Vožnja automobilom postaje sve skuplja, a poskupjele su i gume i to od 15 do 25 posto u zadnjih godinu dana.
– Sitna poskupljenja u nabavi krenula su zbog pandemije i smanjenih kapaciteta tvornica još prije dvije godine, a velika početkom ove godine. Na pandemiju se nadovezalo poskupljenje transporta, a onda i rat u Ukrajini. S istoka Europe dolazi nekoliko desetaka komponenti od kojih se proizvode gume – rekao nam je Željko Kalečak, vlasnik i direktor tvrtke Vulkal. Pitamo ga primijeti li se manja kupovina zimskih guma ove jeseni. Jesu li vozači počeli štedjeti na gumama?
– Prodaja i općenito interes za zimske gume je u listopadu i prvoj polovici studenog 30-ak posto manji nego lani, što pripisujem iznimno toplom vremenu. No istovremeno bilježimo puno veći interes za cjelogodišnjim gumama – kaže Kalečak.
Sve više vozača, dakle, kao alternativu koristi cjelogodišnje gume, što je djelomično rješenje jer takve gume nisu najbolje ni ljeti ni zimi, ali mogu biti zadovoljavajuće rješenje za one koji većinom voze u gradu, bez mnogo duljih putovanja, pogotovo u zimskim uvjetima. Najbolje je za ljeto imati ljetne, a za zimu zimske gume, no cjelogodišnje se gume uvjetno mogu preporučiti vozačima koji godišnje ne prelaze mnogo kilometara i to u mjestima s umjerenom klimom. All season gume – vječni kompromis između ljetnih i zimskih voznih osobina – mogu biti dobra alternativa zimskim gumama u područjima s blagom umjerenom klimom, gdje nema velikih temperaturnih oscilacija ili gdje ljeta nisu pretopla, a zime su blage i kišovite. Te su gume pogodne za vožnju na mjestima i u gradovima gdje snijeg nije čest, a ako se i dogodi, ulice se redovito čiste od njega.
– Cjelogodišnje gume mogu biti dobre za manje gradske i srednje automobile, za one koji godišnje prelaze 10.000 do 12.000 km, ne žive u gorskim predjelima i znaju da neće zimi ići na dulje putovanje kroz Liku ili Gorski kotar. Primjerice, mnogo ljudi se u Zagrebu odlučuje za cjelogodišnje gume, jer se klima promijenila i u Zagrebu više nema dugotrajnijeg snijega. Cjelogodišnje gume su trenutačno u velikom trendu rasta i imaju udio od 30 do 35% tržišta. Prije pet godina su imale udio od samo 8 do 12 posto – kaže Kalečak.
Cijena cjelogodišnjih guma vrlo je slična zimskim gumama, a 10-ak posto veća od ljetnih guma. Velika prednost cjelogodišnjih guma jest da se na njima vozite cijele godine, dakle ne trebate sezonski izmjenjivati gume. Što se tiče trajnosti, ako se vozite cijele godine s cjelogodišnjim gumama, brže ćete ih istrošiti nego ako sezonski izmjenjujete dva seta guma, zimske i ljetne, pa je situacija vrlo slična.
Cjelogodišnje gume se ne preporučuju većim i masivnijim te sportskim autima. Manja je isplativost i onima koji se više voze po ljetnim vrućinama, jer su cjelogodišnje gume napravljene na bazi zimskih guma, pa po toplijem vremenu imaju slabije performanse od ljetnih guma i brže se habaju. Ako volite dinamičnu vožnju, odaberite gume prilagođene sezoni.