TOMOS, slovenska tvornica najpoznatija po proizvodnji motocikala i izvanbrodskih motora, otišla je likvidaciju nakon gotovo 50 godina proizvodnje. Kako je izvijestio Žurnal24, preostalih 60 zaposlenika "Tovarne motornih koles Sežana" bit će preraspoređeno na druge poslove u okviru tvrtke Hidria, u čijem je sastavu TOMOS od 1998. godine. Postoji šansa da dođe do prodaje brenda i da se proizvodnja nastavi u nekoj drugoj zemlji.
Tvrtka je nakon osnivanja 1954. godine počela proizvoditi vozila po licenci austrijske tvrtke Steyr-Daimler-Puch. Već 1955. na taj je način proizvedeno oko 350 primjeraka motocikala, skutera i mopeda, a u svojim zlatnim vremenima, šezdesetih i početkom sedamdesetih, tvrtka je više ulagala u vlastita rješenja i patente te je zapošljavala oko 2500 ljudi. Snažan udarac TOMOS-u je zadan raspadom Jugoslavije, kada je tvrtka izgubila velik dio tržišta.
APN, Automatic, Colibri (koji je dizajnirao slavni Giorgetto Giugiaro), ATX i mnogi drugi modeli mopeda i motocikala postali su svojevrsne ikone auto-industrije bivše Jugoslavije. Bili su nezaobilazno vozno sredstvo domaćih poštara, brojnim motociklistima bili su jeftina ulaznica u svijet moto-utrka, a iako su u posljednjih nekoliko desetljeća izgubili na popularnosti pojavom udobnijih i bolje opremljenih skutera, još uvijek su čest prizor na našim cestama. Mnogima su prirasti srcu, pa ne čudi da je vijest o gašenju proizvodnje izazvala nostalgične reakcije mnogih hrvatskih korisnika koji su vozili ili još uvijek voze TOMOS.
>> Želite li s čitateljima Večernjaka podijeliti fotografije svojih primjeraka TOMOS-ovih motocikala, možete ih poslati na e-mail dojavi@vecernji.net
Kad se sjetim . . . Bio je to toliko jednostavan motor da se na njemu nije imalo kaj pokvarit, a kad se pokvarilo začas sam ga popravio na cesti, u polju . . . Imal sam ATX-a! Uspomena naa mlađahne dane . . . HIHI!!