ISTRAŽILI SMO

Koji su sve modeli financiranja na domaćem tržištu

aut_dilema_tx.jpg
import
26.02.2008.
u 12:16

Vremena kada se u kupnju automobila odlazilo s omanjim kovčežićem novca, zbog kojeg bi prodavač sretno trljao ruke - daleko su za nama. Štoviše, s obzirom na nikad žešću konkurenciju i rat cijenama među prodavačima, puno je vjerojatnije da će danas prodavač namrgođeno odmahivati glavom ako  automobil želite platiti "kešom" ili predočenjem bankovne uplatnice.

Razlog je u minimalnim maržama s kojima trgovci danas prodaju nove automobile. U nekim je slučajevima akcijskih prodaja zarada trgovca 0 kuna. Izravnu zaradu od prodaje zbog toga nadoknađuju dijeljenjem dobiti s raznim financijskim ustanovama od kojih kupac, putem kredita ili neke vrste leasinga, financira kupnju automobila. Takvih je ustanova sve više, a ponuda usluga šira je nego ikad, pa se u Hrvatskoj automobil na kredit ili leasing može kupiti na jednak broj načina kao i u razvijenim europskim zemljama. Štoviše, kamate za kupnju osobnih vozila danas su niže nego u zemljama neposrednog okruženja.

No, ne moramo se bojati za trgovce, jer se u današnje vrijeme sve kupuje na kredit bilo koje vrste. Većini su čarapa ili bankovni račun pretanki pa automobil i ne mogu kupiti drugačije, dok oni koji na računu imaju dovoljno obično posjeduju i neku tvrtku pa im je jeftinije automobil kupiti na leasing čija rata ulazi u trošak poslovanja - što u konačnici bitno smanjuje ukupne izdatke.

Generalno gledano, fizičkim osobama, dakle svima koji nemaju svoje poduzeće ili nisu u sustavu PDV-a, najjednostavniji (a u većini slučajeva i najisplativiji) način kupnje je putem klasičnog kredita. Po svojoj su "cijeni" automobilski krediti u sredini ponude, odnosno skuplji su od stambenih, ali su ipak jeftiniji od nenamjenskih. Automobilskih kredita nema u ponudi svih banaka, ali se isplati potruditi prilikom odabira banke jer su razlike u godišnjoj kamatnoj stopi do velikih šest posto.

U vezi s kreditima život kupaca bi se uskoro mogao jako  olakšati, i to uvođenjem usluga brzog izdavanja kredita, bez velike papirologije i gubljenja vremena. Najavu takve usluge krajem prošle godine dao je CrediFlex, dio Societe General grupe. Njihov kredit za kupnju novog ili rabljenog automobila moći ćete podići izravno u prodajnom salonu, i to za, kažu, samo deset minuta.

Krediti se nude na osam godina, i to od 30.000 do 250.000 kuna za nove automobile, odnosno 150.000 kuna za rabljene. Kamata ovisi o iznosu i duljini trajanja kredita, a potrebna su dokumentacija osobna iskaznica, dokument s vidljivim JMBG-om (ne mora biti važeći), isplatna lista i preslika kartice tekućeg računa.

Leasing se, kao financijska usluga, najviše koristi upravo za financiranje automobila. Prema ukupnom broju potpisanih ugovora, osobni automobili su na prvom mjestu i prema broju i prema vrijednosti tih ugovora, na drugom su mjestu prema broju potpisanih ugovora gospodarska vozila (teretna i prijevozna), a po vrijednosti iznosa ugovora na drugom su mjestu nekretnine.

Prema podacima HANFA-e, u Hrvatskoj su potkraj prošle godine poslovale 53 leasing tvrtke. Od ukupnog broja ugovora čak 81 posto operativnog leasinga otpadalo je na osobne automobile, kod financijskog leasinga postotak je nešto niži i iznosi 55,5 posto.

Općenito, leasing je financijska usluga koju mogu koristiti i pravne i fizičke osobe, ali je u praksi on mnogo povoljniji za tvrtke i obveznike PDV-a (dakle, pravne osobe). Za automobile se u svijetu koristi, prije svega, usluga operativnog leasinga koji je i u nas sve popularniji i pomalo istiskuje financijski, što potvrđuju i brojke.


Krediti - u kunama, eurima....

Puno se priča o valutama uz koje su vezani stambeni krediti, ali i za automobile ponuda je raznolika. Tu nema nekoć popularnih "švicaraca", ali možete podići kredit za kupnju automobila u kunama ili, pak, uz valutnu klauzulu vezanu uz euro. U kunama su kamate nešto više (iznad sedam posto), a za kredite s valutnom klauzulom su niže. Ono je što fizičkim osobama također može kredit učiniti privlačnijim od leasinga jest što kod kredita nema jamčevine ili akontacije pa automobil mogu kupiti figurativno "bez kune u džepu" - naravno morat će izbrojati nekoliko tisuća za obradu kredita, no i leasing kuće naplaćuju obradu, pa ozbiljne razlike nema.


Operativni leasing

- osnovni smisao je korištenje bez stjecanja vlasništva, vraćanje korištenog predmeta leasinga i uzimanje novog
- namijenjen je pravnim i fizičkim osobama, osobito onima koje su u sustavu PDV-a (trgovačka društva, slobodni umjetnici, odvjetnici, novinari,)
- mjesečna najamnina ulazi u trošak, a PDV u pretporez
- predmet leasinga se otpisuje u knjigama davatelja leasinga
- ugovor ne predviđa otkup
- jamčevina 20 posto
- ugovor se zaključuje na razdoblje od 36 do 60 mjeseci
- osnovica operativnog leasinga je neto vrijednost umanjena za ostatak vrijednosti

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije