Internet i digitalizacija koju je omogućio revolucionarno ubrzavaju poslovanje na lokalnim i svjetskim tržištima. To je ujedno prilika, ali i izazov za hrvatsku industriju. Digitalizacija je odgovor na rastuće troškovne pritiske, kraće cikluse inovacija, povećanu kvalitetu, složenije, prilagođenije i povezanije proizvode, kao i na potrebu za učinkovitijom potrošnjom energije i resursa.
Svaka bi organizacija trebala procijeniti mogućnosti koje nudi digitalizacija te biti spremna odgovoriti na zahtjeve svojih klijenata koji se neprestano mijenjaju. Digitalne tehnologije omogućuju organizaciji da se približi potrošaču, a samim time i poveća svoj uspjeh. Međutim, to zahtijeva temeljito razumijevanje tehnologija i dobru upućenost u želje klijenata i povezanost s njima. Znanje o digitalnim tehnologijama danas često nije dostupno u tvrtkama. Novi, mladi zaposlenici sa sobom donose takvo znanje, no prvo moraju pronaći nekoga tko bi ih saslušao kako bi mogli uvesti nužne promjene. Vanjske tvrtke također mogu započeti sudjelovati u procesima uvođenja nužnih promjena.
Ponekad je bolje pokrenuti vlastite vanjske organizacije, u slučaju da u matičnoj organizaciji ne reagiraju odgovarajuće na promjene. Rizik poremećaja često se razmatra u kontekstu digitalizacije. Cijele proizvode, pa čak i industrije (npr.: fotografsku i glazbenu industriju poremetili su pametni telefoni), preplavile su nove tehnologije. S druge strane, stvaraju se nove industrije koje omogućuju održiv rast globalnoga gospodarstva. Između ostalog, postoji internet, e-knjige, platforme za dijeljenje glazbe, računalstvo u oblaku, kupnja preko interneta, IOT (internet stvari), mediji za streaming, roboti i automatizacija.
Ne mora nužno doći do poremećaja. Pružanjem aktualnih i detaljnih informacija o tržištu i novim mogućnostima koje otvara digitalizacija, organizacije mogu biti kvalitetno obaviještene o izmijenjenim zahtjevima te započeti pozitivnu poslovnu transformaciju. Na primjeru digitalizacije nužno je razmotriti četiri važna područja za organizacije i tvrtke:
Odnosi s klijentima – ono što klijenti danas očekuju od nas i način na koji možemo odgovoriti na njihove zahtjeve. Nužno je utvrditi koje nam digitalne tehnologije pomažu u učvršćivanju odnosa s klijentima te ih ujedno približavaju nama, kao i one koje nam omogućuju pronalaženje novih klijenata.
Poslovni model – koje nove mogućnosti promjene poslovnog modela nudi digitalizacija? Dijeljenje umjesto prodaje automobila. Proizvođači automobila postaju pružatelji mobilnosti. Internetska platforma umjesto lanca hotela. Još jedan primjer su turbinski motori koji se iznajmljuju ovisno o upotrebi, ali također pružaju prikladnu uslugu, čime se povećava vrijednost koju dodaju proizvođači turbina, kao i zadovoljstvo korisnika avioprijevoznikom.
Proizvod – nužno je provjeriti odgovaraju li svi postojeći proizvodi zahtjevima digitalizacije kako bi ih klijenti i dalje tražili u budućnosti. Iako često može doći do manjih promjena (npr. mogućnost komunikacije preko interneta), ponekad se cijele skupine proizvoda moraju razvijati ispočetka i spojiti na internetsku platformu.
Proces proizvodnje – proizvodnja također mora odgovarajuće reagirati na posljedice digitalizacije. Nužno je spremno odgovoriti na izazove, poput proizvodnje manjeg broja jedinica, fleksibilnijih proizvoda, pojave novih tehnologija i povećanja transparentnosti.
Navedeno će uzrokovati velike promjene u organizacijama i društvu u budućnosti te stvoriti mnoštvo mogućnosti za inovativne pojedince.
Granice se brišu, a proizvode je moguće izravno plasirati na svjetska tržišta bez potrebe za micanjem iz Hrvatske. Međutim, neiskorištavanje mogućnosti koje nudi digitalizacija moglo bi se izrazito negativno odraziti na pojedine države i njihova gospodarstva.
Tvrtke kao što je Siemens svojim klijentima nude proizvode, usluge i cjelovitu podršku u svladavanju izazova digitalizacije.