Hrvatski Telekom je organizirao je prvi metaverse događaj koji se potpuno odvio u virtualnom prostoru gdje je predstavljena infrastruktura budućnosti.
Metaverzum je evoluirana verzija interneta, odnosno ogromna interoperabilna mreža virtualiziranih 3D svjetova, koje veliki broj simultano povezanih ljudi može iskusiti u stvarnom vremenu. Pritom je jedna od ključnih karakteristika metaverzuma optimizirano osobno iskustvo. Posrijedi je potencijalno iduća velika era računarstva u kojoj će se fizički svijet doslovno povezati s virtualnim, uz veliki potencijal revolucionariziranja praktički svake industrije i usluga, od zdravstva, obrazovanja, proizvodnje, financija/plaćanja, eCommercea, zabave i auto-moto industrije do energetike, arhitekture, građevine… Zbog velikih tehnoloških zahtjeva evolucija metaverzuma iz rane prema zreloj fazi tek slijedi u narednim godinama, s time da su moderne kompanije već snažno uključene, a temeljna podloga za realizaciju ideja je infrastruktura – 5G, WiFi 6, 6G mreže, cloud.
HT je već testirao i 5G+ u živoj mreži na 26GHz, tehnologiju koja omogućuje višegigabitne brzine do 4 Gbit/s i odzivom ispod 10 milisekundi, a koje su iznimno bitne za razvoj metaverzuma i stvaranja cijeloga novog ekosustava.
Hrvatski Telekom je i daleko najveći investitor u optičku mrežu – već sada ima infrastrukturu koja pokriva udaljenost od Zemlje do Mjeseca i natrag, jer je ukupna dužina niti optičkih kablova HT-a je 768 tisuća kilometara. Tijekom protekle godine prosječna brzina optike povećana je za čak 200 posto. Optička mreža koju razvija Hrvatski Telekom sposobna je podržati puno veće brzine od današnjih, što je potvrdio i nedavni test HT 25G PON tehnologije u kojem je izmjerena brzina veća od čak 20 Gbit/s.
Na prvome događaju ovakve vrste u Hrvatskoj kreiran je metaverzum koji se sastojao od više svjetova i okruženja unutar kojih su prolazili novinari putem svojih, specijalno dizajniranih avatara i u svakom se upoznavali s dijelom mogućnosti, od gledanja TV programa i shoppinga preko učenja, održavanja prezentacija i interaktivnih sastanaka, do uživanja u zabavnim sadržajima ili odmaranja na virtualnoj plaži.
Član Uprave i glavni direktor za tehniku i informacijske tehnologije Hrvatskog Telekoma Boris Drilo novinare je proveo kroz virtualni svijet i pritom ih upoznao s prednostima metaverzuma te istaknuo: "Metaverzum je 3D digitalni disruptivni tehnološki koncept koji će imati značajnu ulogu u sljedećim godinama u transformaciji obrazovanja, rada, zabave i socijalizacije. Korištenje novih digitalnih i digitalno nadopunjenih okruženja postaje moguće upotrebom optičkih mreža visokih simetričnih brzina prijenosa i niskih latencija. HT-ova optička mreža već danas dolazi do pola milijuna kućanstava širom Hrvatske omogućavajući našim korisnicima ulazak u metaverse svjetove na isti način kako smo to učinili i mi, danas na prvom Meta-događaju u Hrvatskoj."
Deutsche Telekom već je ušao u metaverzum i pokrenuo virtualno klupsko iskustvo Beatland na online platformi Roblox te je već zabilježio više od 3,2 milijuna posjeta, a samo u prva dva dana zabilježeno je više od 600.000 transakcija. Deutsche Telekom je tako postao prva telekomunikacijska tvrtka koja je kreirala metaverse iskustvo na Robloxu.
Prvi metaverse događaj u Hrvatskoj tako je pokazao neslućene mogućnosti virtualnih svjetova, predstavivši metaverzum kao potencijalno funkcionalnog nasljednika weba. Hrvatski Telekom se ovime još jednom potvrdio kao industrijski predvodnik i na tom području.
VRIJEDNOST METAVERZUMA
800 milijardi $ vrijednost metaverzuma do 2024.
20,9 milijardi $ vrijednost europskog AR/VR tržišta u 2025.
348 %* Povećanje globalne isporuke AR i VR naočala
Smatra se da bi broj aktivnih VR/AR headsetova do 2030. mogao iznositi 250 do 300 milijuna, što je indikativno veliki broj i rast, ali to je opet tek šestina postojećih smartfona u svijetu koji će još neko vrijeme ostati dominantni gadget.
Izvori: J.P. Morgan i IDC
Tehnološki svijet treba novu veliku poslovnu prekretnicu
Metaverzum zahtijeva infrastrukturu koja je još u povojima, ali koja je po pitanju dizajna mnogo osobnija i iskustvenija od interneta koji je kreiran kako bi se izmjenjivali podaci među računalima.
Tehnološki svijet treba novu veliku poslovnu prekretnicu nakon 15 godina od revolucije mobilnog računarstva, istaknuo je u svojoj metaverzumskoj prezentaciji Boris Drilo. Metaverzum bi mogao biti taj novi veliki poslovni blockbuster.
Gartner predviđa da će do 2026. godine 25 posto ljudi provoditi najmanje jedan sat dnevno u metaverzumu, a 30 posto biznisa će imati proizvode i usluge za metaverzum.
Taj je „novi svijet“ udaljen koje desetljeće od primjene u punom obujmu. Metaverzum zahtijeva infrastrukturu koja je još u povojima, ali koja je po pitanju dizajna mnogo osobnija i iskustvenija od interneta koji je kreiran kako bi se izmjenjivali podaci među računalima.
Rezultat toga je da je većina internetskih osnovnih sustava orijentirana na komunikaciju između servera ili između servera i korisničkog uređaja. Na primjer, na Facebooku milijardu korisnika ima individualnu vezu - ali sa FB serverom, nemaju je međusobno.
Metaverzum neće doseći zrelu fazu prije 2030., ali njegov potencijal da promijeni način na koji pojedinci i organizacije komuniciraju jedni s drugima i svijetom oko njih toliko je velik da pružatelji tehnoloških proizvoda i usluga već trebaju strategiju – kako infrastrukturnu tako i sadržajnu.
Tehnološki gledano jedna od glavnih komponenti metaverzuma su telekomunikacijske mreže jer je riječ o aplikaciji koja je izrazito zahtjevna na performase, u prvom redu brzinu prijenosa i odaziva te pouzdanost.
Kao i tijekom drugih razdoblja tehnološkog napretka (npr. industrijska revolucija, era velikih računala, era računala, era mobilnih uređaja), nove će tehnologije potencijalno istisnuti neke iz prethodne ere. No, svaka će organizacija morati usmjeriti svoju konkurentsku poziciju u okruženju koja se razvija.
Gaming je prva asocijacija jer je tu ideja metaverzuma došla najdalje. Ova industrija zadovoljava tri ključne stavke: velika je, brzorastuća i odgovara kompleksnim računalnim zahtjevima. Većina ostalih industrija zasad zadovoljava jednu do dvije od ovih stavki, ali ne sve tri. I zato kompanije vezane uz gaming zahvaljujući CPU i GPU te rendering kapacitetima imaju mogućnost kreirati ova iskustva koja korisnici uistinu i žele i doživjeti.
Tu govorimo o igrama poput već više od desetljeća aktivnih, kvazi-prototipova metaverzuma tipa Eve Online, World of Warcraft, do danas vrlo aktualnih Fortnitea, Robloxa i Minecrafta koji funkcioniraju kao digitalni svjetovi u kojima igrači provode sve više vremena i koji sve više rastu u popularnosti, posebno kod mlađih generacija. Roblox je, na primjer, dosegnuo 49,5 milijuna aktivnih igrača dnevno s više od 10 milijardi sati igranja u prvom kvartalu ove godine, a igrači su lani potrošili 652 milijuna dolara virtualne valute Robux.
Tehnologije koje će oblikovati metaverzum su VR, AR i BCI (brain – computer interfaces). Ključna karakteristika metaverzuma trebala bi biti – optimizirano iskustvo. Sastavni dio te priče je sličnost sa stvarnim svijetom u pogledu osobnog vlasništva, vlasničkih prava, posjedovanja i trajnosti na što se onda nadovezuje kripto te blockchain aspekt. Ipak kako bismo imali ikakve šanse uopće približiti se potencijalu metaverzuma presudan je prvi, temeljni sloj – infrastruktura, odnosno mreže.
Metaverzum aplikacije se po svom karakteru drastično razlikuju od bilo koga dosadašnjega internetskog servisa jer korisnik u stvarnom vremenu ostvaruje interakciju u potpunom 3D okruženju te za visokokvalitetno metaverzum iskustvo, brzina odziva mreže ili popularni “ping” treba biti kraći od 7ms. Brzina prijenosa je također ključan parametar jer je potrebno prenositi i do 12 puta više informacija nego je to slučaj s IPTV uslugom. To zahtijeva garantirane brzine prijenosa od najmanje 30 Mbit/s za skromnije do 400 Mbit/s za napredne izvedbe metaverzum aplikacija.
Za uspješno funkcioniranje metaverzum aplikacija trebamo imati visokokvalitetnu širokopojasnu vezu. U ovom trenutku, ali i u doglednoj budućnosti dok arhitektura i funkcionalnosti 5G mreže u potpunosti ne sazriju, jedina tehnologija koja to može osigurati je optika do kućanstva ili FTTH.
Uloga optike u cijeloj priči je iznimno bitna. Posrijedi je infrastruktura za metaverzum: broj povezanih pametnih uređaja se kontinuirano povećava, a metaverzum će taj trend dodatno naglasiti (za pravi osjećaj u metaverzumu trebat će kombinacija naprednih uređaja i senzora). Jedino optičke mreže mogu pružiti stabilnost i pouzdanost, što je potrebno za vrhunsko iskustvo.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom