Elon Musk, osebujni poduzetnik i inovator, ponovo je uzdrmao javnost. Ovoga puta nije to bila samo izjava o zastrašujućim posljedicama razvoja umjetne inteligencije već novi proizvod temeljen na modernoj tehnologiji iz serije autonomnih električnih vozila, koji će uskoro možda promijeniti prijevoznički sektor. Musk je predstavio kamion Semi, tegljač s poluprikolicom, koji može prijeći 800 kilometara između dva punjenja i djelomično može biti autonoman, odnosno sam voziti, posebice na autocestama. Opremljen je automatskim kočenjem, mogućnošću da se drži traka te može upozoriti kada kreće.
– Svaki kamion, a proizvodnja će početi 2019., proizvest ćemo s autopilotom kao standardom – objasnio je Musk te dometnuo da se radi o velikom doprinosu sigurnosti na cestama i ekologiji, odnosno smanjenju ovisnosti o fosilnim gorivima.
Vožnja autocestama
Wired, respektabilni američki tehnomagazin, odmah se uhvatio analize posljedica Teslinih noviteta. Tvrde, kada se radi o sigurnosti, posljedice bi mogle biti doista pozitivne. Naime, samo u Sjedinjenim Državama 4000 ljudi godišnje pogine u sudarima u kojima su sudjelovali kamioni i koji su posljedica ljudske pogreške. No pravo je pitanje koliko autonomni kamioni mogu promijeniti cijelu prijevozničku branšu. Američki analitičari nisu zauzeli jasan stav i kažu kako je sigurno da će se prijevozništvo mijenjati, no nisu sigurni kako i kakve će to posljedice izazvati.
Poluautonomna i autonomna vozila, posebice kamioni, već se naveliko testiraju na Floridi i u Kaliforniji. Gotovo 3,2 milijuna ljudi trenutačno je zaposleno na radnim mjestima vozača raznih vrsta kamiona, od manjih dostavnih do tegljača s prikolicama. Pri tom taj posao spada, prema izvještajima, među solidne poslove srednje klase. Prosječna godišnja plaća tih vozača nešto je manja od 35 tisuća dolara, što je 11 posto više od američkog prosjeka, piše Wired dodajući da su ti poslovi uglavnom uređeni, sindikati su organizirani, dodatna edukacija nije potrebna, od tog posla ljudi se ne mogu obogatiti, no pristojno žive.
Manje radnih mjesta
Ipak, taj posao, iako osigurava pristojnu egzistenciju, nije baš primamljiv, smatraju analitičari. Radi se o fizički zamornom i psihički iscrpljujućem poslu. Usto, s obzirom na to da su stalno na putu, trpi obiteljski život te mnogi traže izlaz u drugim vrstama posla. S obzirom na porast opsega posla, jer kamioni odrade 70 posto volumena svih dostava u SAD-u, projekcije kažu da će se do kraja godine stvoriti potreba za dodatnih 50 tisuća vozača. U tom slučaju robotizirana vozila trebala bi biti dobrodošla stvar. Ipak, iako potpuna autonomija neće biti ostvarena u skoroj budućnosti Goldman Sachs predviđa da će zbog automatizacije vozila tada, u prijevozničkoj industriji godišnje biti izgubljeno 300.000 radnih mjesta. Nastavi li se tehnologija razvijati ovim tempom, kamioni bi trebali biti prva autonomna ili poluautonomna vozila na cesti. Jer jednostavnije je “naučiti” vozilo da se samostalno kreće autocestama nego gradskim ulicama.
Pogledajte i video Teslinog roadstera:
Nemamo mi kuna za takve kamione nam trebaju roboti za kopat po kontejnerima.