. Know-how i dizajn u tom dijelu još nemaju puna rješenja. Ne mogu se kopirati ona s PC-a ili pametnih telefona, nego se za automobile iz sigurnosnih razloga moraju razviti naprave i ekrani s kojima će vozač komunicirati letimičnim pogledom. To će biti izazov ne samo za vlasnike autobrendova nego i za softveraše, ali i proizvođače displaya te čipova kao što je Nvidia Corp., koji se specijalizira upravo za proizvodnju čipova za ekrane u automobilima.
Budućnost interneta stvari zaista je uzbudljiva i nepredvidljiva. Pitanje sigurnosti korištenja povezivosti u automobilu može se riješiti vrlo jednostavno – automobilom koji ne treba vozača. Auto bez vozača više nije futuristička vizija. Google je s Lexusom RX 450h već prevalio sigurnih 500 milja, a i BMW i Audi također počinju predstavljati “driverless” tehnologiju. Danas je pitanje automobila koji neće trebati vozača već pitanje za regulatore. U Kaliforniji, Nevadi i Floridi već postavljaju standarde, ali na federalnoj razini još nema tako hrabrih državnih službenika. Nije im lako. U aute ulaze vozači s kompjutoriziranim naočalama koji pogledavaju na nove pametne satove te istodobno pokušavaju upravljati nekim novim dronom, na primjer malom bespilotnom letjelicom kako bi izvidjeli moguće pozicije na parkiralištu ispred sebe ili provjerili isplati li im se skrenuti u lov na divljač. Kako to regulirati?