Već danas možete, istina samo u Zagrebu, unajmiti automobil na sat vremena, tri ili osam sati, pokupiti ga unutar određene zone i prevesti se do željenog odredišta (javnog parkinga u blizini), a sve dogovoriti i odraditi putem aplikacije Spin City.
Taj koncept zove se car sharing (dijeljenje automobila). Isto tako u Hrvatskoj možete dogovoriti da uzmete suputnike ili postanete suputnik do određenog grada u Hrvatskoj ili Europi i sve to organizirati putem aplikacije BlaBlaCar. Takva pak usluga zove se car pooling. U Europi, primjerice Njemačkoj, možete svoj automobil iznajmiti drugom vozaču ili pak unajmiti njegov. Taj oblik dijeljenja vožnje zove se peer to peer car sharing – dijeljenje automobila od osobe do osobe. A ono što su veliki igrači autoindustrije poput Tesle, Daimlera, BMW-a već ugradili u svoje strateške razvojne ciljeve jest unapređenje takvih usluga i u konačnici proizvodnja autonomnih vozila koja će sama stizati na adresu i odvoziti vas na odredište, a sve ćete naručiti i platiti putem mobilnih aplikacija.
Daimler kupio Turo
Da Daimler misli ozbiljno, pokazao je proteklog tjedna kada je kupio startup Turo, najpoznatijeg svjetskog igrača u peer to peer car sharingu. – Turo je zapravo Airbnb za automobile, ljudi međusobno dijele vozila kroz aplikaciju. I da, veliki igrači spremaju se na potpuno novi koncept mobilnosti, stoga je Daimler i kupio Turo, odnosno njegovu platformu i korisničku bazu – kaže Matija Krznar, prvi čovjek Urban Mobilityja koji pod brendom i platformom Spin City godinu dana posluje u Zagrebu u domeni car sharinga. Prema Krznarovu mišljenju, industrija mobilnosti iz temelja mijenja način na koji ćemo stizati na odredišta, automobili nam u osnovi neće biti potrebni, a ni taksi-usluge kad razvoj i regulativa stignu do točke da cestama voze autonomna vozila.
– Tehnološki razvoj već je dobrano odmaknuo, zapravo su administracija i regulativa ti koji donekle koče razvoj biznisa i njegove primjene – kazuje M. Krznar.
Uvijek će postojati potreba da se smanji trošak automobila
Prema riječima Nicolasa Brussona, CEO-a BlaBlaCara, posjedovanje osobnog automobila neće kao koncept nestati tako brzo. U bliskoj budućnosti Brusson vidi model vlasništva koji se zasniva na konceptu kupovanja ‘automobila kao usluge’ – ljudi će i dalje željeti imati svoj automobil, a troškove goriva i održavanja automobila smanjivat će dijeleći prijevoz.
– Budućnost automobila je svijetla. Postaju povezaniji, pametniji, sigurniji, bolji za okoliš, a s vremenom bi se mogli pretvoriti u prostor u kojem radimo, zabavljamo se i korisno provodimo vrijeme. I uvijek će postojati potreba da se smanji trošak automobila i da se njihovo korištenje i prisutnost na cestama optimizira. Vjerujem u decentraliziranu i pametnu mrežu lako dostupnih automobila koje ćemo kupovati kao uslugu, a plaćanje pretplate olakšat će nam optimizirano korištenje tog automobila – smatra Brusson.