Interes za automatizaciju mrežnih operacija brzo raste, pa tako i Nokia radi s brojnim klijentima kako bi im pomogla s automatizacijom. U nekim slučajevima radi se o malim koracima, a u drugim o velikima. Dugoročno gledajući ambicija je osigurati automatizaciju korak po korak, iako je gotovo uvijek to vrlo opsežan proces.
S napretkom projekata automatizacije dobiva se jasna slika o njezinim prednostima, zamkama, ali i budućnosti.
Povijest mrežne automatizacije
Prelazak na automatizaciju mrežnih operacija započeo je s web_scale kompanijama prije dva desetljeća. Iako je tada dokazano da se IT mreže koje stoje iza njihovih operacija u oblaku mogu automatizirati, telekomunikacijska industrija i poduzeća u cjelini nisu bili toliko motivirana mrežnom automatizacijom. No kako je opseg mreža rastao te je stigao i oblak, to se promijenilo.
Unutar Nokije postoji tim čiji je fokus na automatizaciji IP i optičkih mreža, izvedbi usluga, osiguranju i optimizaciji. Nokia ima tisuće klijenata diljem svijeta, u rasponu od najvećih pružatelja komunikacijskih usluga (CSP) do vertikala kao što su Nokijini klijenti u području transporta, energetike i javnom sektoru.
Pokretači automatizacije
Jedan od univerzalnih pokretača automatizacije jest želja da budete osjetljiviji i agilniji. Aplikacije i usluge temeljene na oblaku dinamične su same po sebi pa je mnogo teže predvidjeti koja će povezanost i SLA biti potrebni. Čini se da se svakodnevno otvaraju novi poslovi i nove kategorije usluga. Sve više vremena provodimo na internetu, odnosno “živimo” na njemu, posebno u posljednje dvije godine od početka pandemije COVID-19. To nas je naviknulo da očekujemo trenutno ispunjenje zadovoljstva. Kako postajemo ovisni o mrežnim uslugama i proizvodima, one/i postaju sve kritičniji, a ulozi u mrežne operacije time bivaju sve veći.
Sve se to događa dok prihodi za telekomunikacijske usluge ostaju nepromijenjeni. Povećana očekivanja u pogledu agilnosti, skalabilnosti i viših razina usluge u pozadini uzrokuju zabrinutost zbog ukupnih troškova (Total Cost of Ownership, TCO). Upravo automatizacija osigurava način rada uz manje troškove, odnosno veće uštede.
Poslovne prednosti automatizacije
Na sreću, vijesti na tom planu su dobre. Naime, nakon prvog vala automatizacije, više nema potrebe oslanjati se na svoju intuiciju. Pristigli podaci, iskreno govoreći, čine održivi poslovni slučaj. Nedavna studija Analysys Masona pokazala je da je automatizacija skratila radno vrijeme za 68 posto. Ovo su podaci iz mreža operatera gdje su provedeni projekti automatizacije u tri područja: implementacija usluge, upravljanje životnim ciklusom mreže i osiguranje.
Što se tiče pružanja usluga, ova je studija pokazala da postoji i ušteda od 88 posto u vremenu potrebnom za definiranje i uvođenje novih usluga, što je znatno poboljšanje vremena do trenutka ostvarenja prihoda. Što se tiče sigurnosti, obrada pogrešaka i srednje vrijeme za popravak poboljšani su za 70 – 80 posto.
Prvi korak: odredite prioritete
Kada je u pitanju početak puta automatizacije, pružatelji komunikacijskih usluga (CSP) imaju izbora. Automatizacija može uštedjeti novac, poboljšati kvalitetu mreže i usluga te povećati odgovor na zahtjeve kupaca. Pružatelji komunikacijskih usluga (CSP) odlučuje čemu prvo želi dati prioritet.
Područje najveće uštede je upravljanje životnim ciklusom. Jednostavne nadogradnje, sigurnosne kopije i osiguranje kontinuirane funkcionalnosti, uvođenje novih uređaja: to su radno vrlo intenzivni zadaci. Du Telecom na Bliskom istoku smanjio je vrijeme potrebno za nadogradnju jednog usmjerivača s osam sati na jedan sat. U jednom razdoblju održavanja sada mogu nadograditi četiri usmjerivača. Svatko tko koristi sustav upravljanja i nadzora (OAM) ne može ne primijetiti ovakve učinke automatizacije.
Ako je prioritet poboljšanje kvalitete same mreže i usluge, tada bi u fokus svakako trebalo staviti osiguranje cjelokupne usluge (e2e). Kupac u Australiji 2020. završio je projekt automatizacije koji se usredotočio na trijažu alarma, rješavanje problema, srednje vrijeme do popravka, identificiranje novih uzroka prekida i slične procese. Dvije godine nakon završetka projekta automatizacije postignuta je ušteda u iznosu 80 – 90 posto.
Za one kojima je prioritet potreba da se pozicioniraju za budućnost tako što će biti inovativniji i agilniji u odgovaranju na zahtjeve svojih kupaca, automatizacija je vjerojatno od velike važnosti. Pogotovo ako se žele natjecati s hyper_scale kompanijama i web_scale kompanijama koje su vrlo dobre u području automatizacije i temelje svoju organizaciju na zajedničkom radu, metodama/načinu rada DevOps i NetOps. Automatizacija će biti ključna za osiguravanje kontinuirane integracije i kontinuiranog razvoja (CI/CD) svih novih zahtjeva, a ne automatizira se samo razvoj aplikacija i usluga, već i infrastruktura kao kod.
U Nokiji su usredotočeni na razvoj programibilne i otvorene platforme. Ne možete očekivati da će se automatizacija dogoditi u SW-u bez dodatnih preinaka, koje taj SW čine prilagođenim određenoj organizaciji, odnosno potrebama određenog klijenta. Automatizacija
će se osigurati dodacima kodu (code-pluggables) koji će prikupljati potrebne informacije, te će se tako osigurati razvoj novih usluga.
Složene mrežne operacije
Ovdje se prvenstveno misli na vrlo sofisticirana i složena okruženja koja uključuju oblake (cloud) i rubne oblake (edge cloud), dekomponirane i distribuirane mrežne funkcije, korištenje alata otvorenog koda (open source) i vrlo raščlanjeno okruženje, što automatizaciju čini vrlo složenom.
Za neke klijente dovoljno je osigurati programibilnu platformu, alate i vrlo adekvatan softver, te oni u svojim organizacijama imaju educirane inženjere za rad na programibilnim platformama. S druge strane, postoje mnogo manji klijenti koji nemaju adekvatne eksperte u svojoj organizaciji te im Nokia pomaže automatizirati procese.
Automatizacija je putovanje
Nokia danas sa svojim klijentima radi na automatizaciji osiguranja usluge, optimizacije životnog ciklusa usluge i mreže. Kao dobavljač ICT opreme te kao kompanija koja u svojim procesima živi automatizaciju, Nokijina je misija pomoći i voditi klijente na putu uvođenja i korištenja automatizacije.