PRETJERIVANJE?

Europski ‘zeleni’ na zub uzeli i plug-in hibride

Foto: Toyota
1/5
22.12.2020.
u 10:03

Nakon što su se izvježbali na dizelašima i benzincima, lobisti napadaju i noviju tehnologiju. Problem će imati proizvođači plug-in hibrida koji imaju snagu motora s unutarnjim sagorijevanjem veću od snage elektromotora

Nakon hajke na dizelaše, pa i na benzince, europske ekološke udruge počele su rogoboriti i protiv plug-in hibrida, tražeći da ih se izostavi iz državnih poticaja i ostalih pogodnosti koje bi tako ostale rezervirane samo za potpuno električna vozila. Europski parlament prihvatio je sugestije ‘zelenih’ te se očekuje promjena procedure mjerenja emisije za plug-in automobile, što bi trebalo rezultirati većim deklariranim vrijednostima CO2 pa tako i većim cijenama tih automobila.
- Problem će imati proizvođači onih plug-in hibrida koji imaju snagu motora s unutarnjim sagorijevanjem veću od snage elektromotora, jer više neće moći imati deklariranih 50 grama CO2 po kilometru - potvrdili su nam iz krugova automobilske industrije. Sa stajališta ‘zelenih’, sve je čisto - iako imaju kabel za punjenje poput potpuno električnih vozila, plug-in hibride moguće je voziti i samo na benzinski odnosno dizelski motor, koji je u toj kombinaciji obično snažan te emitira ozbiljnu količinu ugljikova dioksida. Nemoguće je natjerati vlasnike plug-in hibrida da se (barem) podjednako voze na konvencionalno gorivo i na struju, pa se ukidanjem povlastica nastoji kupce odbiti od njih. No, ovdje se opet ponavlja amnezija koja je aktualna bila i kod forsiranja potpuno električnih automobila na štetu benzinaca i dizelaša. Zaboravlja se da ni električna vozila nisu potpuno neškodljiva. Treba sagledati čitav životni vijek vozila, a ne samo koliko ono emitira dok je na cesti. Bateriju treba nekako i od nečega proizvesti, kasnije tu bateriju negdje treba neškodljivo odložiti. Također, ne potječe sva struja iz obnovljivih izvora.

- Činjenica je da u svijetu nema dovoljno litija za baterije, kad bi one bile ugrađene u sve nove aute, pa je pred nama izazovno razdoblje - kaže Miljenko Gvozdić iz Suzukija te pojašnjava:
- EU gleda električne automobile kao one koji imaju emisiju CO2 nula, no pitanje je koliko se CO2 u pojedinoj državi stvori dok se proizvede električna energija. Primjerice, Engleska proizvodi oko 300 g CO2 za proizvodnju 1 kWh struje i ako auto troši oko 20-ak kWh/100 km to je oko 6000 g CO2/100 km ili minimalno 900.000 g CO2 godišnje za 15.000 km. Možemo zaokružiti da prosječno kućanstvo koje prijeđe 15.000 km godišnje proizvede oko 1 tonu CO2 s autom koji “ne zagadjuje okoliš”. Smatram da bi se ta vrijednost mogla postići i s jednim manjim benzincem koji proizvodi 60-70 g CO2/km.
Bez obzira na nepovoljnu trenutačnu klimu, automobilska industrija nema namjeru odustati od plug-in hibrida (PHEV), koji su zapravo dobra kombinacija jer omogućavaju i vožnju samo na struju i svladavanje dugih ruta bez opterećivanja lokacijama punionica.
- PHEV vozila su u ovom trenutku zasigurno žrtva politike olakšica, jer su zbog smanjenja odnosno ukidanja (psihološki) neprivlačni za kupnju, zbog čega ih posljedično ni trgovci nemaju na zalihi. S vremenom će se vjerojatno pokazati univerzalnost PHEV pogona tako da smatramo kako će dugoročno preživjeti, posebice kada poticaji ne budu igrali glavnu ulogu kod kupnje ekološki prihvatljivijih vozila - kazao je Tomaž Mikulan, voditelj Kije za Hrvatsku.
- Činjenica jest da je PHEV vozilo samo po sebi kontradikcija jer može raditi s emisijom od 0 g/km, ali i s „redovnom“ emisijom nakon što se potroši baterija. Osobno sam stava da je dugoročno smisleno rješenje jedino vodikom pogonjeni elektromotor i zato me jako veseli kad čitam o ulaganjima u infrastrukturu za punionice vodikom u Japanu te o kontinuiranom razvoju takvih vozila od strane kolega iz Toyote i Hyundaija, ako već nije oportuno reći kako je i hajka na motore s unutarnjim izgaranjem unutar granica EU itekako pretjerana u kontekstu smanjenja cjelokupnog zagađenja - smatra Goran Vinovrški, direktor marke Ford u Hrvatskoj. Domagoj Burić, direktor marke Hyundai u Hrvatskoj, također kaže kako je sva ta hajka pretjerana.

- Prijelazno razdoblje ka nula emisijskim vozilima trebalo se blaže primijeniti, prvenstveno stimuliranjem prodaje hibridnih vozila uz postojeće stimulacije električnih. Ipak, kaže, realnost je drastično smanjenje prodaje prvenstveno dizelskih motora, a u konačnici i svih motora s unutarnjim sagorjevanjem. Mnoge europske države već su definirale rokove za provedbu istoga, pa do 2030. godine Danska planira imati 1 milijun EV na cestama, u UK će se zabraniti prodaja svih novih automobila osim hibrida i EV, Njemačka daje 6000€ poticaja za kupnju EV, dok će Nizozemska u potpunosti zabraniti prodaju svih automobila (i rabljenih i novih) do 2030. godine. Hrvatska, kaže D. Burić, još nema definirane slične planove.
- Mislim da je vrijeme nepostojanja drugih pogona na tržištu novih vozila osim potpuno električnih, srećom, još jako daleka budućnost - smatra Ivo Ivančević, direktor tvrtke Porsche Croatia koja u Hrvatskoj zastupa Volkswagen, Škodu, Audi i Seat:
- Najoptimističnija predviđanja zagovornika tog scenarija govore o 2030.-2040. kao o razdoblju u kojem bi se iz proizvodnje postupno izbacivali motori s unutarnjim sagorijevanjem s ciljem da EU do 2050. bude oslobođena prometovanja tih pogonskih varijanti cestama. Koliko je to realno, pokazat će slijedećih pet godina. Vezano za plug-in hibride, od 17.04.2019. na snazi je Uredba EU 2019/631 Europskog parlamenta i vijeća u kojoj se propisuje državama članicama da bi “trebale prepoznati ulogu vozila s niskim emisijama, a osobito hibridnih električnih vozila na punjenje”.

Komentara 5

MT
makan tahi
11:23 22.12.2020.

koliko co2 emitira 1kw struje pošto se većim djelom priozvodi iz fosilnih goriva

GE
genadij
11:02 22.12.2020.

Bojim sa da će sa povećanjem broja električnih vozila i cijena el .struje porasti. A porast će i potrošnja struje zbog koje će elektrane više zagađivati okoliš.

ST
stefj
10:45 22.12.2020.

To "zeleno" je postala ideologija, baš kao i rodna ideologija. Nema više veze sa znanošću, već je bazirana na raznim dogmama... To je posljedica zadnjih društvenih promjena gdje se više ne gledaju argumenti, već se gleda onog tko jače vrišti, tko je agresivniji i destruktivniji...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije