Alejandro Plater je glavni operativni direktor A1 Telekom Austrija grupe u čijem je sastavu A1 Hrvatska i još šest telekoma u Europi. Na jednu od vodećih pozicija u kompaniji došao je nakon što je meksički America Móvil, legendarnog Carlosa Slima, postao većinski vlasnik.
Rukovodi, dakle, svim europskim operacijama kao predstavnik vlasnika, a ujedno je i predsjednik Nadzornog odbora A1 Hrvatske. Na glasu je kao lider koji njeguje vrlo osoban i neposredan pristup zaposlenima Kako sam ističe, svaki zaposlenik iz bilo koje od zemalja može ga kontaktirati te se i u Zagrebu proteklog mjeseca susreo s 200-tinjak kolega. S Alejandrom Platerom razgovorali smo o poziciji A1 na hrvatskom tržištu i budućim planovima te konkurentskim odnosima.
Utrka za 5G traje već neko vrijeme, u Hrvatskoj je nedavno završena dodjela frekvencijskog spektra. Kako ste zadovoljni 'osvojenim' spektrom u Europi i posebice Hrvatskoj?
Prilikom akvizicije spektra u Hrvatskoj smo bili fokusirani na osiguravanje optimalnog resursa za nacionalno pokrivanje i performanse. Naša misija je uvijek pružiti vrhunsko korisničko iskustvo, za što smo ostvarili preduvjet akviziranim spektrom na javnoj dražbi u sva tri frekvencijska područja: 700 MHz, 3,6 GHz i 26 GHz. U nove smo frekvencije u posljednjih šest mjeseci u Sloveniji, Bugarskoj i Hrvatskoj uložili oko 60 milijuna eura, od toga samo u Hrvatskoj 14.1 milijun. U državama u kojima smo već pokrenuli 5G svakodnevno raste broj korisnika. Fokusirani smo i na pružanje brzog interneta preko 5G mreže u ruralnim sredinama i udaljenim područjima u kojima nema fiksne infrastrukture ili je zastarjela. To će omogućiti jednake prilike svima na našem putu prema digitalnoj budućnosti. Naša najmodernija tehnologija već se primjenjuje u nekoliko industrija, uvodeći kompanije u novo tehnološko doba. Zahvaljujući 5G mreži moći ćemo još više osnažiti digitalni život u Hrvatskoj.
Kada se govori o 5G implementaciji, u fokusu su i proizvođači opreme. U Hrvatskoj, odlučeno je nedavno, gradit će je Ericsson i Nokia, ipak, nedavno ste izjavili da ćete i dalje surađivati s kineskim Huaweijem? U kojem dijelu je Huawei poželjan i zbog čega? Hoće li ipak neki dio opreme osigurati i za Hrvatsku, odnosno koliko do sada imate opreme upravo ovog proizvođača?
Kineska tehnologija nije samo povoljnija, nego nudi i bolje značajke u odnosu na europske dobavljače, a to je čini konkurentnom. U América Móvilu, našoj matičnoj kompaniji, vjerujemo kako je Huawei odličan proizvođač telekomunikacijske opreme. Ovisnost o jednom ili dva dobavljača narušava konkurentnost, a to ne smijemo dopustiti. Moramo imati više opcija na tržištu. U A1 neprestano razmatramo i valoriziramo sve proizvođače mrežne opreme. Nokia i Ericsson naši su dugogodišnji partneri koji su se pokazali pouzdanim i sigurnim izborom te smo ih odabrali za izgradnju 5G mreža u Hrvatskoj, Bugarskoj, Srbiji, Sloveniji i Austriji. Uvijek treba uzeti najbolje što tržište nudi kako bi se osiguralo vrhunsko korisničko iskustvo, naravno uz najviše standarde sigurnosti.
U Hrvatskoj je nedavno, upravo kada se radi o A1 nastao sukob s United Grupom. Kako gledate na taj spor? Vjerujem da se susrećete i na drugim tržištima, u kakvim ste zapravo odnosima?
Kao što sam ranije komentirao u vezi s mrežnom opremom, konkurencija u sektoru telekomunikacija nije samo dobra, nego je i nužna. Korisnici imaju izbor. To nas potiče da budemo kreativni, inovativni i još bolji. S United Grupom natječemo se i surađujemo na nekoliko tržišta. Naši odnosi ne svode se tek na distribuciju njihovog sadržaja. Na primjer, u Hrvatskoj im iznajmljujemo neke od naših stupova za njihovu mobilnu mrežu. Posljednjih godinu dana akvizicijom mobilnih i fiksnih operatora u nekoliko zemalja postali su ozbiljan tržišni izazivač. Međutim, ponekad smo svjedoci prilično neprofesionalnog pristupa, poput slučaja koji se dogodio ovog proljeća u Hrvatskoj vezanog uz distribuciju TV kanala ili u nedavnom slučaju kada smo primijetili da nezakonito koriste našu fiksnu infrastrukturu u zgradama, o čemu smo izvijestili HAKOM. To je daleko od dobre poslovne etike i na takve događaje reagiramo u skladu s lokalnim zakonima i propisima.
Hrvatska je u procesu donošenja Zakona o elektroničkim medijima kojim se omogućena vertikalna integracija, planirate li se možda uključiti u taj dio i poslovanja?
Za sada nemamo takvih planova, ali nam je zanimljivo sve što doprinosi boljem iskustvu korisnika i istovremeno je poslovno opravdano. Prema najavama zakonodavca, vertikalna integracija bit će omogućena u Hrvatskoj, ali regulirano, pod određenim uvjetima. Očekujem da nakon izmjene zakona svima na tržištu distribucija besplatnih kanala bude ponuđena pod jednakim, transparentnim uvjetima kako se ne bi stvorilo nezdravo tržišno okruženje.
Osim 5G-a, bitan dio telekoma je i fiksna odnosno optička mreža, planirate li daljnja ulaganja u optiku?
Na svim tržištima nastavljamo s kontinuiranim ulaganjima u najmoderniju fiksnu i mobilnu tehnologiju. Optička mreža važna je za digitalizaciju, za poticanje inovativnih industrija, a time i za gospodarstvo i društvo zemlje. Optika i 5G idu ruku pod ruku, stoga je za uspješnu izgradnju 5G mreže neophodna kvalitetna distribucijska transportna mreža među gradovima. Za to je iznimno važan NPBBI program čija realizacija i korištenje odobrenih sredstava od EU-a nažalost znatno kasne. Ulažemo u modernizaciju i proširenje naše optičke mreže, pri čemu se manjim dijelom oslanjamo i na EU fondove, a u korist slabije razvijenih i ruralnih sredina. Kao lider u fiksnom pristupu u Hrvatskoj, optičkom mrežom pokrivamo više od 560 tisuća kućanstava. Ove godine ćemo svima na A1 fiksnoj infrastrukturi omogućiti gigabitni pristup primjenom DOCSIS 3.1 tehnologije. Plan nam je u iduće tri godine na A1 optičkoj infrastrukturi imati 800.000 hrvatskih kućanstava.
U Hrvatskoj ste drugi operator po jačini odnosno poslovnim rezultatima, no, ulaskom Telemacha i United grupe dobivate novog izazivača, jeste li financijski spremni na tu utakmicu, hoćete li više ulagati?
Više od dvadeset godina intenzivno ulažemo u infrastrukturu u Hrvatskoj. Pred nama je značajan investicijski ciklus, prije svega u najmoderniju infrastrukturu. Ona je pokretač oporavka i razvoja gospodarstva i temelj vrhunskog korisničkog iskustva. Već sam pojasnio naše planove s optičkom mrežom, istovremeno gradimo i gigabitnu mobilnu 5G mrežu. Ulaganje u frekvencijski spektar je iza nas, a ispred nekoliko godina ubrzane izgradnje 5G infrastrukture. Uz to, stalno ulažemo u inovacije i korisničko iskustvo. Uz Arenu Sport nastavljamo korisnicima nuditi najbolje sportske sadržaje na tržištu.
Telekomi su u posljednje vrijeme proširili svoje djelatnosti, sada se bave i ICT-jem, i ulazi se u nove tehnologije i usluge, primjerice IoT, gdje vidite telekome u budućnosti, a posebice A1 Hrvatska?
Telekomi su odavno prestali biti telekomi u smislu operatora samo za internetski pristup i telefonske pozive. Sve A1 kompanije u sedam europskih zemalja su digitalne kompanije. U Hrvatskoj smo snažno usmjereni prema ICT uslugama za poslovne korisnike i imamo velika očekivanja. Već raspolažemo značajnim portfeljem pametnih rješenja odnosno IoT usluga. Brinemo i za sigurnost podataka i najzahtjevnijih korisnika poput financijskih institucija. Predotvaranjem smo najmodernijeg regionalnog podatkovnog centra u Zagrebu vrijednog 11 milijuna eura koji će podržati napredno poslovanje u Cloud-u.
U pandemiji su telekomi imali i još uvijek imaju bitnu ulogu, internetska povezanost je iznimno važna. Koliko se ta ubrzana digitalizacija, i promjena načina rada i života odrazila na telekome ali i na interne procese?
Sveobuhvatnu digitalnu transformaciju poslovanja u A1 Telekom Austria grupi pokrenuli smo još prije nekoliko godina pa smo izvanredne okolnosti dočekali spremni. Pandemija koronavirusa, a u Hrvatskoj još i dva snažna potresa, uzrokovali su veliki pritisak na usluge telekoma. Naši digitalizirani interni procesi bili su spremni osigurati kontinuitet poslovanja i hitna proširenja kapaciteta koja su bila izazov, ali smo uspjeli. Ništa od toga ne bi bilo moguće da nismo proveli digitalnu transformaciju poslovanja jer katastrofe nitko nije mogao predvidjeti. Osim što smo svim našim korisnicima omogućili da ostanu povezani, donirali smo više od 3,5 milijuna kuna za borbu protiv koronavirusa i potresom pogođena područja. Posebnu brigu vodili smo o zaposlenicima kako bismo im i u vrijeme rada na daljinu dali do znanja da je A1 tu za njih.
Poznati ste kao lider koji osobno komunicira sa zaposlenima, zbog čega ste se opredijelili za taj pristup, koji su benefiti takvog vođenja tvrtke?
Naša korporativna kultura nije samo slovo na papiru. Ja je živim, a znam da je živi i većina naših zaposlenika. Otvoreno komuniciramo, cijenimo svako mišljenje i potičemo jedni druge na davanje povratnih informacija. I kada nas je pandemija udaljila fizički, redovito smo održavali kontakt preko videokonferencija i raspravljali o tome kako prevladati krizu, što nosi budućnost pa i što ih osobno brine. Svaki zaposlenik iz bilo koje od zemalja mene ili bilo koga drugoga može kontaktirati. I u Zagrebu sam se u rujnu susreo s 200-tinjak kolega.