Sigurnost prometa može se postići na mnogo načina, a primjeri iz nekoliko gradova u Hrvatskoj pokazuju kako mjesta za napredak ima još mnogo. Jedan od primjera svakako su brojači vremena postavljeni pored semafora, tako da vozač u svakom trenutku ima informaciju koliko mu je vremena preostalo do isteka zelenog, odnosno crvenog svjetla na semaforu.
Prvi put smo se s ovakvom tehnologijom susreli prije 15-ak godina u susjednoj Srbiji, doduše samo s brojačem trajanja crvenog svjetla na semaforu. Naime, pored brojača vremena bila je i dodatna ploča, odnosno natpis koji je sugerirao vozaču da se zbog uštede goriva i očuvanja okoliša ugasi motor ako se dugo čeka do paljenja zelenog svjetla.
U međuvremenu su nam svakodnevica postali automobili opremljeni start/ stop sustavima koji samostalno gase motor kada nema potrebe za njegovim radom. No, u mnogim europskim gradovima danas susrećemo semafore s brojačima vremena ili semafore s odbrojavanjem, jer pokazalo se da oni pomažu i vozačima i pješacima.
U Hrvatskoj ih, nažalost, susrećemo u tek pojedinim gradovima. Razloga za nedostatak većeg broja ovako opremljenih semafora pronalazimo više. Jedan je cijena, jer ovakvi dodatni uređaji stoje i nekoliko desetaka tisuća kuna po pojedinom raskrižju. Drugi je svakako i nedovoljna informiranost lokalnih ljudi koji su zaduženi za promet, a treća su tehničke mogućnosti. Naime, za postavljanje brojača vremena treba zadovoljiti neke tehničke pretpostavke.
Uređaji koji se koriste na našim prometnicama namijenjeni su jednostavnim semaforima. Pod time mislimo na semafore koji imaju jasno postavljene intervale trajanja pojedinog svjetla, dakako ovisno o tome je li riječ o dnevnom ili noćnom režimu rada. Na takve semafore mogu se bez problema postaviti i brojači vremena, kako oni za vozače tako i oni za pješake. U zadnje vrijeme sve je više pametnih semafora opremljenih senzorima i kamerama, koji ovisno o količini prometa iz pojedinog smjera određuju koliko će vremenski potrajati zeleno, odnosno crveno svjetlo za konkretan smjer kretanja.
Na njima, za sada, nema mogućnosti postavljanja i brojača vremena. S obzirom na to da se na veliko radi na autonomnim automobilima, govori se da će uskoro ti pametni automobili moći komunicirati i s pametnim semaforima pa će tako i brzinu vožnje prilagođavati ovisno o tome što semafor “javlja”, koliko ima do paljenja crvenog, odnosno zelenog svjetla.
Brojači vremena discipliniraju vozače
Poznato turističko mjesto, pitoreskni Samobor, još od 2012. koristi brojače vremena na semaforima. Iako je lani došlo do promjene prometne regulacije u samom središtu grada, uske prometnice nisu dopuštale istovremeni promet u oba smjera. Stoga je taj dio već dugi niz godina semaforiziran, a s obzirom na to da je crveno svjetlo trajalo od 120 do 140 sekundi, ovisno o tome je li bila riječ o dnevnom ili noćnom režimu, događalo se da vozači koji nisu iz Samobora pomisle kako semafor ne radi pa je svakodnevna pojava bila prolaženje kroz crveno svjetlo. Ugradnjom brojača vremena, taj se trend promijenio i vozači su postali discipliniraniji.
– Pozitivno je svakako da su mnogi vozači koji bi se približavali semaforu te vidjeli da im preostaje tek nekoliko sekundi zelenog svjetla, maknuli nogu s papučice gasa i usporili. Zaustavili bi se bez naglog kočenja. Također, vozači su bili budniji čekajući zeleno svjetlo te bi odmah nakon paljenja kretali – napominje Slavko Inić, savjetnik za promet i ceste u Upravnom odjelu za komunalne djelatnosti Grada Samobora. Iako na području Samobora radi još nekoliko semafora s brojačima vremena, s obzirom na to da se nalaze na državnim cestama, oni nisu pod ingerencijom Grada, već Hrvatskih cesta.
VIDEO Pogledajte gdje se nalaze prometne kamere na hrvatskim cestama:
Postaviti video nadzor na svakih 100 m sa automatskim radarima gdje vozačima stiže kazna na adresu za 4 dana bez mogućnosti žalbe. The end. Do tada će i dalje biti divlji zapad na cestama gdje će se opet dogodit da neodgojeni poremećeni gnoj vozi 200 km/h prolazeći kroz sva crvena i snimajući se stavi na internet..