Ruku na srce, Uganda nema baš neku automobilsku tradiciju, ali zato sunca u izobilju. Tako je par inženjera sklepalo električni automobil koji je oduševio tamošnjeg predsjednika i već gradi čitavu automobilsku tvornicu.
U dvorištu jedne poslovne zgrade u glavnom gradu Ugande, Kampali se naveliko vari i lemi. Oko karoserije autobusa stoje naslagani solarni paneli, a dva inženjera pokušavaju u vozilo staviti elektromotor. Koordinator projekta Paul Musasizi priznaje kako se većina poslova svodi na metodu pokušaja i pogrešaka. Mnogo toga niti sami ne znaju, kako će na kraju izgledati i funkcionirati: "Još eksperimentiramo, kako da optimalno iskoristimo sunčevu energiju tu, nedaleko od ekvatora", objašnjava i pokazuje na solarne panele.
Musasizi je inženjer i docent na tamošnjem Sveučilištu Makarere, ali prije svega je to čovjek koji ima viziju. Prije nekih četiri godine je zajedno sa studentima u podrumu sveučilišta sklepao prvi električni automobil Ugande i čitavog istoka Afrike. Za početak, zadovoljili su se sa malim dvosjedom, svojevrsnim afričkim "autom za grad". Ali nekako je uspio svoj auto predstaviti i predsjedniku Ugande, Yoweri Museveniju.
Njemačka, Japan, Uganda...
On se pak - oduševio! Predsjednik Ugande već vidi svoju zemlju rame uz rame s automobilskim nacijama poput Njemačke, Japana ili SAD i po njegovoj želji se gradi golema tvornica automobila. Doduše, tek se vrše prva mjerenja i iskopavanja na gradilištu, ali riječ je o ogromnom zemljištu od 100 hektara gdje bi već 2016. počela "prava" gradnja automobilske tvornice. Jer, 2018. predsjednik želi da se prvi automobili "Made in Uganda" već kotrljaju sa pokretne trake tvornice.
Naravno, predsjedniku treba inženjer Musasizi i odmah je naredio da se njegovom sveučilištu odobre dodatni novci za istraživanje. Nakon dvosjeda, uspjeli su napraviti i "pravi" auto sa četvoro vrata i štoviše, osim modela kojeg pokreće samo električna energija su napravili i hibridni model. Jer i u Ugandi dolaze kišna razdoblja kad sunčevi paneli ne pomažu mnogo onima kojima se žuri. Sad pak Musasizi i njegova momčad pokušavaju napraviti jedan autobus.
U svakom slučaju, nipošto ne želi iznevjeriti povjerenje predsjednika, ali mu je jasno da ga čekaju još golemi izazovi. U novoj tvornici bi trebalo raditi oko pet tisuća radnika, a sad ih u sveučilišnoj radionici ukupno ima 25. Misli da će im svakako trebati još stručnjaka i iskusnih radnika, možda ih treba dovesti iz inozemstva.
"Možda i motor, za oko sedam godina..."
I kod proizvodnje automobila, inženjer nije siguran da je Uganda sposobna sama proizvesti čitavo vozilo. Na koncu konca, današnji automobil se sastoji od otprilike 30 tisuća sastavnih dijelova i vjerojatno će morati mnogo toga kupiti od već iskusnih proizvođača dijelova, po svemu sudeći u Kini ili negdje drugdje u Aziji.
"Na početku ćemo u Ugandi vjerojatno samo sklapati sastavne dijelove", priznaje Musasizi, ali već ima mnogo planova. "U Keniji se proizvodi staklo, u Tanzaniji gume. Iz toga možemo napraviti vlastiti auto", tvrdi inženjer. U Ugandi bi možda ubrzo mogli početi proizvoditi i karoseriju, možda i preuzeti čitavo lakiranje. "A za otprilike sedam godina možda uspijemo stvoriti i vlastiti motor", nada se Musasizi.
Uopće, njegovi planovi su razmjerno skromni: sanja da iz nove tvornice izlazi oko 3000 automobila "Made in Uganda" godišnje. Na primjer u tvornicama jedne Toyote toliko automobila nastaje za nešto više od tri sata proizvodnje. Ali Uganda je siromašna. Tu ljudi još uvijek žive uglavnom od poljoprivrede, imaju nešto malo stoke i poneko se bavi ribarstvom. Ali malo tko si može priuštiti i bicikl, a kamo li automobil srednje klase koji bi koštao oko 20 tisuća eura.
Predsjedniku se dopada
Ipak je i predsjednik Ugande Museveni uvjeren kako tu leži budućnost njegove zemlje. Konačno, za novu tvornicu je izdvojio 350 milijuna dolara, makar nisu niti svi u Ugandi uvjereni da je to baš dobro uložen novac. Inženjer Musasizi se ipak nada da i poslovno imaju šansu. Konačno, u Ugandi, Keniji i Tanzaniji se zajedno godišnje proda oko 19 tisuća automobila i polovica od njih su otprilike u klasi gdje će biti i njegov novi električni automobil.
A ako će građanima automobil biti preskup, čak i uz leasing što je u Africi do sad bilo nepoznanica, Musasizi se opet nada da predsjednik opet malo "pogura" ovaj projekt. Jer svi službenici i ministri trebaju službeno vozilo pa bi tako država mogla biti važna mušterija novog afričkog električnog automobila. Usprkos svim sumnjama i kritikama, u Ugandi o svemu još uvijek odlučuje predsjednik. A on je oduševljen novim autom, Musasizi ga je osobno vidio i da se predsjednik malo vozikao s njim.
Auto made in Uganda, a sto je made in Croatia : Vegeta ? Mi ne mozemo napraviti nista ali zato smo maksimalno bahati pa se jos uvijek izrugujemo drzavama koje su vec sada ispred nas. Samo tako nastavimo uskoro ce biti jos gore.