neće SE tako skoro riješiti

Planirate kupiti električni automobil? Prometni stručnjak otkriva koja su 3 ključna problema

Test elektricnog automobila BMW i3
Foto: Marko Prpić/Pixsell
18.02.2024.
u 07:00

Krajem 2023. u Hrvatskoj je bilo nešto manje od 6500 registriranih električnih vozila. Ta bi brojka trebala rasti s raspisivanjem natječaja za poticaje Fonda za okoliš.

Automobil je star deset godina i taman mu je istekla garancija na bateriju, a žele li novu, vlasnici bi je trebali platiti više nego što im vrijedi čitav auto. Konkretnije, između 30 i čak 71 tisuću dolara za zamjenu baterije na električnom BMW-u i3 traže ovlašteni servisi u SAD-u, žale se na Redditu vozači kojima nikako nije jasno zašto će sad njihova investicija koja je trebala biti jeftinija i bolja za okoliš ispasti skuplja nego da su se čitavo vrijeme vozili na benzin ili dizel.

Hrvati vole Twingo

Čitavom se temom pozabavio i tamošnji portal Carscoops, koji o automobilskoj industriji piše više od dvadeset godina, a upravo su oni donijeli i podatak da se BMW i3 u Americi počeo prodavati 2013., reklamirajući se kao gradski auto te je navedeni model do 2021. kupilo nešto više od 45 tisuća vozača. Baterija je, naravno, trajala otprilike kao i garancija na nju; osam godina, a vozači su sad ogorčeni jer će ih nova baterija koštati više nego su prije dvije godine platili potpuno nov automobil. On je tada, ovisno o opremi, koštao između 45 i 53 tisuće dolara.

GALERIJA Ovo su najbolji gradski električni automobili

Test elektricnog automobila BMW i3
1/5

Podaci Centra za vozila Hrvatske kažu da je BMW-a i3 kod nas u 2022. bilo svega 192, što i nije čudno uzme li se u obzir da je s koncem lanjske godine u Lijepoj Našoj sveukupno bilo nešto manje od 6500 registriranih električnih vozila. Ta bi brojka trebala rasti s raspisivanjem natječaja za poticaje Fonda za okoliš, predvidjeli su još početkom godine iz Hrvatske nacionalne udruge za e-mobilnost Strujnog kruga, odakle dolazi i podatak da je tijekom 2023. udio električnih vozila u ukupnoj prodaji automobila iznosio 2,9 posto.

Vratimo li se još malo do statistike Centra za vozila Hrvatske, među vozačima električnih automobila kod nas najviše ih odabire Renault Twingo, dok je na drugom mjestu Tesla. Veće troškove koji se tiču baterija zasad nisu prijavljivali. A hoće li možda, pitali smo prometnog stručnjaka i stalnog sudskog vještaka za cestovni promet Gorana Husinca, za njih za nekoliko godina morati izdvojiti desetke tisuća dolara, kao što to sad moraju Amerikanci.

VEZANI ČLANCI:

– Ako govorimo o BMW-u i3, zamjena baterije ne bi smjela koštati baš 70 tisuća dolara. Iako, same baterije za taj model jesu jako skupe, cijena im je oko 20 tisuća eura – kaže nam Husinec pa dodaje da, u principu, sve baterije koje se nalaze u električnim automobilima većeg dometa koštaju poprilično. Romobil na struju, bicikl, Smart, općenito manji automobili s gradskim dometom ono je što on savjetuje vozačima koji bi se željeli voziti na električnu energiju.

Tri ključna problema

– Takva su vozila izuzetno praktična i dosad se pokazalo da su za manje gradove, kampove, otoke mali automobili, koji ujedno imaju i manje baterije vrlo dobro i isplativo rješenje. Luksuzniji i veći električni automobili na kraju znaju ispasti skuplji nego da se išlo na luksuzni automobil s dizelskim ili benzinskim motorom – kaže nam prometni stručnjak, koji se boji da bi pomama za električnim vozilima mogla završiti kao ona za Wankelovim motorom. Podsjetimo, motor je to koji je, umjesto klipova, koristio rotirajuću ekscentričnu jezgru, a krajem 60-ih svi proizvođači automobila otkupili su licencu za njega i završili u problemima.

– Električni automobili imaju tri velike mane koje se neće tako skoro riješiti. Prva je punjenje; ako stanujete u neboderu, to vam nikako nije praktično. Druga je skupoća baterija, a treća je što postoji velika vjerojatnost da će se auto u daljnjoj upotrebi samozapaliti, ako je prethodno pretrpio karambol – objašnjava nam Goran Husinec.

VIDEO Dacia Spring, najjeftiniji električni auto u Hrvatskoj

Komentara 24

Avatar patkovic
patkovic
08:25 18.02.2024.

jasno da su takva vozila tehnička i financijska prevara jer šalju poruku o uštedi i ekologiji a obadve poruke su - laž, kada bi to bilo racionalno i isplativo napravili bi standardnu bateriju kraćeg dometa koja bi se na račun proizvođača mjenjala prazna za punu za minut ili dva na puno stanica

Avatar nisam_robot
nisam_robot
08:54 18.02.2024.

Autoindustrija sama sebi kopa rupu i upasti će u nju. Automobili su preskupi, održavanje je preskupo, popravci i dijelovi kao baterija još gore.Ovaj hipe oko el. automobila je opet jedan mjehur koji će se raspršiti i ostaviti naivne kupce spuštenih gaća. El.automobil se ne isplati, jedino možda kao u članku rečeno za otoke i velike gradove kao city car. Fali infrastruktura i vjerujem/nadam se da nema puno naivnih koji će kupiti polovni elektroauro sa istrošenom baterijom jer nakon par godina mu auto neće vrijediti ništa, a samo problemi sa elektronikom.

Avatar razmaknica
razmaknica
08:48 18.02.2024.

Dok god sa golfom dvojkom mogu prije stiči u njemačku, električni automobil me ne zanima. ;)

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije