Gdje je zapelo?

Europske luke zatrpane električnim automobilima: 'Sve teže nalazimo kupce'

FILE PHOTO: Vietnam's VinFast ships first electric vehicles to U.S. customers
Foto: STAFF/REUTERS
1/3
28.04.2024.
u 16:51

Njemački Bremerhaven i Emden ili Zeebrugge u Belgiji su goleme luke za prekrcaj automobila. Ali njihova parkirališta su puna kineskih e-auta - i to ne samo zato što je i manje kupaca.

Gledano očima špeditera, automobili su posebna roba. S jedne strane nisu baš tako glomazni kao atomski reaktor ili naftna platforma, ali su ipak previše veliki da bi ih se negdje slagalo u police. I definitivno ih se ne može „ukrcavati lopatom“ kao ugljen ili kukuruz, gdje nitko neće opaziti ni najmanju ogrebotinu ili udubinu u limu. To znači da svaki automobil treba oko 10 četvornih metara prostora čak i kad samo stoji i čeka sljedeći korak. A to postaje problem za luke specijalizirane za transport automobila kao što su u Njemačkoj Emden i još veći, Bremerhaven.

Emden je prije svega luka koncerna Volkswagen, a Bremerhaven je jedna od najvećih luka te vrste u čitavom svijetu. „Svi poznatiji špediteri automobila redovito koriste našu luku i svake godine tu pristane preko 1000 CarCarriera“, kazala je Julia Wagner iz BLG Logistics Group u Bremerhavenu za Deutsche Welle. To znači preko 1,7 milijuna vozila godišnje, a „skladišni kapaciteti“ – što u ovom slučaju jednostavno znači koliko auta parkiralište može primiti - su oko 70 tisuća vozila.

Svugdje u Europi je isto

No i u luci vide kako su se stvari promijenile, najkasnije od prošle godine: „Dugo vremena smo tu imali 80 posto automobila za izvoz i ukrcaj, a 20 posto za uvoz i iskrcaj. Ali taj odnos je u međuvremenu nekih 50-50“, kaže nam glasnogovornica logistike. No isto tako je sve više automobila u luci, jednako kao i u dvostruko većoj luci od Bremerhavena, u belgijskoj luci Zeebrugge. „Tako je u svim europskim lukama u kojem se prekrcavaju automobili u velikim razmjerima“, svjedoči Elke Verbeelen iz luke Antwerpen/Brugge. „Problem nije samo u volumenu uvezenih automobila, nego prije svega u tome da ih se ne odvozi iz luke dovoljno brzo."

I tamo se ljute na neke medije koji tvrde kako su luke „začepljene“ uvezenim automobilima: mjesta još ima i problema u osnovi nema – ako se ne računaju problemi proizvođača i distributera. Jer naravno da i parkiranje u luci košta, a košta i ta „zamrznuta“ vrijednost i kapital koji je zapeo između tvornice i kupca.

POVEZANI ČLANCI:

No čak i prema markama automobila koji čekaju u luci nije moguće reći gdje je tu došlo do zastoja. Jer i proizvođači sa Zapada kao što je Tesla svoja vozila dijelom rade u Kini, a mnogi proizvođači vozila za tržišta Azije ili SAD tamo imaju i pogone, dobrim dijelom i zato da bi izbjegli carine i troškove. Isto tako, određen dio automobila nikad neće tek tako stajati na parkiralištu luke nego ih se transportira u kontejnerima – bilo da su to vozila iz najgornje kategorije, ili posebna vozila za konkretne kupce. U luci niti ne znaju, koliko takvih kontejnera ima, ali to i nije njihov problem.

Naravno da i Julia Wagner u Bremerhavenu primjećuje kako e-automobili u Njemačkoj teže nalaze kupca i duže stoje u luci otkako su ukinute državne potpore građanima za njihovu kupnju. Elke Verbeeln iz luke Zeebrugge dodaje i čitav niz drugih razloga za takvo gomilanje e-automobila u luci. Tu je i promjena načina prodaje gdje sve više proizvođača „nudi direktnu prodaju kupcima pa tako automobil ostaje u luci, a ne u izložbenom salonu predstavnika."

Neka „pametan auto" i pokaže svoju pamet

Osim toga je porastao ukupan broj automobila koje prolaze kroz europske luke. Doduše još nije dostignuta razina prije korone, ali znatno je više vozila nego u doba pandemije 2020. i 2021. Problem je i nedostatak vozača u špediciji kod transporta po kopnu, tako da svi ti automobili onda i duže stoje kod njih u luci, smatra Elke Verbeelen.

POVEZANI ČLANCI:

Osoblje je problem i u utovaru vozila na brod: tu u normalnim okolnostima jedan djelatnik mora sjesti za upravljač i uvesti ga na brod, a tamo mu najmanje još jedna osoba mora pomoći smjestiti ga prema planu utovara, a onda ga treba i učvrstiti da bi neoštećen prešao i preko ozbiljnijeg mora. Kako piše list Ostfriesen Zeitung, tu koncern Volkswagen u luci Emden planira eksperiment AutoLog: mnogi automobili su već ionako opremljeni za autonomnu vožnju i tu se radi na modulu programa gdje bi se onda ti automobili „sami od sebe“ doveli na svoje mjesto na brodu i onda opet iskrcali.

Taj projekt podupire i njemačko ministarstvo prometa i trebao bi potrajati do 2026. Uspjeh takvog projekta bi samo u luci Emden uštedio i do 2000 radnih mjesta, a otvara se i mogućnost da se to prenese na čitav lanac distribucije, od tvornice pa do izložbenog salona. Onda bi i parkirališta u lukama mogla biti bitno praznija.

GALERIJA Izazov: U jednom danu električnim autom do Kopačkog Rita i nazad

FILE PHOTO: Vietnam's VinFast ships first electric vehicles to U.S. customers
1/12

Komentara 20

XM
Xman
17:07 28.04.2024.

Elektricna auta zagadjuju vise od benzinaca .Kada se uzme u obzir rudarenje materijala i reciklaza baterija sa duplo manjim vijekom trajanja guma naucnici su dosli do zakljucka da su stetniji a odrzavanje puno skuplje te slabljenje kapaciteta baterija sa vremenon a nove baterija su tisuce eura .Citava prica je samo politicki pritisak i obnana .Nikakve tu korist jos nema dok se nenadje nesto ekonomicnije .

HA
hacker
17:12 28.04.2024.

Eno imate članak na carscoops pa će vam sve biti jasno, automobil kompaktne klase za koji u Kini traže 16500 eura u Europi je 37500 eura pa koji će Jelen dati tolike pare za kineski poluproizvod kada za manje para u HR možeš kupiti Audi A4. Kada su Japanci i Korejci osvajali europsko tržište njihova vozila su bila 30 do čak 50 posto povoljnija od europskih konkurenata dok Kinezi rade sve obrnuto...

Avatar Kritičan
Kritičan
17:25 28.04.2024.

Zabranite el. automobile.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije