Na cestama je sve više električnih automobila čiji se pogon pokazao pouzdanim, no i dalje ima određenih problema. HAK-ov tehnički savjetnik Marin Morava odgovorio je koji su najčešći kvarovi električnih automobila zbog kojih su morali intervenirati njihovi mehaničari.
- Električni automobili najčešće su se pokazali iznimno pouzdanima u vožnji i najčešće se tijekom vožnje ne javljaju događaju problemi koji bi utjecali na pogon vozila, što je mnogo bolje u odnosu na konvencionalna vozila. Pokretanje vozila je i dalje ovisno o 12-voltnoj maloj bateriji koja ne sudjeluje u pogonu vozila, ali sudjeluje u nadzoru visokog napona za pogon vozila. Ta baterija će pomoću upravljačke elektronike, prije nego pusti visoki napon iz baterije, kontrolirati je li sve uredu s visokonaponskim komponentama na vozilu. Ako ne radi mala baterija vozilo ne može koristiti visokonaponsku pogonsku bateriju i tada nemamo pogon. Tu često naši tehničari s adekvatnom opremom mogu pomoći, slično kao i s kabelima kod vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, ali ipak s poznavanjem i pridržavanjem svih sigurnosnih mjera jer su u pitanju vozila s visokonaponskim komponentama - objasnio je za Reviju HAK Marin Morava.
Određene probleme imaju i s glavnom visokonaponskom baterijom.
- Prilikom punjenja pogonske baterije vozila na punjaču mogu nastati greške u mreži visokog napona vozila, a mogu biti izazvane nestabilnom električnom mrežom ili nestabilnim/neispravnim punjačem. Moguće je da je vozilo s prepoznatim greškama, nakon odvajanja vozila s punjača, i dalje preventivno ostalo blokirano te ne dopušta visoki napon iz baterije sve dok sustav više puta ne zabilježi da je ipak sve uredu s vozilom. To zna u praksi potrajati i više od jednog sata. Tada će sustav dopustiti rad baterije s visokim naponom. Također, naši tehničari u ovim događajima koriste dijagnostičku opremu koja može pomoći oko brisanja greški nastalih pod poznatim okolnostima. Drugi događaj je kod punjenja, nakon završetka punjenja ne može se razdvojiti auto od kabela punionice, a problemi mogu biti razni - kaže Morava.
Vozači često imaju problem s dosegom automobila, odnosno preostalom električnom energijom.
– Česti problemi su također vožnja na rezervi, s malim preostalim dometom do punionice. Dolaskom na punionicu može se dogoditi da je neispravna ili ne radi. Tada više nema dosta električne energije do iduće punionice. Neki vozači potom kreću dalje i vozilo im ostaje nepokretno u voznom traku prometnice. Tada nažalost ostaje zakočeno i najčešće je veliki problem jer se električna vozila ne mogu lagano deblokirati kako bi se odgurala u stranu gdje ne smetaju prometu - kaže Morava.
Javljaju se i greške vezane uz glavnu bateriju.
– Kod pokušaja da pokrenemo vozilo uključena je greška na visokom naponu koja utječe na gubitak i isključivanje pogona. Tu čest pokretač može biti nešto bismo mogali nazvati traženjem igle u plastu sijena, a to je jedan neispravan baterijski članak u visokonaponskoj bateriji. HV baterija može imati i preko tisuću članaka. Nažalost, navedeni problemi se ne mogu popraviti na terenu već u radionici u odgovarajućim radioničkim uvjetima s prilagođenom opremom i obavezno uz educirane tehničare za popravak i zamjenu visokonaponskih komponenti na vozilu prema smjernicama proizvođača - pojasnio je HAK-ov tehnički savjetnik.
VIDEO EU priprema novu direktivu za vozače, neki će posebno loše proći
Samo malo više razuma, a malo manje pohlepe, mogla je to biti potpuno druga priča. Auto, od inox lima, složeno lego tehnologijom, može trajati 200 godina. Baterije imaš 2 manje, i vrtiš ih, sa solara u auto i nazad... Kad ode članak u takvoj bateriji, nije problem. Ako dođu bolje baterije, slože se u istu kutiju... Polo klasu bi tako vozilo 80% ljudi, bez ikakvog trošenja ičega, a to je danas najveći problem!! Prije 20 godina su znali napravit auto koje se ne kvari, ali takvo ti ne mogu 4x prodat...