Ako posjedujete „benzinca“, barem ste se jednom pitali koje bi gorivo bilo najbolje natočiti. Ako ne svakodnevno, barem u trenutku kada ste ga kupili, bilo novog ili polovnog. U priručniku automobila našli ste navedene sve tipove goriva koje automobil prihvaća, no vi se najvjerojatnije niste zamarali brojkama nego ste na benzinskoj točili najjeftiniju 95-icu, zadovoljni što ste jeftinije prošli.
No, znate li da stvari uopće nisu toliko složene i da ne trebate biti obožavatelj Formule 1 da bi vam taj podatak bio važan. Uostalom, vaš je automobil i želite ga održavati da vas što bolje i duže služi.
PA ŠTO UOPĆE ZNAČE TE OZNAKE 95, 98, 100 I KOJE BI GORIVO TREBALI KORISTITI?
Te brojke su tzv. oktanski brojevi. Wikipedija nam kaže: „Oktanski broj je otpornost benzina na detonantno izgaranje i naznačuje koliko je benzin u stanju podnijeti kompresije prije nego li se dogodi samozapaljenje“. Ovakva definicija prosječnom vozaču ne znači puno pa pokušajmo pojednostaviti stvari. Cilindar unutar motora sabija benzin i zrak pri svakom okretaju, a svjećica daje iskru koja pali mješavinu i uzrokuje detonaciju. Koliko god nesigurno zvučalo, to se u motoru događa nekoliko tisuća puta u minuti, ovisno na kojem broju okretaja vozite. Oktanski broj označava koliko benzina cilindar može kompresirati sa zrakom prije nego dođe do samozapaljenja, odnosno prije nego li ga svjećica zapali. Što je veći broj, otpornost je veća. Zašto je to bitno? Pa zato što je motor optimiziran da radi detonaciju isključivo svjećicom, a reakcija izazvana samozapaljenjem i nekontroliranim temperaturama polako uništava motor oštećivanjem klipova. Dapače, kod iznimnih situacija može dovesti i do potpunog uništenja motora.
To ne znači da morate točiti 100-oktansko gorivo jer će vam se u suprotnom eksplodirati motor, samo morate znati može li vaš automobil iskoristiti prednosti koje donosi visokooktansko gorivo.
Ovdje ćemo naglasiti da oktanski broj nema veze s čistoćom ili kvalitetom goriva. Radi se isključivo o karakteristici o kojoj smo ranije govorili - otpornosti na detonantno izgaranje. Koje god gorivo točili, svakako koristite ono koje je ima dokazano povoljan učinak na motore s unutarnjim izgaranjem, poput INA Class Plus goriva.
GLUPOST, MOJ OTAC I DJED NIKAD NISU TOČILI NIŠTA OSIM REGULARA I 95-ICE
To je točno, no morate uzeti u obzir kakvom se tehnologijom motora raspolagalo prije 20, 30 godina, a kakvom danas. Uostalom, prije 30 godina nismo punili baterije na telefonima, a danas ne izlazimo iz kuće bez punjača. Ista je stvar i s motorima jer koliko god da rade prema istom načelu kao i prvi Otto motori, tehnologija je toliko napredovala da pruža neusporedivo bolje performanse. Stoga ih moramo i pravilno održavati, što se ne odnosi samo na jedan pregled godišnje kod mehaničara. Dok danas vozimo većinom benzince manjih zapremina s turbopunjačima, kao klinci smo se vozili u bitno drugačijim autima s atmosferskim motorima koji nisu ni mogli iskoristiti prednosti takvog goriva. Osim ako niste bili sretnici koji su se vozili u supersportskim automobilima. Ako danas ulijete u stari auto 100-oktansko gorivo, nećete postići ništa po pitanju ubrzanja i maksimalne brzine. Međutim, nećete ništa ni izgubiti, dapače, možda dobijete i mrvicu bolju potrošnju i mirniji rad motora, pogotovo u višim okretajima.
Ako vam proizvođač preporučuje 95-oktansko gorivo, možete slobodno točiti 98 i 100. No, kod novijih automobila postoje razlike i ako je preporučeno 98-oktansko gorivo, točenjem slabijekaloričnog goriva možete raditi štetu motoru.
HOĆE LI MOJ AUTO BITI BRŽI AKO TOČIM STOTKU?
I da i ne. Noviji auti imaju senzore koji prepoznaju kakvo ste gorivo natočili i sukladno tome mogu prilagoditi postavke motora. Tako da je moguće da će biti brži. Ipak, vrlo je teško odrediti koliko. Točan izračun je nemoguće napraviti , osim ako automobil ne odvedete na dyno test i napravite precizno mjerenje. „Stotku“ ne točite samo zbog ubrzanja jer aktivne komponente osiguravaju učinkovitiji rad motora, poboljšavaju mu performanse i čine ga dugovječnijim, i to su glavni razlozi. Visokooktansko gorivo poput Eurosuper BS 100 Class Plus je visokokvalitetno gorivo s dodatkom aditiva čime su poboljšana njegova svojstva jer paket aditiva sadrži komponente koje:
- čiste motor i odmah odstranjuju naslage te tako održavaju motor čistim
- poboljšavaju sagorijevanje goriva i radne značajke motora
- stvaraju zaštitni film na metalnim površinama pomažući spriječiti koroziju kritičnih komponenta sustava goriva*
- smanjuju trenje između pokretnih dijelova motora zbog povećane mazivosti
- povećavaju snagu i trajnost motora
*Učinci variraju ovisno o vrsti i stanju vašeg vozila, uvjetima na cesti te stilu vožnje.
Što to u konačnici znači za vas? Manje naslaga može značiti manje problema s motorom uzrokovanih začepljenjem, a - zahvaljujući čistijem sustavu ubrizgavanja goriva - u motor dolazi optimalna količina goriva. Ono što ćete sigurno dobiti jest mirniji rad motora i učinkovitije iskorištavanje goriva, što u konačnici znači dulji radni vijek i sigurnija putovanja.
OSIGURAJTE VAŠEM AUTOMOBILU NAJBOLJE GORIVO
Ako vam je ovo i dalje bilo presloženo i pogubili ste se u detonacijama, klipovima i oktanima, skoknite do automobila, uzmite iz pretinca priručnik i pogledajte preporučene vrijednosti za gorivo. Ako nemate priručnik, nazovite ovlaštenog zastupnika ili potražite knjižicu na internetu.
Bez obzira koji automobil vozili, važno je znati koje gorivo trebamo točiti u njega. Kao i s hranom, nije isto jedemo li junk food ili se hranimo zdravo, treniramo li balet ili rugby. Tako da bez obzira vozili najnoviji sportski kabriolet po Grobniku ili vozili djecu u školu vjernim karavanom, raspitatjte se se što možete točiti i osigurajte automobilu najkvalitetnije gorivo. I nemojte se voditi samo cijenom po litri. Posljedice koje se nakupljaju godinama mogu jednom napraviti štetu koja će biti puno veća od sitne uštede na gorivu.
Sadržaj omogućila Ina