Virtualna stvarnost zasigurno je jedan od trendova koji će obilježiti ovu godinu, barem kada se radi o proizvođačima opreme. Jer glavni igrači na tržištu, inovatori i pokretači trendova već su tu sa svojim uređajima ili će biti u prvoj polovici godine, i to u punom sjaju s finalnim proizvodima ili su pak daleko odmakli sa svojim prototipovima. VR, naime, nije nova stvar, razvija se već nekoliko godina i koketira s publikom. Ipak, čini se da se ova godina može nazvati pravim startom službene utrke.
Zasad su glavni trkači Facebook s Oculus Riftom, HTC s Viveom, te Microsoft s HoloLensom.
Mark Zuckerberg i njegov tim u Facebooku dobro su procijenili prije dvije godine kada su Oculus kupili za dvije milijarde dolara da bi virtualna stvarnost mogla biti sigurna investicija koja će vratiti uloženo i prometnuti se u tehnološki trend koji će vladati.
Cardboard nije dovoljan
Početkom godine počele su predbilježbe za Oculus Rift i prvi dio je rasprodan u samo nekoliko sati. Cijena je 599 dolara. Za HTC-ov Vive, pak, krajem veljače će se početi primati narudžbe. Ta dva najjača uređaja za virtualnu stvarnost trebala bi do svojih korisnika doputovati u travnju.
Microsoft je još uvijek na razini prototipa sa svojim HoloLensom, no još je daleko od konačnog proizvoda koji se za korisnike najavljuje tek 2020. godine. Također, radi se o ponešto drugačijem i širem projektu, Microsoftov sustav trebao bi stajati čak 3000 dolara.
Da će utrka biti još zanimljivija potvrđeno je protekli tjedan iz Googlea. Naime, osnovana je posebna divizija za virtualnu stvarnost. Prvi čovjek Googlea Sundar Pichai je vođenje VR odjela povjerio dosadašnjem potpredsjedniku za menadžment proizvoda Clayu Bavoru koji je bio zadužen za razvoj aplikacija poput Google Gmail, Drive i Docs. No, razvijao je i Cardboard, jednostavne naočale za virtualnu stvarnost.
Ambicija je Cardboarda da bude lako dostupan korisnicima i jednostavan za korištenje. Zamislili su ga kao uvod u virtualnu realnost. U sklopu projekta s New York Timesom promovirali su virtualnu stvarnost u školama putovanjima svijetom. Za razliku od Oculusa i Vivea, sustav je jednostavniji i dovoljan je pametni telefon za njegovu uporabu, dok Oculus Rift i Vive trebaju cijelo računalo ne bi li ih upogonili i dodatno koštaju. Do sada su se u Googleu dugoročno kladili na već plaćenu investiciju. Radi se o tvrtki za proširenu stvarnost Magic Leap. Podsjetimo, taj su startup platili 4,5 milijardi dolara. Kritičari tvrde da se radi o promašenoj investiciji te da se Magic Leap već nekoliko godina nije pomaknuo s mjesta i približio komercijalizaciji svog proizvoda.
Mainstream VR
Kada se radi o uređajima za virtualnu stvarnost, ne smijemo zaboraviti ni Sonyjev PlayStation VR koji je u izradi, kao ni jedini dostupan u Hrvatskoj Samsung Gear VR, koji stoji 100 dolara. Samsungove naočale napravljene u suradnji s Oculusom spajaju se na pametni mobitel. Virtualna stvarnost postaje trend i prvi segment koji će zahvatiti je svakako zabava i edukacija. Hoće li biti dovoljno zanimljivog sadržaja i hoće li korisnici biti zadovoljni znat će se već ove godine.
>>Impresivan test virtualne stvarnosti: HTC-ov Vive opasno konkurira Oculusu